944 Turbo -86 [Rebirth]

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#211 Post by Rikard »

moosemats wrote:Har du också -86? Vad finns det för adaptrar till GT3 bromsar på våra bilar?
Rikard wrote: Helt bra blev det dock inte förrän jag bytte till GT3-bromsar fram.
Rikard
Det var Sandén som bytte och då hade han färdiga adaptrar. Annars kan du kontakta Jon Eriksson så fixar han säkert det.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#212 Post by Rikard »

Torbjorn968 wrote:http://webshop.waspracing.se/?category_ ... em_id=4004

Jag tror dock att du behöver byta till 18" fäljar för att svälja GT 3 skivorna. På "den gule" sitter 993 RS bromsar ("big reds") vilket är ett alternativ. Men eftersom det är bak du låser upp så kanske det är en bromsvåg som är första grejen? Vill du ha mer bromsprestanda kan du ju också fundera på ytterligare lättning av bilen och bromskylning.

//T
Det beror på vilken generation av GT3 man pratar om. På generation 1 med 330 mm. skivor är det inga problem att åka 17". På generation 2 sitter 350 mm. skivor och då kan det behövas 18" för att få plats.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#213 Post by Torbjorn968 »

FredrikÅ wrote: Sluta svamla om fjädrar, belägg och hjulvinklar nu.

Bilen kommer ju förr eller senare alltid att låsa något hjul, det gäller
bara att kunna få det så förutsägbart och odramatiskt som möjligt.

Det gör man enklast med en justerbar reducerventil till bakbromsarna.

Alternativ 2 är såklart bromsvåg, men det är en alldeles för besvärlig
installation, för ett problem som i realiteten inte är så stort.
Håller med Fredrik, tycker också att fjäder resonemanget är konstigt. Vad det skulle röra sig om var att mycket lång utfjädring behövs och det stämmer inte med min minnesbild av bilen under inbromsning. I såfall torde det vara dämparinställningar, lite hårdare fram och lösare bak kanske.

Om bilen är bra väghållningsmässigt skall man nog inte börja fibbla för mycket utan bara se till att det går att ställa trycket till bakbromsarna.

Angående bromsvåg har jag nollkoll men det ser inte så krångligt ut på häxan. Fördelen blir ju att du slipper att labba med olika ventiler. Vrid på ratten tills det är lagom! Och så kan du lätt ställa om trycket vid ex vis regn.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#214 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Angående bromsvåg har jag nollkoll men det ser inte så krångligt ut på häxan. Fördelen blir ju att du slipper att labba med olika ventiler. Vrid på ratten tills det är lagom! Och så kan du lätt ställa om trycket vid ex vis regn.
Har ni bromsvåg på häxan? Var det inte bara en ställbar reduceringsventil ni har?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#215 Post by Torbjorn968 »

Nu avslöjar jag min dumhet: det är en manick med en ratt för att ställa bromsverkan. Är det inte en bromsvåg?

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#216 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Nu avslöjar jag min dumhet: det är en manick med en ratt för att ställa bromsverkan. Är det inte en bromsvåg?
Nej det är en reduceringsventil. Du kan bara reducera bromsverkan bak.

En bromsvåg är dyrare och mer komplicerad, innebär b.la två huvudbromscylindrar. Vi har bromsvåg i M3an, vi kan kika där i morgon hur det ser ut om vi hinner med det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#217 Post by Torbjorn968 »

Ställbar ventil borde väl räcka bra för Mats.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#218 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Ställbar ventil borde väl räcka bra för Mats.
Japp! :) Så varför snackar du då om bromsvåg... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#219 Post by Torbjorn968 »

Det borde väl vara tydligt vid det här laget: jag är en okunnig krabat helt enkelt. När du förevisar bromsvågen skall jag krypa runt på alla fyra så jag inte blir yr av den nya informationen :roll: .
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#220 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Det borde väl vara tydligt vid det här laget: jag är en okunnig krabat helt enkelt. När du förevisar bromsvågen skall jag krypa runt på alla fyra så jag inte blir yr av den nya informationen :roll: .
:lol: Nu ska du inte förringa dig själv Torbjörn! Du lär dig snabbt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#221 Post by moosemats »

hehe... Biltråden blev en trevlig chatt :) Jo det blir nog bromsreduceringsventil. Ska höra runt om det finns någon som kan montera en sån rätt.

// Mats
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Besikning

#222 Post by moosemats »

Först och främst blir det lite förberedelser inför besikningen. Tänkte montera tillbaka grodögona ikväll men tydligen saknade jag en liten del. Ska se om det löser sig ändå. Vänstra sitter bara med en "krok" men det kanske går att steloperera dom på något sätt så att dom sitter dom på bilden under besiktningen i alla fall.

gult ljus :) det var länge sen man såg...

Sedan blir det att ringa Plastis för riktiga inbyggda ögon...
// Mats
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#223 Post by moosemats »

Och efter några dagars förvirrat felsökande på alla sätt märkte jag att jag inte kollat helljussäkringarna tillräckligt noga. Tittade på fel säkringar tidigare. Så nu finns det både halv och helljus i ögonen. :oops:

// Mats
Last edited by moosemats on 2009-04-22 19:42:46, edited 1 time in total.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

fel håll

#224 Post by moosemats »

Det är nästan så man gråter...

Äntligen en mjuk el-stol i skinn! Fattas bara en varningstriangel och lite injustering av lamporna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#225 Post by moosemats »

Då verkar allt klart för besiktning. Och idag fick jag performanceboxen! Har inte hunnit testa ännu men i morgon så.
//Mats Y
Fun is not a straight line

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]