Page 1 of 1

924 Turbo -79 "Lilla röda"

Posted: 2007-08-10 22:36:26
by 931Melander
Tänkte jag skulle presentera mitt projekt:
924 Turbo -79
Omsorgsfullt ombyggd av Nisse på AutoTrim i mitten av -80 talet.
Bilen fick då 944 bakskärmar insvetsade.
Strosek framskärmar i glasfiber med fusk gälar
Glasfiber front a´la 951
Glasfiberbakdel (konstig modell som jag inte sett förr)
Fuchs fälgar 16"
Numera har den även fått 944 S2 bakvinge från -91

Mao så ser den ut som en 944 S2 (utom bak stötfångaren, och fusk gälarna)

Jag bytte till mig bilen hösten - 2006 då den varit till salu tidigare i ett fungerande skick , men sedan hade en lyftare havererat och kamremmen gått av med vissa följdskkador.

Har haft samma ägare från 1991-2004
Bilen är riktigt fräsch och efter ett toppbyte och lite injustering så var det bara att ställa på den.

Körde en PCS Slalom och helgen efter så var det dags för en högfartsspikning och efterföljande kolvbyte. :cry:

Motorn är borrad till största Ö.D så jag hade världens flax när jag hade tre st. kolvar med ringar liggande!! :lol:

Satte ihop bilen och besiktade. :D

Fick på mina nya Toyo Proxes R888 225/50-16 lagom till nästa PCS slalom.

Har ett dämparkit till från en 944 Turbo (troligen ett TurboCup kit) som är ombyggt för att passa 924 spindlarna, som jag plockat på. Även en fast 27,5mm framkrängare. Bak har jag coilovers men de passar inte i nedre infästningen så jag har satt på M030 bakdämpare tills vidare.

Främre krängaren var lite pysslig att få dit eftersom att inget stämmer mellan 951 o 931.
Svarvade polyuretanbussningar till rambenen och flyttade länkarna från 931 krängaren. Inte en optimal lösning så den ska göras om.

Satte in Cobrastolarna från "Den gamle svarte", samt en Luissi ratt med rattdistans.

Växellådan är förvånansvärt bra med skrap bara på nedväxling till 2:an.

Mina planer:
ProSpark insprutning och tändning
944 intercooler
Cup chassie (förmodar jag)
Lexan bakruta
Lexan sidorutor
Plasthuv
Fasta lysen fram
Gemballa läpp
Momo mocca ratt
4-p bälten
Alu. bur (vikten)
Bakflyttat batteri
mm.

Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)

Tanken är att bygga en lätt banmötes, slalombil med ca. 210 hkr.
Budget ca. 50 tkr inkl. R-däck o Insprutning o inköp :lol:

Posted: 2007-08-12 21:55:21
by Patman
Jättefräck bil! Jag tycker baken är skitfrän. Vill du inte ha den så kan vi byta???

Posted: 2007-08-13 12:34:51
by Cédric
het kärra !

Du råkar inte ha en bild på din kränghämmarinfästning ?

Posted: 2007-08-21 21:24:47
by Herman
Mycket snygg bil !
Gillar dina planer för bilen också.
Jaså takantenn är ett måste för Fredrikar !?

Nyuppvaknande

Posted: 2008-05-12 19:57:05
by 931Melander
Hade tänkt att låta 931 vila i sommar och kanske till och med sälja den.
Tyvärr så gav kopplingen upp i S2 på fredagens banmöte och då känndes det som att 931 skulle få ut och lufta sig.
Nu hade jag avvecklat Fuchs fälgarna så 931 stod på D90 med dubbfria vinterdäck.
Spacers monterades bak och Cup1 med R-däck flyttades från S2 som hamnat på pallbockar i garaget. Fram hade jag inga spacers, men det gick köra och tog inte i någonstans.

931 startade direkt och fick premiära på PCS slalomen med gott resultat.

Vad jag kan konstatera är att 931 ÄR betydligt roligare att köra än S2... ingen styrservo som hindrar vägen att kännas upp i ratten, tröga bromsar, kärvande växellåda, hård fjädring etc. vilket skapar en "känsla" i bilen. ¨

Tack S2 att du gav upp så att jag fick uppleva 931 fördelar innan jag gjort misstaget att sälja.

Posted: 2008-05-12 20:07:43
by Pehr Johnsson
Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!

Re: Nyuppvaknande

Posted: 2008-05-13 07:37:56
by patand
931Melander wrote:Vad jag kan konstatera är att 931 ÄR betydligt roligare att köra än S2... ingen styrservo som hindrar vägen att kännas upp i ratten, tröga bromsar, kärvande växellåda, hård fjädring etc. vilket skapar en "känsla" i bilen. ¨

Tack S2 att du gav upp så att jag fick uppleva 931 fördelar innan jag gjort misstaget att sälja.
Kul att du skådat ljuset igen Fredde! :D

Så nu ska S2:an säljas direkt kopplingen är fixad?

Posted: 2008-05-13 07:40:54
by patand
Pehr Johnsson wrote:Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!
Duktig meck... :roll:

Posted: 2008-05-13 10:17:47
by johan944
patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!
Duktig meck... :roll:

Väldigt :lol: :lol: :lol:

Har glömt att ta up fjäderbenen ifrån blen men jag får upp dem i helgen så jag skickar under nästa vecka.

/Johan

Posted: 2008-05-13 11:54:07
by Pehr Johnsson
johan944 wrote:
patand wrote: Duktig meck... :roll:

Väldigt :lol: :lol: :lol:

Har glömt att ta up fjäderbenen ifrån blen men jag får upp dem i helgen så jag skickar under nästa vecka.

/Johan
Jo jag lämnade AutoClassica, med löfte till mig själv att aldrig gå dit igen! Jag visste ju redan då hur mycket jobb det är så stå och höra på det skitsnacket var mest komiskt.

Posted: 2008-05-13 12:14:24
by patand
Pehr Johnsson wrote:Jo jag lämnade AutoClassica, med löfte till mig själv att aldrig gå dit igen! Jag visste ju redan då hur mycket jobb det är så stå och höra på det skitsnacket var mest komiskt.
Hehe... egentligen skulle man åka dit med någon bil man inte är så rädd om (en billig gammal 924a kanske) och be de byta kopplingen. Se till att få prisuppgiften garanterad på papper och sen skratta gott... :lol:

Re: 924 Turbo -79 "Lilla röda"

Posted: 2008-05-13 14:57:21
by Freddan
931Melander wrote:Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)
Haha.... helt rätt :lol: :lol:

Fredrik

Re: 924 Turbo -79 "Lilla röda"

Posted: 2008-05-13 20:12:45
by 931Melander
Freddan wrote:
931Melander wrote:Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)
Haha.... helt rätt :lol: :lol:

Fredrik
Ska ta tiden... första gångsmeckandet. Meddelar kanske i nån annan tråd än min söta 931 biltråd som då blir förpestad med S2 snack.
Men Patand kan ju fixa rensning..

Posted: 2008-06-08 00:35:33
by Ole Andre89
Pen bil det her!

Skal fortsatt selge den?