944 Turbo rennovering og senere foredling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#16 Post by emm »

Ahahahahah!!!!!

Detta var det roligaste jag läst i detta forum någonsin!!!
VARMT VÄLKOMMEN!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by headline »

Kul läsning! :D

Men var bor du och hur var namnet?

Ser fram emot att följa berättelsen framöver!

God fortsättning!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#18 Post by kghas »

Takker for svar.
Jeg heter Knut og holder til i Oslo.

Ser at du, Gustav, holder til i Gøteborg. Etter "litt" surfing her så fant jeg ut at jeg måtte ha en front leppe fra Sanden. ikke lette med en liten datter på 6mnd, MEN: Det er en babybutikk i Gøteborg som heter Villervalla som har mye fint. Dermed inviterte jeg mor og datter på utenlandstur til Gøteborg og snek meg ut kl 0700 om morgenen og møtte mr. sanden i butikken :) Far fikk fylt opp bilen med Porsche deler og mor var kjempe fornøyd!!!

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#19 Post by emm »

Hahahah, ungefär som när jag köpte min 951, bjöd tjejen på "genom-Sverige-resa" med hotellövernattningar för att vi skulle ha en mysig helg tillsammans, när jag vaknade på morgonen så smet jag ut och mötte upp säljaren till bilen...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#20 Post by kghas »

Kjøpte 968 vinge fra v-zweeden. com i Nederland.

Image

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#21 Post by kghas »

Liten oppdatering.

Satt inn stoler, belter og Heigo Cup halvbur
Image

Image


Så var Bilen klar for banekjøring :)

Image

Image

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#22 Post by kghas »

Lav og fin:
Image

Rudskogen:
Image

Image

Image

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#23 Post by kghas »

BILEN ER KASS!!!!! (Juli 08)

Etter litt testkjøring for å sjekke at alt var i orden til Våler så skjer det utenklige. Oljetrykke faller først til 3, så pendler den litt i ca. 5-6 min mens jeg ser mer på den en på veien. Så går den til 1. Jeg finner avkjøringen til Olavsgård og i det jeg får svingt av begynner det å riste. Kaster bilen ut av veien og skrur av.

Status:
Har ikke sjekket ennå. Må drikke øl først for å døyve skuffelsen.
Men det ser ut som om reima til balanseakslingen er av. Motor går pent men det er vibrasjoner.....

Og det som var feil:
Image

Balansereima som hadde hoppet av. Kjørte ikke mer den sesongen og tok motoren ut fø rjul

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#24 Post by kghas »

Siden motoren var ødelagt så brukte jeg heller den andre bilen. MG Midget FIA som jeg brukte tidligere i historisk racing. Blodtrimmet 1380ccm med Weber45DCOE 100+HK og 600kg, giret til maks 180km/t. MORRO!!!

Image

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#25 Post by kghas »

Fikk ut fingeren og tok ut motoren i Nov/Des 08. Når motoren først var ute så kunne jeg jo like godt oppgradere litt:

Ombygd IC
Lindsey Racing Super 65 Turbo
LR MAF
Mafterburner
Zeitronix wideband
+++
Spec stage 2 clutch

Stian bremset 390hk, mens målet mitt er rund 350.

Dette er alt utstyret fra Stian M sin drifting bil. Han bygger mer ekstremt så jeg overtar skiten...

Det er ltt å velge :)
Image

Det er her det mekkes:
Image

Motor ute:
Image

Ren og pen
Image



Slik så det ut:

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#26 Post by kghas »

Litt sveising. Jeg er bare sykt dårlig til å sveise, men det henger sammen til slutt...

Måtte fikse staget mellom AC og motor
Image

Feste til Eksos temp. måler
Image

mitt trofaste sveiseapparat. Kjøpte det sammen med min første bil for over 20år siden...
Image

Eksosen hadde brukket tvers av...

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#27 Post by kghas »

"Bolt-on" modifikasjoner er ikke alltid bolt on.

For å få på turboen, så må det slipes på festet(ikke på turboen) for at det skal passe. ingen stor sak, men ikke bolt on...
Image

Må også sveise om vannrøret som er festet på turboen. ikke mye jobb å få riktig vinkel, tar bare lang tid....

Image

Ny remmer strammet etter gamle måten
Image

Ny intercooler
Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#28 Post by kghas »

Og i dag 13 Jan 09, så har jeg fått satt på clutch og satt motoren inn igjen. deilig å føle at det går på rett vei.

Tilpassing av turbo er trangt!
Image

Image

Image

Ny clutch og planslipt svinghjul
Image

Image

Image

Det er nå den store jobben begynner: trekke ledninger og slanger over alt slik at bilen virker. Regner med minst en måned....

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#29 Post by kghas »

Noen ganger så er man litt for rask....
Satt inn clutch og motor, pakket bort verkstedkrana og tok kvelden.

Satt meg ned, godt fornøyd med meg selv og surfet litt på noen porsche sider. Var inne på Lindsey Racing og så at de hadde en Tech artikkel på clutch. Siden jeg nå var ekspert på dette så skummet jeg igjennom artikelen. kom til avsnittet: "THIS IS THE MOST IMPORTENT STEP....."
Det som det var snakk om var låseringen på utløser lageret...

Den må sitte rett vei.... Jeg begynte å tenke......Hvilken vei hadde jeg satt den?....hmmmm

Fikk ikke ro i sjela, og var ganske sikker på at "THIS IS THE MOST IMPORTANT STEP..." ikke var helt korrekt hos meg.

Så da var det på'n igjen. Frem med kran, ut med motor, av med clutch. og ganske riktig. Låseringen satt på feil vei. IDIOT!!!!!!!!!!

Så neste gang du skal bytte clutch og utløser lager: Sett låseringen rett vei og spar 5 timers arbeid...

Noen som vet hva som skjer hvis utløserlageret " løser ut" i en 6000-7000rpm?


Roten til alt ondt:
Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#30 Post by kghas »

Går sakte men sikker fremover. Er ferdig med å lodde inn Mafterburner, MAF og Zeitronix. Ganske enkel jobb når alt er ute av bilen. Må jo være et helt jævlig når ledningsnettet er i bilen da..

Slik ser ledningsnettet til 944 Turbo ut:
Image

Image


Og siden det ikke er noen som leser denne tråden, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å oppdatere den.... :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users