951 -88 | Jag har sparat sen jag var 12...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#46 Post by Mårten »

Blåtå wrote:Kom du på varför den inte startade härom veckan, eller bytte du bara delar?
Hej tyvärr inte, den har gått som en klocka efter det. Misstankarna är dock antingen DME-reläet eller startspärren. Har vidtagit vissa åtgärder för att kunna gå förbi startspärren om det skulle hända igen...

Den kanske helt enkelt inte ville, vem vet den kanske har en själ? :shock:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#47 Post by Mårten »

Har nu troligen hittat felet till mitt intermittenta startproblem, hände häromdagen igen. Då kollade jag min startspärr extra noga och den kontrollampan blinkade inte som den borde...

Resettade den genom att helt enkelt lyfta en batterikabel och se då gick startspärren "igång" igen och kunde aktiveras (=avaktiveras) på normalt sätt och bilen startade så snällt!

Ja, ja man hann ju under tiden byta till nya fräscha tänddelar + nytt DME-relä, kanske inte helt fel att ha nya prylar på dessa punkter ändå.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Ny instrumentbelysning monterad

#48 Post by Mårten »

Nu är äntligen Ionizers programmerbara instrumentbelysning på plats. Inte speciellt svårt, lite småpilligt bara. Äntligen går det att läsa av instrumenten även på natten.

Har ställt in grundbelysningen på svagt röd (10 % i programvaran). Den coolaste effekten är ju när varvtalet passerar (programmerbar till varvtal & färg) inställningen för shift-light funktionen, i mitt fall 6000 rpm. Då flashar hela instrumenteringen i 100 % rött, klart läckert...

Kolla klippet från mobilkameran här...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#49 Post by Blåtå »

Mårten wrote:Har nu troligen hittat felet till mitt intermittenta startproblem, hände häromdagen igen. Då kollade jag min startspärr extra noga och den kontrollampan blinkade inte som den borde...
Skönt att hitta felet en sån här gång. Blir det någon annan banträff i höst?

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#50 Post by Mårten »

Blåtå wrote:
Mårten wrote:Har nu troligen hittat felet till mitt intermittenta startproblem, hände häromdagen igen. Då kollade jag min startspärr extra noga och den kontrollampan blinkade inte som den borde...
Skönt att hitta felet en sån här gång. Blir det någon annan banträff i höst?
Ja troligen med PCS på Anderstorp, kanske oxå på Kullen men inte säker på att vi hinner hem tills dess.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
nda
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-07-19 20:35:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#51 Post by nda »

skönt att det löste sig! :-)
Alpinvit 951

PCS# 11201

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny instrumentbelysning monterad

#52 Post by eggaD »

Mårten wrote:Nu är äntligen Ionizers programmerbara instrumentbelysning på plats. Inte speciellt svårt, lite småpilligt bara. Äntligen går det att läsa av instrumenten även på natten.

Kolla klippet från mobilkameran här...
Fasen vad fräckt Ulf, rätt hög vill ha faktor på den belysningen!
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#54 Post by Mårten »

Nu är man på banan (!) igen...

Som en del kanske såg i min köpes annons så rasade min växellåda på Anderstorp för några veckor sedan. Trodde först att det var en drivknut, (det sade alla andra oxå...) så jag köpte 2 nya kompletta drivaxlar med knutar från en skrotad S2. Men efter att ha bytt på den sida jag misstänkte och konstaterat att så inte var fallet så körde vi ner den till Sanden i förra veckan (på trailer). Peter konstaterade att det var slutväxeln, en stor, fet kugge (grov som ett lillfinger) var helt av!

Jag bad Peter fixa lådan + en hel del annat så nu är den i bättre form än på länge, följande är nu åtgärdat:

-Ny växellåda från en S2, d v s med lägre utväxling = bättre acc! Nya lådan har ett nytt bakre växelkors + givetvis ny olja.
-Ny (Sandenmodifierad) växelspak fram så nu är växlingen HELT glappfri!
-Nya kompletta drivaxlar + knutar på båda sidorna
-Bytt ett av motorfästena
-Bytt bränslefilter
-Bytt generatorrem
-Kollat & justerat remmarna
-Fixat ett läckage på en slang från turbon = snabbare spool-up
-Nytt mellanrör från downpipe till bakre ljuddämpare utan kat (från Gurra på Revline) = ännu snabbare spool-up. Gurras åsikt är att denna åtgärd ger en större flödesförbättring än det skulle vara att byta till 3" avgassystem...

Kan inte låta bli att citera Peter Sanden "Din bil går riktigt bra..."! :D
Last edited by Mårten on 2009-06-08 11:52:34, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#55 Post by Pehr Johnsson »

Mårten wrote:
Kan inte låta bli att citera Peter Sanden "Din bil går riktigt bra..."! :D
He he, ja din bil är INTE sandén chippad. ;) Lite elakt kanske, men Bengts chip har jag bara hört riktigt possitiva kommentarer om!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

#56 Post by MattiasA »

Härligt !

Då hinner du ju njuta ytterligare några dagar innan det är dags för vintervilan.

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#57 Post by henrik l79 »

Kul att höra att du fått ordning på bilen igen. Har du nån teori kring vad som kan ha orsakat växellådsraset? Man blir ju lite orolig då man har en bil av samma typ och årsmod (och färg :D) Är det slitage tro eller nåt speciellt man bör se upp med?
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#58 Post by Mårten »

Nej tyvärr inte. Sanden var oxå förvånad, han trodde att det skulle vara diffen, det "brukar det vara" OM det är i lådan, sade han. Du har ingen biltråd... Hur långt har din gått? Det kan ju möjligen spela in oxå. Min har passerat 20.000 mil, d v s just inkörd ;-)
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#59 Post by JDr »

Härligt att bilen går bra igen!!
Nu får du öva lite slalom oxå så du inte blir slagen av en 220hk -86:a igen :D
(tror jag lyckades vara lite snabbare än dig när vi körde i Vårgårda)
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#60 Post by Mårten »

JDr wrote:Härligt att bilen går bra igen!!
Nu får du öva lite slalom oxå så du inte blir slagen av en 220hk -86:a igen :D
(tror jag lyckades vara lite snabbare än dig när vi körde i Vårgårda)
Visst var du snabbare, slalom är nog inte min gren men förbaskat kul är det ändå + någon måste ju komma sist... Påminner om ett citat i en norsk avis en gång. Två svenskar var före första norrman i ett skidlopp och det formulerade tidningen så här - "Det krävdes två svenskar för att slå en norrman"... Hoppas jag inte får på skallen av våra norska forumvänner nu bara :D
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]