Page 31 of 34

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-06-16 14:07:50
by gegge
Det nya motorbygget går vidare...

Tänkte att om man korsar byter byter motor i en 4-cylindring Porsche med VW motor till en sexa borde namnet också ändras. 914 blev 914-6 och den fanns även i breddad GT version, så varför inte 924-6 Carrera GT :lol:

Toppen har bara 36mm ventiler original men går att porta till 140cfm vilket 924 flödar som standard. MIn 931 topp fick jag upp i ca 170cfm och här landar jag på motsvarande 210cfm. Inte illa. Intressant nog är det ganska exakt var den raka 10v femman flödar totalt. Samma hk potensial med andra ord :D

Jag kommer att behålla dieselblocket i sin helhet till att börja med. Förbränningsrummet i bensintoppen ligger på 30cc vilket ger ett komp på 12,5:1 vilket duger som start på en sugmotor som går på E85.

Ska bara leta upp vissa delar som fortfarande saknas; bensinkam, fördelare, insug, mm

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 09:23:21
by gegge
Fas II är inledd.

Ett fräscht block är inlämnat för borrning, deckning och nedfräsning av pianotråd för o-ringning. En vev utan slitage på ramlager i mitten ska balanseras tillsammans med svänghjul, tryckplatta och remhjul. Färdigt om en månad. En kam ska skickas iväg för omslipning i veckan. Funderar på 251/237 grader.


Den raka sexan har fått en portad topp, insug från insprutarmotorn och en väldigt fin turbo. En Borg Warner S200 med billet impeller. Smidig storlek och intern WG gör att den kanske får plats i en framtida 924.

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 09:42:14
by patand
Så du bygger vidare på 931 motorn och parallellt med det bygger du den raka 6:an? :)

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 10:51:39
by gegge
Japp, 931 motorn ska ner i Müller. Det blir en 937 klon.

Den raka sexan är en tokig idé som ska ner en vanlig 924 på sikt. Gärna med automatlåda. Den bilen ska jag leta efter framöver. Tidig modell utan spoliers och original på utsidan och inredning. Bara annan drivlina och ballare fälgar.

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 12:34:25
by patand
Låter som rätt plan! :D

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 14:43:01
by Henka_E
Å, hade varit kul att få se den där 924-6 sen nån gång... Så fantastiskt knasigt. Jobba på, vill se mer!

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-10-12 16:00:01
by balansaxel
Dessa bilar borde haft 5-6 cyl från fabrik... 924 hade
mött ett annat öde då.... Man kör sportbil med hjärtat och ljudet
Av 5 eller 6 cyl är i mina öron SÅ mycket bättre ..
Ekonomiskt vansinne i många fall att lägga tid och pengar
På dessa vagnar men, återigen, det var ju det där med hjärtat... :oops: :) :#944burn:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-21 19:53:24
by gegge
Ram- och vevlager är inköpt till 931 blocket. Till det kom även ARP topplocksbultar och vevstaksbultar med tillhörande muttrar. Svänghjulsbultarna blir ARP (BMW E30 M3). Diverse packningar och annat ligger och väntar.

Genom en kontakt fick jag fatt på en bensinkam och en trasig fördelare till sexan. Svänghjulet blir en tung 2,5 TDI som kommer svarvas till. Vevaxelpackningen byts till en modernare som har inbyggd 60-2 trigger. Då slipper jag leta reda på en fungerande fördelare :D Stod och velade mellan VR och HALL, det blev det sistnämnda. Turbon var en B2G och någon kunnig berättade att den har titanimpeller vilket låter helt otroligt :shock:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-21 20:20:27
by Cédric
Titanimpeller i turbin? Låter otroligt, är det en dieselsnurra? Kul att du håller igång byggena, inte hittat nån bil till sexan än?

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-21 22:27:19
by gegge
Vill ha i gång min bil med "min" motor. Sexan mest för att det är kul och galet.

Turbon är rätt lik en Schwitzer/Borg Warner S200 men med denna lilla godbit:
Image
(Tror inte heller det är titan :( )

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-22 08:00:38
by Cédric
Kompressorn tror jag definitivt inte är titan, titanhjul används om man behöver riktigt höga kompressorutloppstempar, typ 240+ degC. Men jag gissar att du inte ska köra PR över 3,5 :):). Men MFS hjul är trevligt, brukar ju vara något bättre än sina gjutna motsvarigheter om tillverkaren gjort rätt.

Hoppas vi får se fler uppdateringar, vore kul om du fick fart på den guldbruna räsern!

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-22 08:29:21
by gegge
Borg Warner B2G ska visst användas till bla Caterpillar i gruvindustrin där de går TUNGT:
http://netvision.nazwa.pl/strona_adamat ... osprezarke" onclick="window.open(this.href);return false;
Samma sida menar att kompressorhjulet är samma som Borg Warner S300SX FMW, möjligen nersvarvat.

Förresten så vägde jag motorn idag och då menar jag den tunga sexan. Komplett torr motor inkl insug, grenrör och turbo. Men utan svänghjul och externa prylar. Det resulterade i 183kg inklusive Biltemas motorstativ på 24 kg. Dvs 159kg vilket inte är så illa. Kan det vara 20 kg mer än original 931? Utan pop-up lampor och plåthuv så borde balansen vara återställd :mrgreen:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2015-12-22 18:37:29
by Bathory
Fick dom här vikterna utav någon för ett tag sedan.
Vet ej hur exakta dom är men....

924 142 kg
924T 165 kg
944 166 kg
S/S2 175 kg
944T 182 kg
968 172 kg

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2017-01-17 09:34:07
by gegge
Bilen står på dollys och ingenting händer. Tyvärr ser jag inte ut att få mer tid heller. Men...

Blocket står med nya kolvar och balanserad vev. Toppen har fått en snällare kam på ca 230 grader och 13,5mm i lyft. Det är 20 grader mindre än den kam som sedan hamnade i sugmotorn (som går fantastiskt bra med sitt enorma register!), men ändå 10 grader mer och 1,5mm mer lyft än original. Nya tryckare och lash-caps monteras och slipas in på Topplocksverkstan.

Bakvagnen kommer att bytas från plåt till alu för vikt och stabilitet. Dessutom byts LEDA mot LEDA, men vassare grejer. Det betyder att stavarna ryker.

Re: 931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2017-01-17 09:58:48
by Cédric
Kul att höra att bilen är kvar iaf :). Har ambitionsnivån sänkts en aning? Får satsa på 2018 kanske?

Låter som ett bra val av kam, med vettig turbo kommer du inte behöva så vass kam för att få effekt i alla ändar av registret.