Page 34 of 34

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-25 14:10:09
by safe
gegge wrote: 2021-01-25 14:02:39 (annars hade sidokraften från pinjongdrevet trycks på lockets skruvar= ingen stark konstruktion.)
Så är alla 911or gjorda. Därför byter man locket på magnesiumlådorna mot starkare.
Kan med erfarenhet säga att det inte är skruvarna som är den svaga länken....

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-25 14:18:21
by gegge
Aha, det är därför det finns så fina lock på tex PatrickMotorsport. Nu förstår jag varför din vän gjorde sig omaket att plocka ut diffen varje år. Kände att det skulle bli rätt mycket jobb...

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-25 15:10:55
by safe
Typ därför!
915_diff_lock.JPG
915_diff.JPG

Nu ska sluta spamma din tråd!

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-25 16:25:28
by gegge
Nej, du spammar verkligen inte! Alltid intressant med nya lärdomar. Otäckt att se en hel ståldiff gå i bitar!

En bra genomgång av 915 diffen: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=619640

Samma jobb i en BMW diff med 951 skivor https://cliosport.net/threads/e36-3-0-i ... 73/page-17

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-25 23:37:06
by Cédric
Jag har för mig att diffen sitter på locksidan och är lätt att plocka ur. Verkar väldigt ovanligt att dom går sönder på G31, även för dom som kört v8 swap och trimmade bilar, vet inte om locket skiljer mycket i design eller material, men dom ser rätt lika ut. Men det kan finnas fler parametrar än så, växellådshusen i övrigt är ju helt olika, vilket kan påverka smedställning under last osv.

Verkar som om man rejsar hårt så käkas lamelldiffar upp rätt fort, inte bara porschediffar.

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-26 08:55:47
by safe
Cédric wrote: 2021-01-25 23:37:06 Jag har för mig att diffen sitter på locksidan och är lätt att plocka ur. Verkar väldigt ovanligt att dom går sönder på G31, även för dom som kört v8 swap och trimmade bilar, vet inte om locket skiljer mycket i design eller material, men dom ser rätt lika ut. Men det kan finnas fler parametrar än så, växellådshusen i övrigt är ju helt olika, vilket kan påverka smedställning under last osv.

Verkar som om man rejsar hårt så käkas lamelldiffar upp rätt fort, inte bara porschediffar.
Jag har tittat på min G31 låda. Det slog mig att den ju är av 3 olika material. Nos-delen av en blank,silvrig aluminium, mittendelen ser ut som en grövre kanske sandgjuten aluminium. Men den bakre delen med diffen är ju i magnesium, måste det vara, ser ut så på färgen. Locket har ett 915-nummer också, så det borde vara det samma som 915. Locket borde vara en svag punkt om krondrevet sitter mot locket....

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2021-01-26 15:01:21
by Cédric
Det finns massor av fler paramterar som kan göra att det är eller inte är ett problem, lådorna slkijer sig ju på väldigt många punkter rent strukturellt vilket i allra högsta grad påverkar lasten i strukturen. Sen har transaxelporschen en lång mjuk stång mellan motor och låda som dämpar shocklaster på ett bra sätt, vilket definitivt är bra för hållfen på växellådan i allmänhet. Verkar inte vara identiska nummer på kåpan, frågan är vad som skiljer, nån bearbetning? Tyckte locket såg ut att var i vanlig pressgjuten eller kokillgjuten aluminium sist jag kollad, såvida det inte florerar flera varianter som det gör på tex motorfästen