Page 8 of 9

Posted: 2009-08-08 22:52:13
by patand
Måla staget Star Ruby så blir det ännu finare! :D

Posted: 2009-08-08 23:07:37
by Bosse
patand wrote:Måla staget Star Ruby så blir det ännu finare! :D
Har inte tid med att måla, nu när det är fantastiskt "Cabbväder" :wink:

En bild från förmiddagen-
Bosse

Posted: 2009-08-08 23:42:40
by patand
Bosse wrote:nu när det är fantastiskt "Cabbväder" :wink:
Påminn mig inte... har ju inte fått ut vår cabbe ur garaget ännu... :oops: :roll:

Posted: 2009-08-15 14:04:45
by Bosse
Har en längre tid funderat på att tabort den stora dämpningsvikten som sitter i höger balja bak på cabbarna.
Denna vikt bör vara annpassad till 16" hjul och något mildare fjädring/dämpare.
Har ju 17" och orginal 968CS fjäderben fram och röda koni bak.
Tittade på saken nu och vikten (ca 20 kg) var ganska så lätt att ta bort, lite trångt så kort 17mm kom väl till pass.

Provkörde och kände absolut ingen nackdel. Snarare tyckte jag att bilen gick bättre med mindre sidoskakningar på dålig väg.
Troligen motverkade vikten sitt syfte på min bil.

Bosse

Provkörde i dag igen och helt klart var det bra att ta bort vibrationsdämparen, nu känner man ingen "svängning" i bilen utan den betersig liknande fd 968an. ganska hård och stötig på lite dåliga vägar.

Posted: 2009-08-17 12:34:45
by Per Huzell
Självsvängningar, vibrationer och annat "darr" löses ibland med motvikter.
Höll på med växelspakar ett tag och såg några läbbiga exempel med vikter på 0,5kg för att hjälpa en växelmekanism.

Tycker du att det funkar det bra utan är det nog bara att köra vidare.

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-06 08:54:39
by Bosse
Besiktigad med blankt papper.
Inget nytt på bilen än i år. Skall jobba lite på entusiastföesäkring nu när bilen fyller 20 år.
Bosse

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-07 06:54:37
by firefish
Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-09 22:20:11
by Bosse
firefish wrote:Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.
Osäker på vad du funderar på!?
968 cabbar har batteriet där alla andra 944/968 har det.
Att 944/968 cabbar är framtunga ställer jag mig frågande till. Dubbet golv gör dessa bilar tyngre men fördelat mellan axlarna. Suflettmeanismen sitter mera bakåt isf. den tunga bakrutan.
Framför torpedväggen är cabbar lika med vanliga bilar.
Bosse

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-10 06:59:54
by firefish
Framtung är kanske fel ord men tyngdpunkten är längre fram är på en coupe. Jag såg några siffror på det och det skiljde bara någon eller några procent.

Jag menade att vissa ersätter mot-/balansvikten med batteriet. Samma funktion - lägre totalvikt.

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-10 08:11:16
by Pehr Johnsson
Bosse wrote:
firefish wrote:Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.
Osäker på vad du funderar på!?
968 cabbar har batteriet där alla andra 944/968 har det.
Att 944/968 cabbar är framtunga ställer jag mig frågande till. Dubbet golv gör dessa bilar tyngre men fördelat mellan axlarna. Suflettmeanismen sitter mera bakåt isf. den tunga bakrutan.
Framför torpedväggen är cabbar lika med vanliga bilar.
Bosse
944or med högerstyrning har väl batteriet bak!? Gäller väl även cab?

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-11 07:58:18
by Bosse
Intresant. Högerstyrda med batteri bak! Hadde jag ingen aning om.

Besiktningskontrollant från Länsförsäkringar om förbi och tittade på Barbi.
Han satte 4or på hela bilen sånär som på suffletten som fick en 2a.
Vi hadde ett mycket trevligt samtal om livet och bilar.
Så nu är Barbi klar för entusiastförsäkring.
Bosse

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-06-11 09:48:09
by Pehr Johnsson
Här är källan för mitt påståeende.
bosse.JPG

Re:

Posted: 2010-06-20 11:11:51
by Knubbe
Bosse wrote:Har en längre tid funderat på att tabort den stora dämpningsvikten som sitter i höger balja bak på cabbarna.
Denna vikt bör vara annpassad till 16" hjul och något mildare fjädring/dämpare.
Har ju 17" och orginal 968CS fjäderben fram och röda koni bak.
Tittade på saken nu och vikten (ca 20 kg) var ganska så lätt att ta bort, lite trångt så kort 17mm kom väl till pass.

Provkörde och kände absolut ingen nackdel. Snarare tyckte jag att bilen gick bättre med mindre sidoskakningar på dålig väg.
Troligen motverkade vikten sitt syfte på min bil.

Bosse

Provkörde i dag igen och helt klart var det bra att ta bort vibrationsdämparen, nu känner man ingen "svängning" i bilen utan den betersig liknande fd 968an. ganska hård och stötig på lite dåliga vägar.
Verkar intressant!
Vet du hur mycket hårdare än original dina framfjädrar är?

Jag kör ju med gula koni runt om med originalfjädrar fram. Dessutom har jag kompletterat med M030-krängare. Upplever precis som du en svängning I karossen, framförallt i långa svepande kurvor på dålig väg.

Ska nog testa att ta bort den jag med.

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2010-07-30 17:37:39
by Bosse
Knubbe! Jag har orginal 968CS fjäderben fram. Ganska stötigt på en cab.

En semesterbild i rägnet. Skall väll inte klaga, men det skulle inte göera ont med lite sol nu.
Bosse

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Posted: 2011-08-10 14:43:50
by Bosse
Två uppgraderingar i år! En syns inte, men är nog bra. Barbi har fått 968 casterblock (mera 968CS DNA i Barbi då de kommer från min fd 968CS)
Porsche rekomenderar denna uppgradering för 944 när 17" fälgar skall brukas. Det kändes bra.
Den andra uppgraderingen syns. Så den får ni tänka till om.
Bosse