968 -93 Nöjesbruksbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Fixa bromsarna själv! Vill ha för mig att skivorna kostar ca 900: stycket från Utzon och nya belägg kostar ca 900 per axel. Materialet kostar alltså under 10 papp. Har du bara plats att meka på i vinter kan du spara många slantar.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#18 Post by broberg »

Om inte annat om du inte vill meka själv så finns det säkert andra som gör jobbet åt dig för en platta öl :D

Jag är ju lite långt bort och har precis sagt upp min garageplats.. men annars hade jag gjort det åt dig!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#19 Post by rydan »

Jo, jag hade väl räknat med att kunan komma billigare undan än så, om inte annat genom att beställa delarna och lämna bilen till generisk verkstad, gissar att man inte behöver ingående detaljkunskaper om porsche för att kunna fixa bromsarna...

Utzon, är det originaldelar då?

Jag känner mig själv inte händig nog för att mecka bromsar, och har dessutom ingenstans att vara, har inte ens garage, utan bara P-plats utomhus. Däremot skulle jag gärna lära mig lite, så om någon känner att de har meckarutrymme samt lust att lägga en lördag på det tillsammans med mig mot platta öl eller motsvarande ersättning så vorde det ju lysande. (om nu en lördag räcker, har ingen aning om ens hur mycket jobb det är... =) )
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#20 Post by rydan »

F ö inte ens tillräckligt bromskunnig för att kunna beskriva exakt vad som var fel, men jag fick för mig att bromsoken ärgat, så de inte gått tillbaks som de ska, vilket lett till att beläggen legat mot skivorna. Låter det överhuvudtaget vettigt, eller svamlar jag? =)
Last edited by rydan on 2007-10-22 10:51:40, edited 1 time in total.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

Om skivorna är orginal eller inte vet jag inte, men att det skulle vara olika kvalité på bromsskivor tror jag är föga troligt. Bromsklossarna är Porsche orginal. Han har givetvis bättre grejor också om du vill ha det.

Utzon säljer bra grejor - ta ett snack med honom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#22 Post by Karl Birgander »

Utzons bromsskivor är inte original, men vad gör det?

Gå in på www.patandracing.se -> dokument och hämta verkstadshandboken för din bil så ser du lite vad du har att göra.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#23 Post by rydan »

Måste även passa på att instämma i vad som tidigare sagts om detta forum. Hjälpsamheten och allmänna stämningen på forumet är suverän! Stort tack till alla som tar sig tid att svara och hjälpa till! (och hoppas ni står ut i fortsättningen oxå. Jag är mycket bättre på att skriva på forum än mecka bilar... ;o) )

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#24 Post by Pehr Johnsson »

Försök att ta dig tid och fixa bromsarna själv. Man kan väl hyra plats i GDS-hall om du inte hittar någon forum-medlem att vara hos. Även om man inte är van att meka så är ju bromsarna ganska lätta att ha och göra med. Stöter du på problem så får du skruva ihop igen, men då har du i alla fall gjort ett försök. :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#25 Post by rydan »

Jo, GDS var ungefär det jag tänkte på annars. Har nära till OK, så...
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#26 Post by rydan »

Får se vad besiktningen säger oxå. Kan ju vara så att jag får ett helt år på mig...
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#27 Post by Karl Birgander »

rydan wrote:Får se vad besiktningen säger oxå. Kan ju vara så att jag får ett helt år på mig...
Normalt sett vill man ha lite bättre koll än så på sin porsche.
Vår bil har inte fått en anmärkning på sig här i sverige, ändå är en hel del gjort.
Ditt första steg torde vara att göra en visuell kontroll med någon som sett bromstypen innan, samt att kontrollmäta tjockleken på samtliga skivor och se över beläggens kondition.
Du har samma belägg form runt om på din bil, så du skulle mycket väl kunna köpa en uppsättning belägg och få friska runt om.
Jag skall nu köpa en uppsättning belägg, men bara byta ett st.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#29 Post by rydan »

Karl Birgander wrote:
rydan wrote:Får se vad besiktningen säger oxå. Kan ju vara så att jag får ett helt år på mig...
Normalt sett vill man ha lite bättre koll än så på sin porsche.
Jo, jag var kanske lite oklar. Tänkte inte vänta ett år med att åtgärda, men får jag krav på återbesök på besiktningen för att hålla körförbudet borta blir det ju lite mer brådskande, och då kanske jag inte riktigt har tid att hålla på å fippla själv. Tänker ju lixom köra året runt...

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#30 Post by rydan »

Hehe, inget ont som inte har nått gott med sig heter det ju. Fick "order" från Porsche-mek:en att ut å busköra lite inför besiktningen. Skulel tydligen kunna få lite bättre ordning på bromsoken om de fick jobba lite ordentligt. Ingen som helst aning om det stämmer, men, ärligt talat, hur många ursäkter behöver man? =)

Såååå...

Drog iväg norrut, E18, mot norrtälje. Skittrist väg, men efter ett tag svängde jag av höger, väg 276. Fortfarande ingen höjdare, så jag svängde av igen, lite på känn, denna gång in på en liten väg mot sjöberg&brottby.

Vilket fynd!!!

En liten, kringelkrokig enkelfilig väg, med fin och gropfri asfalt. Den där sortens väg som är "ujujuuuuuj va det går", titt på hastighetsmätaren, "va? 60? inte mer?" Tyvärr lite kort, skulle tro vägsnutten är ca en mil totalt, men så roligt har jag inte haft bakom ratten på en bil på rätt många år.

Får säga att 968:an går riktigt fint genom kurvor, även om min inte har M030 eller motsvarande.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]