Page 5 of 34

Posted: 2008-09-07 20:19:31
by gegge
Gjorde en leakdown idag för att få klarhet i varför bilen var så trött och kompressionen så dålig. Visade sig att det är toktätt och ligger på 95%. Kollar TDC på svänhjulet och då visar det sig att kamremmen ligger en kugge fel! Vill minnas att det motsvarar 14 grader. Mycket glädjande besked. Kollade ventilspel på kall motor bara och de ligger ok, vissa något generöst. Annars mycket rent och snyggt, kamlober friska liksom tryckare. Så i den här takten är jag färdig om 100 år...
Image

Posted: 2008-10-27 11:06:06
by gegge
Nu sitter man med en uppsättning 16" Fuchs också. Frågan är om man ska rikta in sig på ett klassiskt Carrera GT utseende, eller skita i det och köra en rejsigare look.
Image

Posted: 2008-10-27 11:11:34
by Pehr Johnsson
Fuchs är aldrig fel!! Helrätt på en gammal Porshce!!

Posted: 2008-10-28 21:29:33
by gegge
16" Turbotelefoner med hyggliga GoodYear, men bilen står still i vinter *SÅLDA* Blev 15" BBS som besiktningshjul istället, faktiskt lite coola. 8" bak fyller up hjulhuset väl.

Image
Image

Posted: 2009-01-16 15:47:46
by gegge
Bilen står där den står :( har varit nära att sälja tre gånger sedan sommaren. Har inte tid och vill köra.

Men lite delar har tillkommit. 4x kolvar, 2x DITC med sensor, 2x svänghjul, 3x k-jet, insug som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till...

Stålomspunna bromsslangar från Goodridge också inköpta.

Det roligaste var M030 krängare från Porsche Center Syd. Det kommer att bli roligare att gå till Porsche Center Malmö för att hämte grejer än Posten.

Blir en sommarbild för att få igång motivationen
Image

Posted: 2009-02-04 20:24:39
by gegge
Tänkte uppgradera chassiet lite. Halvmjuka 250lbs fjädrar fram på ställbara M030 ben och 25,5mm torsionsfjädrar från en 944 turbo. Understyrningen skulle då botas med en ställbar 968 M030 bakre krängare. Lite understyrning gör inte så mycket, kompenseras med trailbraking. Har åkt med duktig överstyrning i min Subaru - det är kul men svårt att köra fort trots 4wd.

Nya chassit blir istället progressiva 944 Turbo Cup fjädrar fram och 30mm ihåliga torsionfjädrar. Missade att fjädrarna var koniska, men det ska nog gå att lösa. Dessutom blir de lite för korta för dämparna, inget som SBP tycker om.
Image
Sedan är det bara att borra upp skärmarna
Image
Turbo-Puh: kolla hur de gamla skärmarna ser ut.

Blir annan intercoolerlösning än det jag tänkt mig, lösningen blir GTS! Lustigt hur lik en 944 IC är, kanske kommer en sådan med posten i veckan?

Posted: 2009-03-17 09:40:58
by gegge
Om man nu ska ha 944 intercooler blir rördragningen till insuget för rolig. Dessutom kan man passa på att uppgradera lite. På önkslistan står lite större plenum, stora trattar, raka korta rör och spjäll på rätt ställe. Så kom denna; homologiserad för rally, byggd för k-jet med kallstartsventil och allt.
Image
Image
Min nya turbo blir en fabriks K27/26 #5326 970 6024 och den är verkligen helt ny. Den kommer från en Porsche 956, dvs 2,65 liter, dubbelturbo och över 620 hk. Snacka pedigree :shock:
Image

Posted: 2009-03-17 09:48:31
by patand
gegge wrote:å kom denna; homologiserad för rally, byggd för k-jet med kallstartsventil och allt.
Är det till för 924 Turbo från början eller något du bygger om? Man blir ju nyfiken! :)

Posted: 2009-03-17 10:05:02
by gegge
Fann en vettig lösning på framfjädrar 5"x12" Eibach 400lbs. Standardfjädrar till NASCAR!
Image

Posted: 2009-03-17 10:09:28
by patand
gegge wrote:Fann en vettig lösning på framfjädrar 5"x12" Eibach 400lbs. Standardfjädrar till NASCAR!
Cédric har upptäckt detsamma fick jag veta i fredags och kommer också köra med NASCAR fjädrar! :D

Posted: 2009-03-17 10:11:54
by gegge
patand wrote:
gegge wrote:å kom denna; homologiserad för rally, byggd för k-jet med kallstartsventil och allt.
Är det till för 924 Turbo från början eller något du bygger om? Man blir ju nyfiken! :)
Jag vågar knappt berätta ursprunget, men då du frågar:

Ford Escort RS1600i.

En liten specialare som byggdes för homologisering. 1600cc hemimotor, k-jet och 115hk orginal. Med trimkam 135hk och i Grupp A 160hk.

XR3i hade i stort sett samma insug enligt bilderna jag sett. Men jag fann ett helt nytt RS med spjäll och spridare för peanuts.

Jag funderade lite, och kom ihåg att flera 924 ägare har fuelrailen från Mondeo. Alltså har de samma avstånd mellan cylindrarna. Fords CVH och Zetatec motorer är snarlika, man kan tom skifta topp och block mellan dem. Alltså borde insuget från gamla Fordar passa rätt bra med. Planen är att kapa insuget precis innan kröken och svetsa på en fläns mot toppen.

Posted: 2009-03-17 10:19:55
by patand
gegge wrote:Jag vågar knappt berätta ursprunget, men då du frågar:

Ford Escort RS1600i.

En liten specialare som byggdes för homologisering. 1600cc hemimotor, k-jet och 115hk orginal. Med trimkam 135hk och i Grupp A 160hk.

XR3i hade i stort sett samma insug enligt bilderna jag sett. Men jag fann ett helt nytt RS med spjäll och spridare för peanuts.

Jag funderade lite, och kom ihåg att flera 924 ägare har fuelrailen från Mondeo. Alltså har de samma avstånd mellan cylindrarna. Fords CVH och Zetatec motorer är snarlika, man kan tom skifta topp och block mellan dem. Alltså borde insuget från gamla Fordar passa rätt bra med. Planen är att kapa insuget precis innan kröken och svetsa på en fläns mot toppen.
Inte ska du vara rädd för att berätta om roliga spännande idéer! :D

Kan säkert funka bra detta!

Posted: 2009-03-17 10:43:37
by notetoself
Image

Seriöst. Det är ju så man blir tårögd. Det finns f-n inga snyggare fälgar.

Posted: 2009-03-17 12:17:55
by Cédric
gegge är nog ansvarig till att jag känner till det där med nascarfjädrar. Tyvärr gillar inte jänkare att svara på mail så jag har inte lyckats få tag på några :( Finns ju massvis begagnade till ingen kostnad alls. Men som sagt, dom gillar tydligen inte att sälja grejer. Var köpte du dina ?

förresten, är inte 12" sjukt höga fjädrar. Dom jag tittade på var 10.5" höga, och då behövde dom kapas 10% för att bli lagom långa. Dessutom var dom mjukare. Vad är planen ? :)

Posted: 2009-03-17 13:12:43
by gegge
Cédric wrote:förresten, är inte 12" sjukt höga fjädrar. Dom jag tittade på var 10.5" höga, och då behövde dom kapas 10% för att bli lagom långa. Dessutom var dom mjukare. Vad är planen ? :)
Jag siktar på Cayennekopia :lol:

Orginal blå fjäder är 381mm och röd 359mm.

Jag tänkte på orginalfjädern som är ca 21N/mm och sjunker ihop 125mm till 250mm En fjäder på 70N/mm sjunker ihop 35mm och då borde fjädern vara 285mm. Vill man dessutom sänka bilen 25mm hamnar man som du på 10,5". Helt enig!

Problemet är att de kommer vara för korta för fjäderbenen och SBP släpper inte igenom bilen. En lösning kan vara tjocka distanser i gummi, finns som höjningssatser till jeepar och pick-ups som man lägger imellan.

I mitt fall löser jag det med lite längre fjädrar och så skruvar jag upp M030 benen fullt för besikting och sänker dem maximalt för gata :D

Nu vet jag inte hur det kommer att bli i praktiken, så troligen åker vinkelslipen fram. Köpta på Ebay för $15 :shock: så går det inte var det i alla fall inte så dyrt. Jag frågar bara om de är villiga att skicka med USPS till Sverige.