Page 1 of 34

931 -81 | Dr. Müller

Posted: 2007-11-15 15:31:05
by gegge
Såg en annons på Blocket för ett par år sedan och habegäret väcktes. En riktigt tuff 924 turbo med breddningar och Fuchsfälgar. Kontaktade köparen och var så nära att slå till. Tyvärr fick jag inte ändan ur vagnen och bilen såldes. Två år senare surfade jag runt och fann bilen på detta forum. Försökte ta reda på mer och upptäckte till min sorg att bilen hade sålts till Norge ett par dagar tidigare. Ångesten var stor över att ha missat den två gånger. Ett par veckor senare var den min. Sjögren och Millens 931 med Carrara GT kit, här en bild från första ägaren daterad 1986
Image

Posted: 2007-11-15 15:45:42
by gegge
Jag var på jakt efter efter en "billig" banbil. Lätt, hyggliga prestanda, balans, kvalitet och framför allt rolig att köra!

Då jag igentligen bara sett bilen på bild trodde jag att det var finare än vad den var. Trots allt köptes den osedd. Efter att ha letat orginaldelar blir det alltför svårt och dyrt att återställa i orginal toppskick eller äkta Carrera GT.

Det kommer istället bli en Carrera Clubsport!

Lite mer effekt, men på rätt sida 200 hk. Så lätt som möjligt utan att ge avkall på elementär komfort. Mjukt chassi som ändå duger på bana. Den ska ändå vara gatlegal.

Så mycket delar i plast, vinge, intercooler, breda r-däck, sänkt M030 chassi, båge, ingen stereo, ingen inredning men sportstolar i skinn.

Posted: 2007-11-15 15:56:52
by gegge
Har nu köpt en massa delar i bara farten, frågan är vad jag kommer behöva:

Plasthuv med gälar (ful men är bra för motorn)
GTS lampor
Plastrutor runt om inkl bakluckan
16" BBS RS splitfälgar
Diverse inredningsdelar och mätare
Diverse motordelar
Vatten/luft chargecooler, Bosch pump och kylare från Ford Lightning
Carrera GT fjäderben med justerbara Koni
Bilstein dämpare bak
Weltmeister 25 mm krängningshämmare fram
Weltmeister 250 lbs framfjädrar
Supertrapp ljuddämpare

Posted: 2008-04-13 20:13:01
by gegge
Äntligen hemma! Först gången jag kör bilen sedan jag köpte den för snart 10 månader sedan. Kan säga att det var ingen positiv upplevelse, men vad kan man förvänta sig av en 27 år gammal bil som desutom stått stilla väldigt länge. Ser fin ut men ingenting stämmer, kommer bli en lång vår.

Var väl lite väl optimistisk i vårsolen. Nya r-däck sitter i alla fall runt om. En båge ligger under bagageluckan om det nu mot förmodan skulle gå för fort i kurvorna.

Posted: 2008-04-13 20:56:08
by emm
PÅ tiden du fick hem den!
Lycka till!

Posted: 2008-04-13 21:45:17
by Cédric
Den är fin den, jag funderade på att köpa den istället för det vraket som hamnade i mitt garage :), när den såldes för ett par år sedan. Var försiktig med moddandet, den är för fin för att bli räserbil !

Posted: 2008-04-14 09:33:20
by patand
gegge wrote:Kan säga att det var ingen positiv upplevelse
Berätta mer vad som var negativt. Kanske kan vi som har kört 931 ett tag bidra med hur det brukar kännas och därmed reda ut om det du upplevde är något som är fel eller bara som det känns med dessa bilar. :)

Posted: 2008-04-15 08:20:32
by gegge
För att göra meken rättvis, så har han gjort ett kanonjobb. Toppen är generöst renoverad, kolvar och lopp fått godkänt. Bränslevågen, fördelaren och vattenpump bytt. Men kylaren läcker och det droppar olja i framkant. Alla slangar är spruckna.

Svårstartad kall som varm. Gissar att det är bimetallfjäderna som styr kallstartsventilen. När den sedan lugnar sig och blivit varm går den fett, duktigt fett. Svider i ögonen när man står bakom bilen. Det är väl den andra bimetal fjädern som styr kontroltrycket som spökar. Känns väldigt slö och man får öppna spjället försiktigt för att den inte ska dö. När turbon väl laddar så rör det på sig. Det viner, poffar dånar och har sig. Rätt kul.

Gaspedalen tar långt ner och kopplingen långt upp, Inställningsfråga eventuellt byta koppling. Växellådan är sladdrig, behövs nya bussningar. Skrapar på tvåan och ettan går bara i då bilen står stilla. Byta synkringar eller låda. Alla instrument hoppar och visar tokigt, troligen jordfel, eller så är termostat och oljepump trasig, tanken väldigt liten. Skumt larm som jag är rädd innehållet startspärr. Går igång i tid och otid.

Styrningen är lustig, väldigt känslig i mitten och samtidigt vevig i stan. Ratten är väldigt långt borta, nästan italiensk apa. Annars är stolarna kanonsköna.

Annars är bilen rätt fin utvändigt. Några repor, lite rost och sprucken glasfiber. De bruna mattorna i bilen har solblekts och är gröna, stort hål i förarstolen, sprickor i instrumentpanelen. Jag har letat och kan en del historik, men har inga orginaldokument. Ratten är helt i plast och växelspak en kromad MOMO GTR.

Sålde Fuchsfälgarna i helgen. Stod i valet och kvalet, men ville ha 8" bak. Fick i alla fall 8000:- för dem vilket bekostade både BBS RS och nya Toyo trippel åttor. OM jag kommer över en bred uppsättning 16" Fuchs framöver till rimlig peng byter jag tillbaks. Sänkas fram med M030 blir nästa enkla projekt.

Köpare var Magnus Wigren och ett besök i hans garage gjorde att jag nästan kunde gett bort fälgarna. En race 911 RS 73´ en 964 RS Clubsport, rally 911 RS 73´ med dubbeltändning, Björn Waldegårds röda gamla 911 en 911 Rothmans och nya projkt var på gång. Garage är förresten missvisande, en komplett verkstad som var kliniskt ren.

Tyvärr måste bilen stå ett tag då renovering av garaget är på gång. Nytt tak, dörrar och puts blir fint, tack banken.

Image

Posted: 2008-04-15 08:39:20
by Tino Carrasco
Den bilen har jag följt ett tag och var mm ifrån att köpa den 2 ggr.
När jag nu hör om bilens skick är jag glad att jag inte åkte iväg för att titta på den.
Lycka till med mekandet och hoppas du blir nöjd!
BBS Rs är snyggt! men av någon anledning passar det inte så bra på CGT bilar.
// Tino

Posted: 2008-04-15 10:02:01
by patand
gegge wrote:För att göra meken rättvis, så har han gjort ett kanonjobb. Toppen är generöst renoverad, kolvar och lopp fått godkänt. Bränslevågen, fördelaren och vattenpump bytt. Men kylaren läcker och det droppar olja i framkant. Alla slangar är spruckna.

Svårstartad kall som varm. Gissar att det är bimetallfjäderna som styr kallstartsventilen. När den sedan lugnar sig och blivit varm går den fett, duktigt fett. Svider i ögonen när man står bakom bilen. Det är väl den andra bimetal fjädern som styr kontroltrycket som spökar. Känns väldigt slö och man får öppna spjället försiktigt för att den inte ska dö. När turbon väl laddar så rör det på sig. Det viner, poffar dånar och har sig. Rätt kul.

Gaspedalen tar långt ner och kopplingen långt upp, Inställningsfråga eventuellt byta koppling. Växellådan är sladdrig, behövs nya bussningar. Skrapar på tvåan och ettan går bara i då bilen står stilla. Byta synkringar eller låda. Alla instrument hoppar och visar tokigt, troligen jordfel, eller så är termostat och oljepump trasig, tanken väldigt liten.

Styrningen är lustig, väldigt känslig i mitten och samtidigt vevig i stan. Ratten är väldigt långt borta, nästan italiensk apa.
Tycker det låter som mecken gjordet ett dåligt jobb... bytet han bränslevågen så måste han ju ställa in bränslet också! Med alla de symptom du har på dåligt inställt bränsleflöde/tryck osv så borde du ta bilen tillbaka till mecken så han får ställa in den så den går som den ska!

Att gaspedelan tar långt ner är nog bara att spänna gaswiren? Kopplingen ska ta ganska långt upp, då mår den bra tror jag...

Att lådan skrapar är standardutrustning på bilar med G31 låda tyvärr. Synkringar går du nog inte tag i till 2:ans växel.

Hoppande instrument låter helt klart som jordningsproblem.

Liten tank? Minst 60 (eller var det 55?) liter ska den vara, vissa turbo hade 80 liter.

Styrningen låter det som att du har tokiga hjulvinklar som ställer till det för.

Avståndet till ratten fixas med en spacer. Då kan du passa på att byta till en rejsigare ratt också om du vill. :)

Hoppas du får ordning på bilen! Antar att den inte kommer med till Sviesta på fredag dock (visst skulle du dit?)...

Posted: 2008-04-15 10:30:45
by gegge
Såg nu att fronten är bytt!

Meken är topplocksspecialist och "kan" inget annat. Bilen skulle till Trollspeed för justering. De har visst en kille där som är riktigt duktig på k-jet. Men jag hamnade i tidsnöd och var tvungen at ta hem bilen. Suboptimering så blir det SEAT på Svieestad istället. Kul...

Mitt toppjobb kommer från:

http://www.racing-green.com/swe/index.html

Posted: 2008-04-15 10:37:53
by patand
gegge wrote:Meken är topplocksspecialist och "kan" inget annat. Bilen skulle till Trollspeed för justering. De har visst en kille där som är riktigt duktig på k-jet. Men jag hamnade i tidsnöd och var tvungen at ta hem bilen. Suboptimering så blir det SEAT på Svieestad istället. Kul...
Aha... men då är han ju förlåten! :)

Trollspeed, något att lägga på minnet kanske... :D

Vi ses på sviestad iaf! Oavsett bil så kommer du ha kul! Kanske kan vi ordna att du får åka med i en ganska så väl fungerande 931a också (min). :)

Posted: 2008-04-15 11:17:42
by gegge
Kanske kan vi ordna att du får åka med i en ganska så väl fungerande 931a också (min). :)
Du anar inte hur mycket jag skulle upskatta det! Jag behöver en indikation på hur (välj själv) bra,snabba och roliga de kan vara.[/quote]

Posted: 2008-04-15 11:31:03
by gegge
Tino Carrasco wrote:Den bilen har jag följt ett tag och var mm ifrån att köpa den 2 ggr.
När jag nu hör om bilens skick är jag glad att jag inte åkte iväg för att titta på den.
Lycka till med mekandet och hoppas du blir nöjd!
BBS Rs är snyggt! men av någon anledning passar det inte så bra på CGT bilar.
// Tino
Åja, bilen är verkligen inte risig. Det är bara jag som jämför en 27 år gammal bil som kostade struntpengar med en modern. Bilen har trots allt bara gått 16.000 mil och varit avställt varenda vinter de senaste 20 åren. Det har jag dokumenterat. Kolla inredningen:


Image

Tyvärr är jag beredd att hålla med om din åsikt gällande BBS RS

Posted: 2008-04-15 11:39:49
by gegge
Cédric wrote:Den är fin den, jag funderade på att köpa den istället för det vraket som hamnade i mitt garage :), när den såldes för ett par år sedan. Var försiktig med moddandet, den är för fin för att bli räserbil !
Komiskt att du säger det, har sett finishen på din blivande banbil. Absurt :roll:

Hade bilen varit en fin standard 931 med dokumentation hade det inte varit något snack. Men det är trots allt eftermarknadsplast på och en del skönhetsfläckar. Dock är huven och vingen bak orginal Carrera GT.