931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#391 Post by TobbeG »

Hej,
Är helt imponerad av din kunskap, envishet och energi. Har läst hela di tråd och följer den varje vecka. Var på väg att gå in i din tidigare diskussion om vevhusventilation, men valde att inte laga något som fundrade :)

Ibland känns dinbiltråd som odyssevs resa...


Hoppas vi ses på någon träff!

//tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#392 Post by gegge »

Ett år med mycket tid och lite pengar har nu blivit tvärt om. Vet inte vilket som är värst.

Motorkoncept 1.3 går nu igång. Kammen är en höglyftare. Ventilerna har tyvärr fastnat i Brasilianska tullen av någon anledning. Sedan kommer toppen byggas om en del; portning kommer fokusera enbart på höglyft och försämra låglyft, flytt i sidled och svetsas igen på vissa ställen. Insug blir integrerat med vattenkyld IC. Riktigt sprut och börjar med vanliga spridare och bensin, sedan 1000cc E14 för E85. Går upp en storlek i turbo men fortfarande K27 då jag behåller orginal grenrör ett tag till.

Har simulerat en del efter att ha mätt upp STD, V16 och AGAP kammarna och jämfört första mot sista:
* Overlaptriangeln blir dubbelt så stor. Innan avgasventilen slutat flöda vid 10 grader efter TDC är insugslyftet 5mm istället för 2,5mm. Flödet har fördubblats från 53cfm. Med laddtryck som är högre än mottryck kommer det att dra igång insugsfasen rejält. Scavenge på samma sätt som avstämt grenrör :D
* Tryckskillnaden mellan insug och cylinder är som störst runt 20-30 grader efter TDC på lägre varv för att kolven har börja suga utan att ventilen öppnat motsvarande. Ger klart förbättrad fyllnadsgrad.
* Redan vid 40 grader efter TDC har nya kammen lyft tillräckligt för max flöde på ca 160 cfm. STD kommer först vid 60 grader och vid 75 har kolven börjat bromsa in. Nya kammen har max flöde till BDC vilket stannade för 20 grader sedan på den gamla.

Problem är två; för stort overlapsflöde och dåligt flöde över 10mm. Det går att ordna med ventilsätesslipningen. Med en högre vinkel än 45 grader sabbas låglyftet ordentligt och ger mer på höglyft vilket löser bägge. En liten ventil hjälper heller inte låglyftsflödet, men jag kommer gå upp till 42mm. Skulle vilja ha en 34mm avgasventil om det går. Dels för flödesbalansen, dels för vikt, dels för diffusor effekt i kanalen, dels lättare för kammen att trycka upp under förbränningen, dels en förutsättning för att kunna flytta toppen tillräckligt i sidled. 2mm åt sidan gör mer för insugsflödet än en 2mm större ventil.

Med V16 kammen har jag klart sämre vacuum på tomgång idag, undrar hur det blir framöver...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#393 Post by Samuelf »

Whoa. Oavsett hur det ligger till i verkligheten så låter det ju verkligen som att du har koll på sånt där och inte lämnar nåt åt slumpen. Ett bygge väl värt att följa! Lycka till!

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#394 Post by gegge »

Har kommer skissen på hur kanalen ska plastas. Det bygger på idéer från Erland Cox och Topplocksverkstan. Han testade lite rörstumpar och flödade dem. Utfallet var förvånande, en större sväng flödade bättre än en kort. Anledningen till det är att luften hinner lugna ner sig innan den träffar ventilen. I ett praktisk exempel gjorde han kanalen i en Volvo B18 topp som en perfekt radie och den flödade ruskigt bra. Alltså plasta igen golvet och ta upp taket innan spridaren så minsta arean hamnar vid ventilstyrningen.
Image

Kolla historisk B18 med insug
Kolla vad ett 120° rör flödar
Last edited by gegge on 2011-10-25 21:27:30, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#395 Post by Cédric »

Ska bli intressant att se resultatet, antar att det ar den korta radien som ar lite for skarp som gor att vi far avlosning och stor storning av flodet ner mot ventilen?

Men cfd-bilderna pa hans sida ser konstiga, som jag lart mig sa borde meshen se ut nat sant har:

http://www.esi-group.com/corporate/news ... ge_preview" onclick="window.open(this.href);return false;

Man maste vara forsiktig med cfd det kan vara klurigt att fa avlosningen att hamna pa ratt stalle beroende pa vilka modeller man anvander, kan vara riktigt klurigt att fa ratt da flodet kan andra sig valdigt mycket beroende pa hur man raknar..

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#396 Post by gegge »

Jag ser verkligen fram mot resultatet, men det kommer nog först i vinter. Jag har ingen uppfattning om CFD är fel eller ej, däremot har de praktiska proven utfallit med gott resultat vilket räcker för mig. Plastningen fyller två funktioner, öka gashastigheten och minska avlösningen i korta radien. Många använder JB Weld för att plasta kanaler, men det tål inte E85. Så det får bli Belzona 1111 istället, 840:- + moms för 400g. :shock:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#397 Post by Cédric »

gegge wrote:Jag ser verkligen fram mot resultatet, men det kommer nog först i vinter. Jag har ingen uppfattning om CFD är fel eller ej, däremot har de praktiska proven utfallit med gott resultat vilket räcker för mig. Plastningen fyller två funktioner, öka gashastigheten och minska avlösningen i korta radien. Många använder JB Weld för att plasta kanaler, men det tål inte E85. Så det får bli Belzona 1111 istället, 840:- + moms för 400g. :shock:

Ibland ar det nastan battre att prova om man har den mojligheten eftersom det latt kna bli fel nar man CFDar :).

Har lange undrat hur det haller med ifyllnad med tanke pa att varmeexpansionen kommer bli lite annorlunda i ifyllnadsmaterialet jamfort med toppen. Men manga gor ju det sa det fungerar ju uppenbarligen. E85 verkar ju mojliggora bra mycket mer drag sa det kan bli riktigt bra det har....

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#398 Post by gegge »

Har hittat spridare som passar med. Var lite klurig; de skulle vara tillräckligt kort för att inte vara ivägen, ha förlängd tip så att de når ner i kanalen, jetronickontakt, högohm, inte ha dubbel sprutkon, bred vinkel på bränslekonen, modern och tillräckligt stor för att klara minst 300hk på E85. Kvar var bara Bosch EV 14 0280158040 på 960cc@3bar. Vettigaste priserna finns på http://www.finjector.com" onclick="window.open(this.href);return false; på 82 EUR styck.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#399 Post by Joakim.S »

Hej Doktorn!

DU tror inte på att höja kanalen som jag gjort?

Det borde bli bättre med en mindre sväng, eller har jag missat något, i vilket fall så skall det bli kul att se hur motorn blir med denna topp.

Angående din AGAP kam så undrar jag hur mycket påställd den skall vara vid öd samt nockvinkel (du har skrivit det någonstans).
Min är på 3,2mm samt 113 i nock, vakumet på ca 0,2-0,3 bar vilket inte är så bra.

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#400 Post by gegge »

En rak kanal är ofta bättre än en böjd enligt de flesta och jag vågar inte säga emot. Men efter att ha funderat skulle jag behöva resa den upp hela vägen upp till spridaren vilket innebär mycket jobb plus nytt insug. Som ska vara avstämt, dvs långt och konat. När jag såg de emiriska resultaten av en lång svängd kanal med konstant radie och funderade i bankörningstermer tänkte jag att det kanske inte är så fel. Dessutom lyckades en B18 med 44mm ventiler flöda över 200cfm MED insug. Så det behöver inte innebära katastrof att bibehålla orginal. Hoppas på 180cfm vilket skulle innebära lika många sugmotorhästar :D

Kammen har en nockvinkel på 108 på insug och ett lyft på 3,5mm vid TDC. Vacuum på tomgång kan bli ett problem. Men jag tänkte försöka lösa det med att försämra låglyftsflödet rejält på insug; liten ventil, 55 graders ventilsäte och stor area under ventilen. Dåligt låglyftsflöde ger desutom mindre reversion vid kompressionfasen, intake ramming. Avgas får kanske en mindre ventil och trängre säte förutom 112 graders nockvinkel och därmed mindre lyft. Det medför två saker, högre avgashastighet ut och mindre backflöde.

Det är mycket teorier som testas samtidigt på den här motorn...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#401 Post by gegge »

Fick mina ventiler idag efter att ha snurrat runt i Sydamerika ett tag :roll:

Orginal 36mm avgasventil med fjäder och tallrik väger 217gram:
Image

Det innebär en besparing på över 800gram i återgående vikt!!! Visserligen kan bara fjädern räknas till hälften men en solid tryckare kompenserar det med råge. Insug sparar lika mycket och då är den ventilen 2mm större

Föreställ dig energin det går åt att skaka en nästan full mjölkförpackning 14mm 60 gånger per sekund :shock: Skulle kunna halvera fjäderhårdheten...

EDIT: Nu synns inte hela bilden. Men den väger 112g och bilden finns här http://i225.photobucket.com/albums/dd25 ... C_0150.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#402 Post by Cédric »

Det där tror jag blir en riktigt fin uppgradering om du tänkt varva och/eller ha vass kam. Tunga ventiler för ju inte så mycket gott med sig..

Är det custom? Vilka styrningar hade du tänkt använda?

Ken-1
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-04-01 15:56:02
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#403 Post by Ken-1 »

Hur går det med motorbygget?

Stod själv i valet och kvalet mellan att trimma originalmotorn eller lyfta i något annat, för mig blir det att lyfta i något annat...men kan tänkas att det var lite fel väg att gå?

Hur har du annars lyckats hitta flera snygga fälguppsättningar genom åren? Har själv sökt, men de enda jag hittar med gamla låga ET ligger på 15000sek/uppsättning =( Men det är kanske det de är värda?

Lycka till med bygget!

/Kenneth

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#404 Post by patand »

gegge wrote:Det är mycket teorier som testas samtidigt på den här motorn...
Teori är ju intressant, men praktik är roligare... Det är väl inget som har testats praktiskt på den motorn ännu?

Hur långt har det praktiska sammanfogningsjobbet kommit? Blir bilen körklar till i sommar? Vore verkligen kul att få veta hur dina teorier och den imponerande kunskap du har funkar i praktiken, det lovar ju att bli en hårig motor. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#405 Post by gegge »

Blivit lovad att toppen ska vara färdig i nästa vecka, men vi får se.

Bottendelen med BMW stakar och bubblakolvar är testad och fungerade fint. Går väldigt mjukt upp till 7000varv. Hade på en stor turbo, men laddade inget. Nu slänger jag dessutom ut S2 tändning och k-jet och ska försöka få igång det...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users