FredrikÅ wrote:
Sluta svamla om fjädrar, belägg och hjulvinklar nu.
Bilen kommer ju förr eller senare alltid att låsa något hjul, det gäller
bara att kunna få det så förutsägbart och odramatiskt som möjligt.
Det gör man enklast med en justerbar reducerventil till bakbromsarna.
Alternativ 2 är såklart bromsvåg, men det är en alldeles för besvärlig
installation, för ett problem som i realiteten inte är så stort.
Håller med Fredrik, tycker också att fjäder resonemanget är konstigt. Vad det skulle röra sig om var att mycket lång utfjädring behövs och det stämmer inte med min minnesbild av bilen under inbromsning. I såfall torde det vara dämparinställningar, lite hårdare fram och lösare bak kanske.
Om bilen är bra väghållningsmässigt skall man nog inte börja fibbla för mycket utan bara se till att det går att ställa trycket till bakbromsarna.
Angående bromsvåg har jag nollkoll men det ser inte så krångligt ut på häxan. Fördelen blir ju att du slipper att labba med olika ventiler. Vrid på ratten tills det är lagom! Och så kan du lätt ställa om trycket vid ex vis regn.
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!