Page 1 of 3
951 -86 busbil
Posted: 2008-03-09 18:36:09
by Räcer-Danne
Här kommer en liten tråd om kärran. Bilen inhandlades vintern -06 och användes som bruksbil tills våren -07. Jag ville ha en halvskabbig 944 att åka till jobbet med för att ut och finköra på helgerna med min 964 -90:a som var min ögonsten. Mekandet blev mest underhåll och när jag sa småningom planerade om i livet så såldes 911:an och 944 fick bli bygg-projekt....vardagen klarades av i en volvo kombi

!
Sagt och gjort, bytte låda till en diffad. Ur med motorn och renoverade denna med nya lager och packningar. Därefter sattes ett Autronic SM4 i och så småningom så fick jag det att funka. En extra motor har köpts som bit för bit renoveras samtidigt som det byggs chassi och bur i bilen. tanken är att köra "orginal" sommaren -08 på banträffar. Först nästa år är det tänkt att den nya motorn skall i bilen. Förhoppningsvis lite mer bananpassad....
Posted: 2008-03-09 18:40:39
by DLS
bilder vill vi gärna se

Posted: 2008-03-09 19:32:51
by nordstedt

som vanligt.
//nordstedt
Posted: 2009-04-22 22:17:19
by Räcer-Danne
Måste lära mig att ladda upp bilder förs....hm.
Reducera bildstorlek.....
Posted: 2009-04-22 22:20:14
by Räcer-Danne
Någon som har bra tips om ett program som automatiskt reducerar storleken på bilder. Har massor och bygget är i full gång....
Skall jag reducera alla bilder förhand så kommer byggandet att stanna upp totalt!!!
Posted: 2009-04-22 22:25:42
by Räcer-Danne
Skall man behöva förminska bilderna förhad.....
Satan...detta kommer inverka på min byggtakt!
Posted: 2009-04-22 22:26:22
by Räcer-Danne
Lagom sexig va? Inte precis så det vattnas i munnen men.....den har potential!
Posted: 2009-04-22 22:29:34
by Räcer-Danne
Först åkte jag till Bermingham Autosport fair för att få lite inspiration...
Posted: 2009-04-22 22:39:14
by Räcer-Danne
Sen tillbaks till verkligheten......
Bilen är halvskabbig..och då menar jag inte bara lystern i lacken utan även hårdvarumässigt. Växellådan fick bytas direkt....väsnades så en diffad låda sattes in istället. Allt verkade gå som på räls....byta låda..på lördagsmorgonen och sen en shoppingrunda på stan....
Icke! Förra ägaren hade tydligen haft samma tanke men den stannade när han drog av växelförarbulten.....
Envis som man är så borrades naturligtvis bulten upp och en svinpitt drogs i.....och drogs av. Satan! Svinpittar är det sämsta verktyg som fortfarande säljs på marknaden....uteslutande till förstagångsanvändare dock. Borde förbjudas!
Lägger inte in några bilder på detta då det mest är förenat men X@&&!!!
Posted: 2009-04-22 22:50:44
by Räcer-Danne
Bevis på att motorn verkligen var ut!
Posted: 2009-04-22 22:51:29
by Räcer-Danne
Satan vad meckigt med att reducera storleken på bilder.....automatik!!! var är det när man behöver det?
Posted: 2009-04-22 22:55:17
by Räcer-Danne
Det stod klart ganska snart att skall man renovera gamla aluminium block så behövs ett seriöst gänglagnings set! Blocket och saken var löst
Posted: 2009-04-22 22:57:28
by Räcer-Danne
Liten bild före och efter....
Den rök lite blått vid växlingar...
Posted: 2009-04-22 22:59:44
by Räcer-Danne
Lite kel med diverse rengöringsmaterial och .....vips det är dags att lappa ventilerna.
Posted: 2009-04-22 23:03:01
by Räcer-Danne
Hursomhelst så var det ju fokus på att få in ett styrsystem i kärran. Det är ju själva utmaningen att lära sig nya saker som är drivet....annars kan man ju köpa en färdig bil.....
Här en stilstudie på vad som rörde sig i min hjärna i några månader...