944 Turbo -91 | Svarte Petter. Älgtestad.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter

#106 Post by Sluggen »

Plugs were wet but not oily, tried new plugs, problem still there. There is no pressure to force oil that way, as the dry sump pump generates suction. Or is supposed to anyway, as we have no way to measure vacuum right now. However if we didnt have a lot of vacuum, the oil would fill up the sump, and it hasn´t.

Such a problem shouldn´t appear like a flip of a switch. We didn´t try Gustafs Link, right now I can´t remember why actually as that would have been easily accessible.

We are getting inconsistent answers from Link so at this point the EMS can´t be ruled out. At first they told Gustaf that the EMS was fine. When we sent them the video of the trigger signal they replied: "Ok, we´ll start working on the EMS right now". That seems a little odd as the EMS was not involved in that run, as they already had it in their possession. The most likely answer, too me, is that there is a problem with the EMS. The problems appeared the first run after the cable incident, and as Gustaf stated above, there is no power running to the trigger sensor so it shouldn´t be that, although it is not impossible but highly unlikely that it gave up for another reason at the same time.

Yeah, we could see from the logging that it was misfiring, and the difference was like night and day from how it was running before. It also smells a lot from unburnt fuel. If it was an old Volvo 240 though, it smelled and sounded just about right:)

Anyway, thanks for the input. Its really hard to find new ways of thinking when the thoughts have been focused on one solution for a period of time, so new ideas are always welcome.

Thom, why not make a thread about your car under the category "våra bilar" (our cars). I can help you through the lingo-problems. There is a really strong 944-following here in Sweden as you might have experienced through rennlist, we´re kind of overrepresented there considered how small the swedish population is.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter

#107 Post by TTM »

Swapping the ECU sounds like the next thing to do, especially if the problem returned with the separate harness.

Not much to say about my car - compared to some of the exotic things I see on here it feels rather unexceptional.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Hjälp efterfrågas!

#108 Post by Sluggen »

Linkboxen tillbaks från NZ, ny triggergivare, ny dragning till denna, generatorn bortkopplad inkl rem, men problemen kvarstår. Har slut på ideér nu.

Finns det någon erfaren räv som har några uppslag? Måste ju få fart på den här nu, börjar bli fånigt. Misständer och luktar soppa, varvar inte över 2500rpm. Samma setup gick fint i maj innan kortslutningen. Kan inte fatta vad som är galet eftersom eventuella problem borde vara "förbikopplade" och kan inte komma på någon komponent förutom tändspolar (bytta) samt sprut (som Link har felsökt och ok:at) som kan ha tagit skada.

Tacksam för hjälp och ideér!
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Hjälp efterfrågas!

#109 Post by DLS »

jag bara spånar lite nu :)
bytt båda givarna, både kam o svänghjul eftersom du skriver ny givare bara eller kör du inte med kam givare?

vad kör du med för soppatryck, det är inte för högt?

Testat att låna gurras link?

Hade inte gurra problem med störningar från startmotorn på sin motor för länge sen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Hjälp efterfrågas!

#110 Post by Sluggen »

Spåna på, uppskattar det

Nae, kamgivaren är inte bytt, men den borde inte bete sig så här med en taskig kamgivare. "Borde inte" är iofs livsfarligt när man felsöker. Men den synkar ju bara, behöver inte vara så exakt. Om den var trasig så skulle bilfan inte ens starta tycker jag.

Soppatrycket är 3 bar.

Jo, Gurra hade lite problem men där kan man prata om just störningar, dvs en liten glitch i ett visst område, men här är det generalgalet.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Hjälp efterfrågas!

#111 Post by TTM »

Hi Fredrik & Gustaf,

Any update? Did you figure out the problem with the ECU?

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Hjälp efterfrågas!

#112 Post by Sluggen »

Hi,

We´ve both been too busy with work etc this summer, so unfortunately almost no time spent in the garage. Aiming for the next season.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#113 Post by Sluggen »

Update: No update

Har testat helt ny box och helt ny kabelhärva. Då borde det funka nu tycker ni. Nix.

Har lyft toppen eftersom vi testat allt. T.o.m. bett Ultra gå igenom toppen för säkerhets skull. De hittade inget fel, men de gillade toppen, alltid nåt. Hjälper inte mig att ha en uppskattad topp dock.

Sen har väl energin tagit slut någonstans där.

Så allt pekar väl på elektroniken igen. Bara det att idéerna är slut. 4 år på pallbockar, någon som är värre?
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#114 Post by Erol »

F-n va trist, hoppas du hittar felet snart .

Det tog 5 år på pallbockar för mig 2006-2011, fast min är inte klar än. Men i alla fall körbar, men den trycker ur sig vatten vid belastning.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#115 Post by tkgb »

Låter inte roligt det felet :(
Startar bilen fortfarande och går lika kasst som innan?
Verkar som ni bytt och kollat det mesta,hur är det med spridarna provat några andra?

Det låter ju helt klar som felet ligger i motorstyrningen,antar att ni provat det mesta,men reagerar motor nåt om man gör överdrivet stora ändringar i bränsle och tändningsmapparna?

mvh tommy

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#116 Post by Sluggen »

Ja, inget vi gjort har påverkat gången på motorn. Spridare har vi bytt, samma sak där. Har inte gjort några galna förändringar i mapparna faktiskt, kanske en idé att testa.

Ett jordfel skulle kanske förklara mycket av detta, men eftersom all original el som var inblandad i kortis-incidenten har kopplats förbi förstår jag inte vad det kan vara. Hade t.o.m. en idé om att kamdrevet slirat på kammen, så att timingen såg rätt ut men inte var det, men det var som det skulle.

En riktigt slipad felsökare som kan dyka upp på plats vore ju drömmen, är så in i h-e meckigt att lasta bilen och be en verkstad om att hitta felet, när det kan ta hur många arbetstimmar som helst, om de ens hittar något..

Nåväl, jag ger mig inte, om bilj*veln så ska driva mig till vansinne:)
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#117 Post by newkie »

Sluggen wrote:Update: No update

Har testat helt ny box och helt ny kabelhärva. Då borde det funka nu tycker ni. Nix.

Har lyft toppen eftersom vi testat allt. T.o.m. bett Ultra gå igenom toppen för säkerhets skull. De hittade inget fel, men de gillade toppen, alltid nåt. Hjälper inte mig att ha en uppskattad topp dock.

Sen har väl energin tagit slut någonstans där.

Så allt pekar väl på elektroniken igen. Bara det att idéerna är slut. 4 år på pallbockar, någon som är värre?
år fem.. men jag fick ju köra 25 mil förra året.. med lågt ladd.. nu startar den knappt.. småtänder ibland.. får jag igång den går den bara över 3000 varv annars dör den...

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#118 Post by TTM »

Maybe this is a stupid thought but have you checked the ECT and IAT sensors?
Being no electrical guru, I am unsure if such sensors could be affected by a major short in the harness, though...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#119 Post by Mattias 924 »

Har inte läst tråden och vet inte vad det är för sprut i en sån där men jag vet en sak att kolla när man redan kollat allt...

Nämligen bränsletrycksregultorn. Den kan gå sönder så det läcker in bränsle genom den tunna slangen där den ska känna av laddtrycket.

Som sagt, har inte läst tråden. Den kanske redan är kollad eller inte ens finns på den här bilen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 Turbo -91 Svarte Petter Tändproblem..

#120 Post by bergodalvana »

Byt hallgivaren, efter att ha läst din tråd är jag ganska säker på att den skulle kunna bidra till dina problem.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users