931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#46 Post by notetoself »

Ja, T8 har mycket riktigt mekaniska. Problemet är väl att själva motorkonstruktionen inte ser lika dan ut (bara det faktum att og900 har kedja t.ex.) och därför svårt att veta hur signalen från knacksensorn kommer att se ut. Om du nu ändå kör på så skulle jag studera ganska noga var knacksensorn är placerad på og900, både på t8 och t16. Placeringen har nog ganska stor betydelse. Allra helst få tag på en og900t med apc och läsa ut signalen och jämföra med signalen från din 931a.

Själva problemet med system som apc (abs osv) är att man måste vara 100 på att de fungerar till 100%, annars gör de ingen nytta. Detekterar apcn bara 80% av spikningarna gör den mer skada än nytta. Ungefär som att ha en abs som fungerar 8 fall av tio. Fräckt!

Du vet nog detta om du läst på, men det är ju väldigt enkelt att löda in en spikningsdiod till apcboxen, det är ju en början. Man vet ju när motorn spikar "naturligt" t.ex. lågt varv/hög växel/lite gas.

Jag låter nog en smula neggo nu (egentligen ser jag mig som realist :roll: ) men får du igång det och kan vara 100 på att det fungerar till 100% så kommer jag vara den första att gratulera!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#47 Post by gegge »

Turbo-Puh, du kan båda Saab och konsten att meka. Jag kan varken eller, har jag på tok för lite tid och alldeles för mycket teori!

Det jag läst om spikningar är att de i huvudsak beror på cylinderdiametern, första resonansen kommer vid drygt 6kHz och andra vid det dubbla på 2.0 liters fyror. Diametern skiljer något mellan Porsche och Saab, men det går att lösa vid dimensionering av bandpass filteret.

Knacksensorer som ska passa "alla" bilar kan därför inte skilja mellan motorljud och knack över 5000 varv och måste istället ha olika nivåer på låg och högvarv för att fungera. Det gör turboX till en bättre som har denna funktionalitet.

Uppriktigt har jag inga större förhoppningar på APC:n, men gillar att pilla och kanske lära mig något. Vore dessutom skoj om jag fick magnetventilen att funka!

Verkligen inte neggo, du tillför kunskap!

Har i alla fall köpt en tokny turbo, lite generösare än orginal. Får se om jag får tid att montera och om den passar :roll: Vattenkyld blir den nog, så har jag bytt för sista gången!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#48 Post by notetoself »

gegge wrote: Uppriktigt har jag inga större förhoppningar på APC:n, men gillar att pilla och kanske lära mig något. Vore dessutom skoj om jag fick magnetventilen att funka!
Absolut - jag är oxå sugen på att få det att fungera, men jag vill inte behöva tveka på funktionen. Jag har nu kört positivt överraskad till turboXs:n, jag tycker dess utslag verkar rimliga. Själva inkopplingen är ju inte märkvärdig i sig.

SÅ - det man skulle kunna göra är att installera apc - kompletterat med spikdiod - OCH turboxsn och se om det "blinkar samtidigt". Man kan även ju även ställa känsligheten med apc genom att vrida på en av de tre potentiometrarna.

Gött att du fått tag på en ny turbo. Installationen är tyvärr inte görfräck, men det är gött när det är klart!

Edit: Jag gjorde en snabb-guide till turbobyte på 931 som ligger under biblioteket. Kanske finns nått matnyttigt där.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#49 Post by notetoself »

gegge wrote: Ursäkta OT, men hur låter "ploppet"? Beskriv det gärna. Jag har ett hemskt ljud som faktiskt kunde vara just det, popoffen borde slå till snabbt och hårt vid motorbroms?
Såg inlägget i ced's tråd, tänkte svara här:

Det är ju ett snabbt "pysande" ljud, ungefär som moppekidsens 740t med öppen dump fast dovare. Det är inget metalliskt ljud, om det är det du har. Vad som händer är att man vill dränera övertrycket vid växling så att inte övertrycket bromsar upp turbinens varvtal - vilket ger en snabbare acceleration. Det är alltså när "delta-p" (skillnaden i tryck mellan sug och trycksidan på turbinen)- blir hastigt mindre. Vid acceleration har du stort undertryck förbi k-jet och stort övertryck i insuget, dvs stort delta-p. Vid växling ökar trycket förbi k-jet och närmar sig atmosfärstryck, delta-p blir mindre. Då öppnar "popoff-ventilen" och dränerar ut trycket från insuget för att behålla varvtalet på turbinen.

Detta är bara KKKs egen lösning med inbyggd ventil. På många (de flesta?) bilar sitter den separat. Kärt barn har många namn, men en återcikulerande ventil kallas oftast bypass-ventil och släpper den ut övertrycket brukar det heta dumpventil. Men som sagt - kärt barn har många namn, så kalla den vad du vill! :D

Edit:
gegge wrote: När motorn är kall hörs ingenting, men väl varm sedan slår den så fort jag släpper gasen i trafik, även då jag lyfter på huven och rör spjället manuellt. Ett kort metalliskt hårt ljud, gissar från toppen eller fördelaren. Ingen slammer, utan mer ett klick som ett glapp som slår åt andra hållet.

Kolvringar som gått eller mutter som tappats i insuget.
Börjar nästan tycka lite synd om dig nu Fredrik! Gött att du kämpar på ändå. Hang in there! Segerns sötma blir desto sötare när det lirar...

Om vi antar att det beror på att motorns varvtal retarderar så, som du själv är inne på - ett glapp som slår åt andra hållet:

- Har du dragit kamaxelöverfallen med momentnyckel?
- Du hade inne toppen på renovering här i trakterna om jag inte minns fel, vad gjordes då?
- Lagerbanor till kammen ok?
- Vattenpumpen ok?
- Sitter generatorn fast ordentligt?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#50 Post by gegge »

Aha! Pysandet känner jag till sedan tidigare turbobilar, trodde att den här lät med shuntaktigt à la kling-klong.

Har funderat lite på vad som händer om man ersätter den återcirkulerande ventilen: k-jeten sprutar in bränsle vid växling, men den borde inte förbrännas då luft saknas. Blir det svart rök eller förångas den? Kyler den kolvarna eller turbon? Var förbränns sedan ångorna? Respons-system? Blir den en lång eldkvast som på "rikiga" tävlingsbilar? Köra utan pop som rallybilarna kankse fungerar på låga turbotryck utan slitage? Slipper turbo-lag om inte annat, dessutom visslar det så roligt.

MYCKET tacksam för instruktionen på turbobyte, låter så pass enkelt att tom jag kan göra det själv.

Tror att det blir svårt att jämföra knacksystem tyvärr, dels kostnaden, men även handhavandet. Vad använder man som absolut referens? Ett system som varnar tidigt kanske bara är känsligare ställt och varnar för slammer. Tror på lösningen att tanka 95 oktan(eller Dansk 92 oktan) ställa in systemet så att det börjar blinka, då borde man ha marginal till 98 oktan. Normalt knackar det mest vid vridmomenttoppen, innan dess laddar dessutom inte turbon nämnvärt. Får man signal då är förtändning vilket är något helt annat.

Kom faktiskt på ett referenssystem! Stetoskop från Biltema används faktiskt av riktigt duktiga motortrimmare.

Riktigt tröttsamt att man betalar över 20.000:- för att få toppen på plats så låter den som en stenkross och måste kollas lik förbannat! Tack för tipsen, Turbo-Puh. Bara att pilla isär och kolla(när tid finns)
Last edited by gegge on 2008-06-22 20:56:17, edited 2 times in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#51 Post by notetoself »

gegge wrote:
Har funderat lite på vad som händer om man ersätter den återcirkulerande ventilen:

...

MYCKET tacksam för instruktionen på turbobyte, låter så pass enkelt att tom jag kan göra det själv.

...
Vad som händer är att:

- om man har lmm så mäter den "fel" eftersom man släpper ut luft som motorn tror ska passerga genom motorn. Resultatet blir antingen smällar, ev eld eller att motorn dör (t.ex. saab 95)

- om man har absoluttrycksgivare (t.ex. 9000 94-) händer ingenting. Eftersom man bara mäter trycket i insuget så fungerar det fint. Dock kommer bilen låta förkyld om man nu tycker det är fräckt.

- k-jet? Ingen aning, aldrig provat. Förmodligen går den väl tokfett under en kort period, men säg gärna emot mig... å andra sidan kanske den hinner med att korrigera det, om mekaniken är tillräckligt snabb,

Enda skillnaden mellan "dump"/"bypass" för oss vanliga dödliga är nysningarna samt att man slipper en slang. Det är allt.


Ang turbobyte - det är inte svårt, men det är trångt och tar lång tid. Men visst går det, även utan att sänka framvagnsbalken... 8)
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#52 Post by gegge »

Tog mig en timme ledigt igår med följande resultat:

Ljummen motor och svagt batteri: mellan 7,5 och 8 i komp på alla cylindrar. Lågt, men jämnt. Oljan ligger på max och är ljus och fin. Vattnet lite lågt, troligen läckage. Fin blå färg. Tändningen ligger runt -20 på tomgång och rör sig til +20 vid torrvarvning.

MEN, den var olja i insuget. Alltså skjuten turbo, vilket är konstigt då den inte gått långt och jag kört 30 km transport Lund-Malmö.

Testade intercoolern jag köpt och anslutningarna passar bra, men kopplingarna för vatten krockar med avluftningen för kylvattnet vilket gör at huven inte går att stänga. Det blir att tänka om.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#53 Post by gegge »

Dear Mr.Torkildsen , the car was delivered 05.Jan.`81 to Raffay,Hamburg / enginetype M3103 (924Turbo) / Color U1U1=pewter metallic / Interior KP=leatherette brown with berbercloth beige-brown / Options 197=63Amp/h Battery , 220=limited slip differential , 395=forged alloy wheels 6x16 , 410=sportseat left and right , 423=cassette and coinholder , 425=rera wiper , 568=colored windshield and side windows , 650=removable top

Mit freundlichen Grüßen,

Marc Noack
Classic Teileverkauf Kundenzentrum
( +49 (0)711/ 911-25729 2 +49 (0)711/911-25414 :marc.noack@porsche.de
*Dr. Ing. h.c. F.Porsche AG, Abteilung VKC1 -- Porscheplatz 1 -- D-70435 Stuttgart - Zuffenhausen

Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft
Sitz der Gesellschaft: Stuttgart
Registergericht: Amtsgericht Stuttgart HRB-Nr. 722287
Vorsitzender des Aufsichtsrats: Dr. Wolfgang Porsche
Vorstand: Dr.-Ing. Wendelin Wiedeking, Vorsitzender
Holger P. Härter, stv. Vorsitzender
Klaus Berning, Wolfgang Dürheimer, Thomas Edig, Michael Macht
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#54 Post by gegge »

Fick fatt på riktigt bra belägg från Carbone Lorraine och de var inte helt gratis. Duger till TVR-tåg, WRC, Mirage-plan och roadracing. Ska visst vara rätt högljuda, men sjukt bra bett. Ödets ironi att man har bra hejdare på en bil som står stilla...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#55 Post by Cédric »

option 220 ska du vara väldigt lycklig över :). Sitter diffbromsen kvar ?
Kanske man ska dra iväg ett mail och testa, verkar ju spännande det där.
Är det inte ett gäng som kör Carbone lorraine i den engelska 924 serien..

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#56 Post by gegge »

Verkar som om diffbromsen sitter kvar. Med ena hjulet i luften får man ta i med båda hänaderna för att vrida det. Hade trott det skulle vara trögare ändå. Men bilen rullar lätt på marken så lamellerna är väl slitna efter 16.000 mil gissar jag?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#57 Post by gegge »

Hmmm...

Fick min nya turbo. Det jag trodde jag fått var en orginal 951 K26/8. Visar sig vara en hybrid K27/8 god för minst 350 hk. Ville bara ha en mild uppgradering, men nu vet jag inte vad jag gör. Risken är att den är för stor och inte kommer arbeta effektivt.

Well, jag har en trasig turbo och en hel. Det är väl bara att byta, så får det gå som det går. För mycket jobb med att sälja den och ordna en annan.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

WELiN
S-Poster
Posts: 136
Joined: 2008-06-02 10:52:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ystad
Contact:

#58 Post by WELiN »

Om jag inte missminner mig helt o hållet så är dom ganska vettiga i spool-up o så ändå... Tror att det kommer bli bra ändå!

MVH
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare

Men det blir porsche igen, om några år.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#59 Post by patand »

gegge wrote:Well, jag har en trasig turbo och en hel. Det är väl bara att byta, så får det gå som det går. För mycket jobb med att sälja den och ordna en annan.
Det blir en del jobb ändå med att tillverka en adapterplatta eller byta grenrör osv va? Det är väl för det första 4-bultad anslutning mot grenröret på 951orna men 3-bultad på 931or om jag inte minns fel.

Blir intressant att se hur du löser detta. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#60 Post by gegge »

patand wrote:
Det blir en del jobb ändå med att tillverka en adapterplatta eller byta grenrör osv va? Det är väl för det första 4-bultad anslutning mot grenröret på 951orna men 3-bultad på 931or om jag inte minns fel.

Blir intressant att se hur du löser detta. :)
Betydligt enklare än så! Jag byter bara avgashus!!

Axel, turbin är densamma och lagerhuset identiskt förutom vattenkanalerna!!!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users