Page 1 of 5

944 S2 -90: Ny lamell bl a.

Posted: 2007-12-30 23:59:32
by YocaL
Om bilen
Possen är en targa med 24tusen-nånting på mätaren.
Utrustningsmässigt så är den ganska basic, klädseln är svart och kritstrecksrandigt (inte speciellt sexigt :P ), som tur är så sitter det 2st glasfiberstolar i nu och sportratt, detta satt redan i vid köp. AC'n lyser med sin frånvaro, men bilen är ju en targa så när det blir varmt så kan man ju alltid öppna upp lite.

Bilen köptes i mitten av sommaren 07, och med tanke på hur den sommaren var, så blev bilen mest stillaståendes,
dock så har jag hunnit med att rasta den ett par gånger. :)


Tanken med bilen
Bilen är köpt för att endast köras med på sommarhalvåret och kommer för det mesta att användas till ren nöjeskörning.
Tanken är väl att jag i mån av pengar och tid, ska putsa lite på våghållning mm.
Sen är väl tanken att jag ska gå med i porscheklubben och vara med på lite banträffar. :D


Vad som skall göras just nu är följande
1. Plocka bort toppen och byta topplockspackning.
2. När ändå toppen är väck, byta; glidskenor för kamkedja, alla remmar, sotningssats, fjäderspännare, och snygga till allt mm.
3. Se över bromsar, och troligen byta skivor och belägg fram, samt ny bromsolja.
4. Nya backdäck! ....suck

Posted: 2007-12-31 00:23:07
by YocaL
Vad som sker just nu

Det första jag fick göra innan jag började riva var att kolla så bilen startar.
Det är ju ganska trevligt att ha rätt ut eventuella problem innan.
Dock så slutade detta med en nyrenoverad startmotor. Menmen, nu är den fräsch i alla fall. :)

Såhär ser det ut just nu i garaget:

Posted: 2007-12-31 00:28:12
by Pehr Johnsson
Glöm inte att byta plastskenan på kedjesträckaren mellan kammarna.

Posted: 2007-12-31 00:42:58
by YocaL
Naj då, det kommer bli en ganska lång beställningslista sen :)
Annars så såg faktist både glidskena och tänderna på kammarna riktigt fräscha ut.

Posted: 2008-01-01 22:00:58
by YocaL
2008-01-01

Nu är toppen väck, och imon åker jag iväg med den till Jönköpings motorrenovering för planing och provtryckning.
Sen ska jag även lämna kylaren för provtryckning.

Med tanke på att bilen trots allt har gått 24.000mil så måste jag säga att allt ser riktigt fräscht ut! Och det känns så himla härligt! :D

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 2008-01-03 00:41:07
by YocaL
2008-01-02

Nu har jag lämnat in toppen för tvättning, provtryck och planing.
Tyvärr så var det bistra besked för kylaren, antingen är det ny som gäller (3700!! :( )
eller så behåller man anslutningarna och byter hela cellpaketet. Farsan skulle kolla med sina kontakter, så man får väl se.

Posted: 2008-01-03 07:12:36
by Mats Jacobsson
synd att dina bilder inte visas :cry:

Posted: 2008-01-03 08:24:59
by Pehr Johnsson
Mats Jacobsson wrote:synd att dina bilder inte visas :cry:
försök igen då. :D

Posted: 2008-01-03 08:32:22
by Karl Birgander
Pehr Johnsson wrote:
Mats Jacobsson wrote:synd att dina bilder inte visas :cry:
försök igen då. :D
Funkar inte om man inte är inloggad på Torbjörns FTP-server.

Posted: 2008-01-03 08:37:38
by Pehr Johnsson
Karl Birgander wrote:
Pehr Johnsson wrote: försök igen då. :D
Funkar inte om man inte är inloggad på Torbjörns FTP-server.
Sarare hänger det på webläsaren då. Yocal har ju med inloggningsuppgifterna i URL:erna.

Posted: 2008-01-03 10:42:42
by Bodens Svarta 944 S2
Kontrollera vattenpumpen samtidigt som du meckar.. Om den inte är bytt så är det
nog dags..

Fin bil som du köpt.. Har sagt de förut o säger det igen.. Gillar vita 944..
:)

Posted: 2008-01-03 11:03:16
by YocaL
Tack igen! ;)
Vattenpump verkar fräsch, för det var min tanke också, och sen pratade jag med sanden och han gav mig lite tips ang. spännhjulen vid kamremmen, men de verkar också fräscha.


Detdär med bilderna kollade jag med en polare, och de funkar så länge man kör Explorer, alltså inget firefox eller såntdär.

/windowshoran

Posted: 2008-01-28 18:20:17
by YocaL
2008-01-28

Nu har jag varit sjuk 2helger, så därför har det inte blivit så mycket gjort som var tänkt.

Men! Toppen har varit iväg hos Jönköpings motorrenovering för planing och provtryckning.
Resultatet efter provtryckningen var godkänt, dock så var det 4st avgasventiler som inte var 100% täta, men ändå inom ramarna.
Fast med tanke på att ventilerna ändå skall tas bort så slipas givetvis samtliga ventiler in och rengörs.


Lite grejjer ifrån Sanden, och sen har jag också fått tillbaka ventilkåpa och kåpor för kamdrev ifrån glasblästring.
Dessa kommer förmodligen att lackas halvblankt svart.
Image

Här tas avgasventilerna bort. Jag tänkte att jag börjar med dom, och sedan när de väl är klara så tar jag insugsventilerna.
En sak som var mindre kul var tätningarna, alltså HEJ-O-HÅ vad de satt!!
Enligt servicemanualen så skall man ha ett specialvektyg i form av en liten glidhammare för att få bort dom.
I mitt fall blev det att tillverka div. olika bendverktyg för att få bort dom, detta gick hela min lördag åt till!
Image

Passade även på att snygga till toppen när den ändå var väck.
Sen har även asgaskanalerna fått sig en ordentlig rengöring.
Image

Här gör jag upp eld med hjälp av indianpinne och nackspärr! ..
Image


I veckan så får det bli att snygga till insugsventilerna också, så den biten blir klar.

Posted: 2008-01-29 10:19:06
by headline
Härligt jobbat!

Tycker bilen var ett kap. Provkörde den precis innan du köpte den. Hade jag inte haft min bil hade jag köpt den!

Lycka till framöver! :D

mvh

Posted: 2008-01-29 10:33:45
by YocaL
Kul!
Tack så mycket :)