931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#406 Post by gegge »

Dr. Müller åkte 50km igår. På släp...

Pga separation fick bilen och alla delar flyttas. Hade hoppats på att toppen skulle vara färdig. Men icke. Eller snarare, toppen är färdig. Problemet nu är radiesvarvning av ventilerna till knasterspåren. Killen med svarven hade inte så liten radiestål vilket i sin tur måste beställas. Juli och semestertiden drar ut på tiden. Så bilen fick flyttas men annan maskin. Istället bytte jag till Delrin i framvagnen och Weltmeisters racebussningar i bakvagnen. Grov hjulställning med max caster och camber. Höjden bak blev perfekt med efter lite pill med indexeringen.

Beställde GTS kåpglas som borde dyka upp i sommar.

Sedan den stora frågan:

Om motorn, transaxell och växellåda ligger på backen. Vilken är den smidigaste ordningeföljden för att få allt på plats igen? Motor, transaxel och låda?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#407 Post by patand »

Jag skulle ta det i den ordning du föreslår, dvs motor, transaxeln och sist låda.

Detta för att det är enklare att lyfta i motorn när transaxeln inte sticker fram och är i vägen. Att sen få dit transaxel och låda är ju "sketenkelt". :)

Siktar du på körklar i år?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#408 Post by Hasse »

Nu är ju min utgångspunkt 924S/944, men jag skulle montera i ordningen transaxel, motor, växellåda.
Då är transaxelen skjutbar och behöver inte vara ivägen när du monterar motorn.
Men jag vet inte hur mycke det skiljer mot en 931.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#409 Post by Henka »

Jag skulle nog också tagit transaxel, motor, låda
Iaf. på 944 men det borde vara samma.
För att slippa sänka bakvagnen när transaxeln ska i.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#410 Post by patand »

Transaxeln går ju knappt att montera utan att motorn är på plats. Den hänger ju i motorn i ena änden och växellådan i den andra. Kan således inte se någon vits med att ha den "monterad" när man slänger i motorn.

931 transaxeln är betydligt smidigare i änden mot växellådan än 944ans transaxel, kanske däri skillnaden i montageordning ligger? Bakvagnen behöver inte sänkas på 931an. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#411 Post by Henka »

Ok då tycker jag du ska gå på patands rek. Han skruvar iaf. på rätt bilmodell :wink:
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#412 Post by gegge »

patand wrote:Jag skulle ta det i den ordning du föreslår, dvs motor, transaxeln och sist låda.

Detta för att det är enklare att lyfta i motorn när transaxeln inte sticker fram och är i vägen. Att sen få dit transaxel och låda är ju "sketenkelt". :)

Siktar du på körklar i år?
Tackar! Hade hoppats på körklar i år, men har i gengäld väntat på toppen sedan januari...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#413 Post by patand »

gegge wrote:Tackar! Hade hoppats på körklar i år, men har i gengäld väntat på toppen sedan januari...
Jobbigt att vänta på andra... hoppas du får den snart så du kan få ihop grejerna! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#414 Post by Joakim.S »

Hej!

Satte precis i motorn igår, lite bökigt med alla grejor påskruvade, men jag sköt bara tillbaka transaxeln så att jag kunde leka fritt.
Nu har jag inte org insug så det är bara 6mm frigång mot bromsservot, sen så är det en fördel att innan man skruvar fast transaxelkåpan så stoppa i kopplingsgaffeln så slipper du göra det på plats och några timmars extra jobb( undrar om det var en ny erfarenhet :x )

Men ta hjälp av någon kompis så slipper du träningsvärken av att springa upp och ner, om du inte har lyft förstås

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#415 Post by gegge »

Nu är äntligen toppen färdig. Lång tid och en rejäl påse pengar senare väntar jag på flödesresultaten.

Det som gjorts:
* Kanalen har plastats till konstantradie upp med Benzona 111 som tål E85.
* Nya styrningar svarvade i JM3 bronslegering.
* Ventiler med 6mm skaft.
* Toppen är flyttad drygt 1mm i sidled genom att fräsa om hålen för pinnbultarna.
* Solida tryckare med lash caps.
* AGAP kam med 14mm lyft.
* Nya "beehive" fjädrar som klarar höga lyft.
* Omarbetade förbränningsrum.
* Nya ventilsäten.

Plus annat jag säkert glömt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#416 Post by Henka_E »

*like* på flyttad topp - min är petad 2mm! Du har inga bilder på grejjerna? Alltid roligt att se...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#417 Post by patand »

Mycket gjort på den toppen! :D

Jag fattar inte vad hälften är bra för, har ju inte satt mig in i det där med trimning så mycket... men vet att du har väldans koll Fredrik. Så det blir säkert kanon!

Vad är anledningen till att man flyttar toppen? (frågar man inget får man inget veta...) :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#418 Post by gegge »

Anledningen till att man flyttar toppen är att insugsventilen ligger för nära cylinderväggen för att kunna flöda effektivt. Samma effekt uppnås genom att borra upp cylindern 2mm. Ventilspalt är väl en någorlunda vettig översättning av engelskans "schrouding": http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Spalten med 42mm insugsventil och 1mm flytt blir då samma (minimala) som orginal. Jag funderade ett tag på att montera i MINDRE avgasventiler för att kunna flytta toppen mer :shock:

Ventilspaltens betydelse avtar vid högre lyft. Det är därför jag klämde i en 42mm ventil istället för att behålla orginalstorleken. Min kam lyfter 2mm mer än orginal. Jag vill ha höglyftsflöde på bekostnad av låglyftsflöde. Därför har även mina sätesvinklar lite brantare lutning. Mindre låglyftsflöde minskar overlapstriangeln och de negativa effekterna på låga varv.

Skräckexemplet blir om man monterar i 44mm insugsventiler i våra motorer. De skrapar längs cylinderväggen och flödet blir troligen sämre än orginal. Av ventilens omkrets på 360 grader kanske bara 300 släpper förbi gaser. Jag har försökt förklara det för Ideola :roll:
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#419 Post by patand »

Aha, nu fattar jag lite mer. Ventilspalt var ordet. Tack! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#420 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Anledningen till att man flyttar toppen är att insugsventilen ligger för nära cylinderväggen för att kunna flöda effektivt. Samma effekt uppnås genom att borra upp cylindern 2mm. Ventilspalt är väl en någorlunda vettig översättning av engelskans "schrouding": http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Spalten med 42mm insugsventil och 1mm flytt blir då samma (minimala) som orginal. Jag funderade ett tag på att montera i MINDRE avgasventiler för att kunna flytta toppen mer :shock:

Ventilspaltens betydelse avtar vid högre lyft. Det är därför jag klämde i en 42mm ventil istället för att behålla orginalstorleken. Min kam lyfter 2mm mer än orginal. Jag vill ha höglyftsflöde på bekostnad av låglyftsflöde. Därför har även mina sätesvinklar lite brantare lutning. Mindre låglyftsflöde minskar overlapstriangeln och de negativa effekterna på låga varv.

Skräckexemplet blir om man monterar i 44mm insugsventiler i våra motorer. De skrapar längs cylinderväggen och flödet blir troligen sämre än orginal. Av ventilens omkrets på 360 grader kanske bara 300 släpper förbi gaser. Jag har försökt förklara det för Ideola :roll:
Image
Du får gärna förklara för mig med, min fungerar med 44,5mm insugsventil topp flyttad 1mm.
Visst så föstår jag närheten till cyl väggen men det blir större yta på resten av ventilen, men som sagt den kanske skulle bli bättre med mindre ventil men det är jag lyckligt omedveten om.
(Ordnade lite konstig Svenska)
Med vänlig hälsning, Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users