931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#91 Post by patand »

hur vet du att B-r-r-r-r ljudet kommer från toppen? Har du ovanligt låg tomgång eller menar du att ljudet kommer vid normal tomgång? (du skrev låg tomgång)

Vad är det för "smämm" du pratar om som kommer då man får vakum i insuget? När får man det?

Kul iaf att du varit ut och åkt en sväng! Jag hann åka ca 8 mil med min 931a idag också, f-n vad svårt det är att hålla hastighetsbegränsningen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#92 Post by Pehr Johnsson »

Ljudet från toppen(?) låter dom nått metalliskt ventilslammer eller liknande, men försvinner direkt vid minsta gaspådrag.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#93 Post by gegge »

Smämm skulle var smäll. Har en metalliskt klinkande som bara kommer när man kliver av gasen och vacumm i insuget. Borde vara pop-ventilen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#94 Post by patand »

Kan vara pop-ventilen du hör antar jag. Tror inte jag hör den i min bil iof.

Hur var det med ljudet från toppen då? B-r-r-r ljudet menar jag. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#95 Post by gegge »

Halvljus på plats
Kollat bränsleregulator och därmed CO, fungerar perfekt.
Stolar på plats
Har lyssnat igenom hela motorn med stetoskop utan att ha hittat källan till oljudet. Kammen och ventilerna låter fint, liksom kolvar. Kamrem riktigt spänd. Fläkten vill inte gå igång, men den fungerar. Får bli fläkten på konstant till det är löst.

Dessutom lättat bilen ca 20 kg - ingen ljudisolering kvar bakom förarstolarna.

Tyvärr blåste min taklucka i golvet och hörnet är skadat. Måste ha ny taklucka...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#96 Post by po944 »

har en taklucka om det er....
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#97 Post by gegge »

Var ute och körde i någon timme igår. Allt är på plats inför besiktningen. Åhej vad bilen går! Turbon laddar fint från 2000 varv vilket jag inte hade förväntat mig och känns pigg på låga varv även med högre växlar. Har inte dragit den mer är 4500 varv då jag inte helt litar på motorn. Gummipuckarna på ger jag inte mycket för, sköna powerslides i rondellerna... Dessutom låser de framhjulen väldigt lätt. Väldigt mjuk och gungigt chassi, men ganska lätt styrning. En växelåda helt utan skrap- det går tom att växla ner på 1:an utan problem, men den gillar inte att stressas.

Har något märkligt elproblem. Vatten tempen är stabilt låg vid motorbroms, men går dirket in på rött vid gaspådrag- för att sedan återgå när man släpper gasen. Den beter sig precis som en laddtrycksmätare! Oljetrycket är tvärtom, normala värden med vacuum i motorn men går ner på noll vid gaspådrag. Voltmätaran vägrar visa mer än 12 volt, efter en timmes bilkörning 11 volt...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#98 Post by notetoself »

Allmänt elfel?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#99 Post by gegge »

Besiktningen gav mig en god anledning att renovera bromsarna bak. När den ändå stod på bockar monterades nya Bilstein, ställbar M030 krängare och stålomspunna Goodridge slangar. Ruskigt lättmekat, jag börjar gilla bilen! Nu väntar jag bara på delar från Utzon innan bromsarna skall tillbaks med riktiga belägg.

Sedan står framvagnen på tur, hårdare poly bussningar, fräscha bromsar med belägg, nya Bilstein Gr. A dämpare, M030 topplagringar. En styrled skall väl bytas med.

Ska gå igenom samtliga jordpunkter inom kort.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#100 Post by gegge »

Med en uppstyvad bakvagn går bilen betydligt bättre och förtroendet börjar komma. Överstyrningen har fått ett ansikte :D :twisted:

Trodde bakre ljuddämparen var en flaskhals i avgassystemet. Det var den inte, utan en riktig rakt-igenom variant. Ja, ja - bilen förlorade lite vikt i alla fall och låter som en fiskebåt :? . Får titta på främre dämparen, men gissar att även den är en effektiv sak. Skulle vilja få alla de där gratishästarna, men det verkar inte så. De borde väga en del i alla fall. Så ska en lambdamutter svetsas på...

Stort tack till Utzon som flög ner till Skåne med delar, gesten uppskattas verkligen.

Ho, ho, ho..

Jag tror jultomten är tidig i år :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#101 Post by gegge »

Mina blivande banfälgar:
Image
Låga 15" med 7" fram och 8" bak med riktig ET dvs 23 fram och 11 bak. Lätta är de också 7,3 kg fa moch 7,7 kg bak. Mycket nöjd!!!

Sänker höjden på bilen och utväxlingen, kanon 8)

Lite lacksläpp, men det får jag leva med :(
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#102 Post by patand »

Det blir nog kanon som banfälgar! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#103 Post by gegge »

Ett spännade bok på 304 sidor...
Image
Står en del matnyttigt om både motor och växellåda. Synkringar och drivaxlar från 911 turbo :shock: DITC från 924 turbo.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#104 Post by Cédric »

hur fick du tag på den där ? Nu måste du scanna in hela tycker jag :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#105 Post by gegge »

Den kostade €€€ :( Så jag får se vad jag gör med den.

Nu väntar jag bara på en sista detalj till min Carrera GT, inte cool :wink: 8)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]