944 Turbo -86 [Rebirth]

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

944 Turbo -86 [Rebirth]

#1 Post by moosemats »

Då äntligen var det klart! Efter att ha letat bil i snart ett halvår slog jag äntligen till. Det blev en underbar 944 turbo.

Bilen är redan känd på forumet (FredrikÅ ägde den innan mig)

Fredriks biltråd om bilen finns här. ( Där finns även bilder. Jag har inte hunnit tagit några).
forum/viewtopic.php?t=12450



Men du tar jag vid... Bilen har därmed hamnat i Sollentuna.

Info om bilen

944 turbo - 86 Svensksåld
Motor: Nyare blocket från 1989, totalrenoverad 1996-2000, infrästa spår i toppen, nya vattenpumpen, automatiska kamspännare, nya grenrör med bälgar, annan turbo KKK 27:80.

GReddy elektronisk turbotrycksstyrning med två mappar
bromsad hos TS-Motor till 266/315 hk Lo/Hi.

Chassie: LEDA-Kit, byggt av Jarlmark, samt nya bromsskivor och
belägg (PFC) . Krängare från Elephant Racing fram och bak .

Fälgar 9x17" runt om. (4st 10x18" finns som option)

Transmission: Nedväxlad låda med tätare stegning, byggd 2004. Ger vid
6500 varv på 1:an 57,3 Kph; 2:an 98 Kph; 3:an 143 Kph; 4:an 194 Kph
och 5:an 243 Kph.

Extra oljekylning till lådan, samt förstärkt koppling från turbo Cup och naturligtvis diffbroms 40%.

Övrigt: Full bur, sexpunktsbälte, yttre strömbrytare, vagnbok, Hansgodkänd Recaro SPG på förarsidan, OMP på passagerarsidan. Sidorutor i plast, 968RS-vinge bak, Gemballa-splitter fram. Laptimer Unipro Racing.



Framtiden då?
Ja vi får se, initialt blir det inga förändringar, förutom eventuellt underhållsmeck. Ska försöka köra med den så mycket jag hinner i Sommar. Hoppas på några roliga bankörningar inte allt långt från Stockholm.

Måste införskaffa lämplig racing-klädsel.

Senare får vi se om jag lyckas ta mig själv så långt att jag kanske vågar mig på att köra någon tävling med bilen. Men först måste jag lära känna bilen. Har redan på en dag märkt att den låser upp rätt lätt :)

// Mats

[edit: felskrivning]
Last edited by moosemats on 2009-06-10 20:33:02, edited 3 times in total.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by Spånet »

Man får gratulera till en väl vald bil :d=:

Fixa lite kläder så kan du ju ta Fredriks plats i startfältet eller iaf tills han skaffat en ny :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by moosemats »

Det vore något :)

Nu är det kläder som är nästa fokus.

Någon som vet någon bra raceshop i stockholmstrakten som säljer overaller och hjälmar som är bra (Och kanske inte allt för dyra)?



(Edit: små fix)
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

moosemats wrote:Det vore något :)

Nu är det kläder som är nästa fokus.

Någon som vet någon bra raceshop i stockholmstrakten som säljer overaller och hjälmar som är bra (Och kanske inte allt för dyra)?



(Edit: små fix)
Kolla www.stand21.se "top of the line" inte billiga men bra grejjor.
annars har du www.rallyimport.se i Eskilstuna som säljer kända FIA kläder till bra priser(där handlar vi som inte har obegränsade resurser).
Det finns säkert fler i Sthlm som jag inte känner till.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by FredrikÅ »

Grattis till en kanonbil!
Jag kommer att sakna visslandet från en stor, gammaldags Tuuuuurbo. :D
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

FredrikÅ wrote:Grattis till en kanonbil!
Jag kommer att sakna visslandet från en stor, gammaldags Tuuuuurbo. :D
Tillbaka till alldeles för lättkörd bil nu då? ;)


Grattis till en bra bil Mats! Lycka till!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by moosemats »

Bara själva visslandet från turbon är en extra krydda som verkligen gör bilen underbar att köra.

Nu är nästa steg att försöka lokalisera varför laddtrycket svajjar lite på HI läget. Det står lite i GReddy boxens manual om detta men eftersom det är intermetent och inte regelbudet gissar jag snarare på WasteGaten som nog ska ses över. Om den skulle uppföra sig underligt så tror jag boxen får lite spel och svajjar.

Men turbo-installationer och jag är inte riktigt kompatibla så det blir nog att ta hjälp av någon turbo-guru. Risken är väl annars att jag av misstag drar upp laddtrycket så att något går sönder.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by moosemats »

Och så vill jag ju också att Low läget matchar klassreglerna.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#9 Post by DLS »

vad laddar du på high läget? :)
på greddyn kan du ju som sagt ställa gain för en snabbare spoolup men med risken att du får laddtrycks spikar.
har du orginal wastegate?
isåfall är en tial 38 nog rätt medicin för dig :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#10 Post by moosemats »

Jag vet faktiskt varken vad den laddar och vad det sitter för wastegate. Antingen orginal eller någon Sanden-monterad. Måste kolla på den lite nogrannare och läsa lite mera i historiken.

Vet inte riktigt hur Greddyboxen fungerar. Ska ta och läsa någon "Turbo for dummies" först och sen plöja manualen till greddyboxen ännu en gång, noga så att jag förstår riktigt hur det fungerar. Förstår inte hur den kan påskynda spoolup? Trodde det var en egenskap i turbon (Stor turbo=långsam spoolup).

Jag hör tydligt hur det klickar om boxen när laddtrycket är högt och den fungerar ju överlag bra, tackvare förra ägarens arbete med inställning i kombination med bromsning.

Det kanske bara är så att det är inställd på för hög gain i Hi läget. Men jag förstår inte riktigt vad "gain" innebär? Vad den i praktiken gör för att öka spoolup.

[edit: felstavning]
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by moosemats »

Någon som förstår hur en box som Greddy kan göra Spoolup snabbare?
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#12 Post by FredrikÅ »

moosemats wrote:Jag vet faktiskt varken vad den laddar och vad det sitter för wastegate. Antingen orginal eller någon Sanden-monterad. Måste kolla på den lite nogrannare och läsa lite mera i historiken.
Laddtrycken hittar du i "pärmen" i bromsningsgraferna från TS Motorsport.
När det gäller Wastegaten så har vi ju tidigare i min biltråd konstaterat
att den nog kan vara lite trött för att köra på höga tryck. Byt wastegate
efter säsongen i så fall, jag tror du har tryck och effekt så det räcker
ett tag... (Eller vad säger du ? :wink: )
Fredrik Åberg

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by moosemats »

Tack för länken newkie.

Jo tack fredrik, den trycker på mer än tillräckligt :) Krävs nbg en lite teknik för att hålla trycket uppe på bana i Hi läget.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#15 Post by moosemats »

Hehe var ute en sväng nu äntligen. Har ju inte varit hemma sedan jag köpte bilen. Han bara ha den en dag innan jag reste bort. Men idag kom jag hem. Och självklart blev det en liten tur i sollentuna.

underbart
//Mats Y
Fun is not a straight line

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]