951 -88 | Jag har sparat sen jag var 12...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#31 Post by Pehr Johnsson »

På bilden ovan på oket så ser mitt ena ut på detta viset, men det andra oket så är det gummibälgar en bit ut på kolven. Av det svar jag fick i min "lära mig att skruva" tråd så skulle det vara så att bälgarna skulle vara där.

Hur ser dina andra ok/kolvar ut??

Vad har du använt för att rengöra oken med?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#32 Post by Mårten »

Pehr Johnsson wrote:På bilden ovan på oket så ser mitt ena ut på detta viset, men det andra oket så är det gummibälgar en bit ut på kolven. Av det svar jag fick i min "lära mig att skruva" tråd så skulle det vara så att bälgarna skulle vara där.

Hur ser dina andra ok/kolvar ut??

Vad har du använt för att rengöra oken med?
Tvättade med stålbostning (utomhus, dammar som attan) sedan thinner/förtunning med en styv pensel. Slutligen roterande stålborste i borrmaskinen och lite puts med smärgelduk där man inte kommer åt.

Ang oken så kolla bilderna, ser helt lika ut. Notera att det är större kolvar i framoken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#33 Post by Mårten »

Några timmar senare...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#34 Post by Pehr Johnsson »

SNYGGT!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Formula
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2008-02-21 13:31:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#35 Post by Formula »

Bra jobbat!
Porschen är såld.
Nu äger jag enbart bilar från GM!!! :d=:

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#36 Post by Mårten »

Nu är bakskivorna på plats, nya handbromsbackarna grovt injusterade och de bakre oken återmonterade. Har nu börjat kika på monteringen av den extra luftstyrningen till framoken. Har bett min granne handla lite mer verktyg från Biltema oxå + lite billig bromsvätska att flöda igenom systemet & fylla upp kopplingssystemet med. Därefter blir det väl nåt bättre typ Motul eller så när allt är luftat och funkar som det skall.

Pratade bromsbelägg med Stacke på PEAN häromdagen, Trickstuff rekommenderade han varmt för mitt behov, vi får se vad det blir.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#37 Post by Mårten »

Mera meka! Igår var det nästan en heldag i garaget, nu sitter luftstyrningen från 968'an på plats, bromssköldarna fram är väck.

Samtliga skivor och bromsok är oxå monterade, nästa gång blir det broms och kopplingsluftning. Det senare genom att som Fimpan föreslog via en oljekanna fylla kopplingssystemet bakifrån, d v s trycka in olja via slavcylinderns luftningsnippel.

Fortsättning följer...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#38 Post by Karl Birgander »

Bra jobbat! :d=:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Widar
S2-Poster
Posts: 220
Joined: 2008-02-17 12:15:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#39 Post by Widar »

Ser bra ut! :)
Mattias Widar

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#40 Post by Mårten »

Äntligen - Igår ställdes kärran på och första svängen för att testa om jag fått till bromsar gjordes. Efter några försiktiga provbromsningar i låg fart så provade jag lite högre fart och kraftigare bromsningar. Allt verkar funka som det skall, känns bra inför sommerens banmöten att ha nya bromsar!

Dessutom sken ju solen från en blå himmel...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#41 Post by patand »

Grattis Mårten! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#42 Post by Mårten »

Yiiiihaaaaa, nybesiktad - Blankt papper!! :D :D :D
Hört från besiktningsmannen: "Bromsarna var väldigt bra, även handbromsen", "den var snygg under oxå", "rolig på bana oxå, va?".....
Var tvungen att köra en extra sväng....

Det hade tidigare på dagen varit en Turbo S -88 från Varberg och besiktat, någon här?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#43 Post by Karl Birgander »

Nå, vad blev effekten på pappret? :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#44 Post by Mårten »

Bänkade bilen på Autotech i deras RotoTest. Man mäter direkt på naven, d v s man plockar av bakhjulen och fäster utrustningen direkt på naven med hjälp av adapterplattor.

Den blev 234 hk på naven. Räknar man med 11% drivlineförluster så skulle motorn alltså ge 260 hk vid 5000 rpm. Inte så illa för en 20 år gammal bil som gått 20.000 mil tycker jag och som i orginal skulle ge 220 hk.
Max vridmoment 424 Nm vid ca 4000 rpm

Effekten på naven ligger över 220 hk mellan 4000 - 6000 rpm

Jag sänkte laddtrycket något inför bänkningen (för säkerhets skull) men efter att ha filosoferat så skruvar jag nog tillbaka det...

Den dagen jag skaffar en shiftligt (på G via Ionizers instrumentbelysning) så kan jag anv diagrammet från bänkningen till att hitta växlingspunkten.

Har nu oxå bytt alla tändkablar, fördelarlock, rotor, DME-relä. Tändstiften får dock sitta kvar (HALO H4A).
Generatorrem + bränslefilter ligger på bänken och väntar.
Last edited by Mårten on 2008-07-10 08:27:31, edited 6 times in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#45 Post by Blåtå »

Kom du på varför den inte startade härom veckan, eller bytte du bara delar?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users