931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Spännande lösning! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#32 Post by gegge »

I brist på annat har jag ägnar kvällarna åt att skrapa ren en bakre rutram. Önskar nästan att kopplingen ger upp till vintern så att jag kan byta till min superlätta koppling. Bilen saknas fortfarande.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#33 Post by Cédric »

Intressant, så du har köpt 911 tryckplatta. Det har ju varit en del snack om dom på 924board. Ska bli kul att se hur det funkar...Du får ut å bränna lite koppling så det blir bytesdags :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#34 Post by gegge »

Japp Cédric, aldeles riktig. Det luriga vara att få fatt på ett svänghjul som passade, men det är också löst. Problemet var att Porsche gick över till gummikoppling och monterade ett försänkt svänghjul på SII ROW. Det ska i på lättning, om det går. Räknar med en total vikt på 8 kg jmf nästan det dubbla för en serie 1.

Stor seger! Insprutningen är inställd och bilen går!! Min bränslevåg hade gett upp och jag hade monterat på en renoverad. Inte riktigt bolt-on då den var från en US modell med lambda stryrning, men det löste sig med. Nu ska bara tändningen kontrolleras.

Igår fick jag en min nya skinnklädsel. Nytt väldoftande svart skinn med piping och perforerat läder i sittytorna. Giller verkligen att ALLA delar är i skinn vilket inte är fallet med dagens bilar.

En APC kom med posten och skall monteras senare. Visserligen från en Saab, men då Porsche senare tog över systemet får jag väl anse det som legitima delar. Börjar att ha den som enkel knacksensor, sedan kankse gå över till laddtrycksstryrning. Har en 0,45 bars wastegate som borde fungera bättre. En APC fungerar bäst om grundladd är halva maxladd. Gissar bara att det är ett h-e att byta wastegate. Blir väl iså fall när kopplingen ska bytas och motorn ändå ska ur. Kankse skulle passa på och uppgradera turbon? Lite synd då befintlig nyligen är renoverad.

Någon som har en idé på vad man ska monterara rutan med? Har inte bilglasgubbarna ett specialgummi/klister? Räcker det med silikon?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#35 Post by patand »

gegge wrote:En APC kom med posten och skall monteras senare. Visserligen från en Saab, men då Porsche senare tog över systemet får jag väl anse det som legitima delar. Börjar att ha den som enkel knacksensor, sedan kankse gå över till laddtrycksstryrning. Har en 0,45 bars wastegate som borde fungera bättre. En APC fungerar bäst om grundladd är halva maxladd. Gissar bara att det är ett h-e att byta wastegate. Blir väl iså fall när kopplingen ska bytas och motorn ändå ska ur. Kankse skulle passa på och uppgradera turbon? Lite synd då befintlig nyligen är renoverad.
Spännande med APC! Det har jag funderat på något år nu... :)

Byta WG är inte så knepigt. Det är bara att ta ner främre delen av avgassystemet så följer WG med ner och sen kan man byta den. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#36 Post by gegge »

Ok, inte svårare att byta WG? Då kanske man skulle passa på att svetsa dit en lambdamutter...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#37 Post by Berand »

patand wrote:
gegge wrote:En APC kom med posten och skall monteras senare. Visserligen från en Saab, men då Porsche senare tog över systemet får jag väl anse det som legitima delar. Börjar att ha den som enkel knacksensor, sedan kankse gå över till laddtrycksstryrning. Har en 0,45 bars wastegate som borde fungera bättre. En APC fungerar bäst om grundladd är halva maxladd. Gissar bara att det är ett h-e att byta wastegate. Blir väl iså fall när kopplingen ska bytas och motorn ändå ska ur. Kankse skulle passa på och uppgradera turbon? Lite synd då befintlig nyligen är renoverad.
Spännande med APC! Det har jag funderat på något år nu... :)

Byta WG är inte så knepigt. Det är bara att ta ner främre delen av avgassystemet så följer WG med ner och sen kan man byta den. :)
:!: Observera patand har inte fästet på WG kvar därför kommer den ner när man tar ner avgassystemet, komma åt fästet för att lossa det kan vara lite knepigt.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

Berand wrote: :!: Observera patand har inte fästet på WG kvar därför kommer den ner när man tar ner avgassystemet, komma åt fästet för att lossa det kan vara lite knepigt.
Sant! :) Det är lite lättare på min bil som saknar det fästet, men om man inte lossar det fästet så får man ju inte heller ner avgassystemet så uttalandet var ju fortfarande korrekt. ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#39 Post by gegge »

Man börjar gråta...

Bilen är tillbaks och fronten är fixad med plasthuven på plats. Hur snyggt som helst! Dessutom startar bilen direkt, kall som varm.

MEN...

...bilen blåryker och saknar minst 50 hk. Toppen är nyrenoverad och turbon bytt för mindre än 1000 mil sedan.

Har en kostigt ljud från toppen, släpper jag spjället smäller det till, låter som man slår till den med en hammare. Otäckt ljud som inte finns på konstant varvtal eller om man låter den långsamt gå ner i varv.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#40 Post by notetoself »

gegge wrote: ...bilen blåryker och saknar minst 50 hk. Toppen är nyrenoverad och turbon bytt för mindre än 1000 mil sedan.
Laddar den fullt? (0.7-0.75 bar)

Ryker den hela tiden eller bara ibland?

Edit 1:
1000 mil är väl iof ingen garanti. Har den stått länge hjälper det ju inte till. Inte heller om den stängts av utan att få gå på tomgång nån minut efter körning heller.

Kolla om du har olja i:
1. Insuget
2. Luftfiltret (om du inte monterat öppet filter eller liknande).

Har du olja i insuget men inte luftfilterburken så kommer det turbon. Är filtret blött så kommer det från vhv pga övertryck i maskinen.


Edit 2:
Noterade att du tänkt montera APC. Jag vill inte förstöra glädjen utan se detta som ett tips på vägen. Redan när APC kom (84 om jag inte minns fel) hade saab hydrauliska tryckare. På din bil sitter det mekaniska. Jag kan meddela från en säker källa (han får ge sig till känna om han vill) att APC-boxen kommer uppfatta slammret från de mekaniska tryckarna som spikningar. Om du ska få det att lira kommer du behöva bygga ett filter som filtrerar bort detta slammer från spikningarna. Men allt går ju...

Personligen la jag ner det och kör med kombinerad knacksensor/shiftlight från turboXs, och då är jag ändå både saab och elektronik-fjolla. Du klämde nog lite på den när du var och hälsade på om inte jag minns fel, knacksensormojjen alltså.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#41 Post by Cédric »

är inte ljudet popoff ventilen ?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#42 Post by gegge »

Fick bilen idag och har inte hunnit titta på problemen. Var så glad åt den fina lackan och att den startade så enkelt. Den går betydligt magrare nu, kanske för magert?

Märkliga är att innan jag lämnade iväg bilen för lack så laddade turbon, för då drog den rejält vid 3000 varv. Nu är den lika trött hela vägen, gissar på 100 hk. Jag hör hur turbon viner, men helt utan kraft. Kanske ett visst "drag" vid 4500 varv innan jag växlar. Vill minnas att turbon varvade friskt och ven och tjöt när man torrgasade tidigare, nu hörs den knappt.

När jag stannar vid stoppljusen kommer en dimma bakom mig som är ljusblå. Även vid tomgång finns en svag skiftning mot blått. Ska kolla varifrån oljan kommer ifrån när jag får tid.

När motorn är kall hörs ingenting, men väl varm sedan slår den så fort jag släpper gasen i trafik, även då jag lyfter på huven och rör spjället manuellt. Ett kort metalliskt hårt ljud, gissar från toppen eller fördelaren. Ingen slammer, utan mer ett klick som ett glapp som slår åt andra hållet.

Kolvringar som gått eller mutter som tappats i insuget.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#43 Post by notetoself »

gegge wrote: När jag stannar vid stoppljusen kommer en dimma bakom mig som är ljusblå. Även vid tomgång finns en svag skiftning mot blått. Ska kolla varifrån oljan kommer ifrån när jag får tid.
Exakt samma symptom som på min, det var turbon. Se min biltråd... Finns även en tråd om detta under teknik & trim.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#44 Post by gegge »

Turbo-Puh wrote:
Edit 2:
Noterade att du tänkt montera APC. Jag vill inte förstöra glädjen utan se detta som ett tips på vägen. Redan när APC kom (84 om jag inte minns fel) hade saab hydrauliska tryckare. På din bil sitter det mekaniska. Jag kan meddela från en säker källa (han får ge sig till känna om han vill) att APC-boxen kommer uppfatta slammret från de mekaniska tryckarna som spikningar. Om du ska få det att lira kommer du behöva bygga ett filter som filtrerar bort detta slammer från spikningarna. Men allt går ju...

Personligen la jag ner det och kör med kombinerad knacksensor/shiftlight från turboXs, och då är jag ändå både saab och elektronik-fjolla. Du klämde nog lite på den när du var och hälsade på om inte jag minns fel, knacksensormojjen alltså.
Jag funderade på turboX jag med, men tyckte att APC vore roligare om man fick den att fungera. Rätta mig om jag har fel, men var det ine T16 som hade hydraliska och T8 mekaniska tryckare. Så hittar man bara en T8 box alt. moddar en T16 så borde det gå? Har läst på rejält om hur boxen är uppbyggd och skillnaden mellan T8 och T16 är fem minuter med lödkolv.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

WELiN
S-Poster
Posts: 136
Joined: 2008-06-02 10:52:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ystad
Contact:

#45 Post by WELiN »

Det stämmer, T8 har mekaniska och T16 hydraliska
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare

Men det blir porsche igen, om några år.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users