Page 1 of 38

944 S1 -82 : Banvagnen 1. SÅLD.

Posted: 2007-07-02 10:33:03
by Spånet
Lite om bilen och dess utr.

44.an införskaffades 051007 pågrund av en krock med min vanliga bil.
Valet stod mellan hyrbil och något roligt, gissa vad det blev :D .

Bilen kördes mycket sparsamt dom första två åren, men så en dag slog det mig som en blixt från klar himmel. Prova köra bana, det blev Mantorp och sedan var cirkusen igång.

Här ska byggas banbil. :twisted:

Följande saker har hänt sedan dess:

Framvagn :
Nya bussningar till bärarmarna i Uretan. (Utzon)
Nya fjädrar, 100N/mm Utzon.
Nya dämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Justerbart coil-over kitt.(Utzon)
Krängare 30 mm
Brembo 4-kolvsok
Sebroskivor
PFC 97 belägg
Stålomspunna bromsslangar med kevlarförstärkning
Camber/Casterplattor i topplagring (Ground Control)
Nya hjullager

Bakvagn :
Bärarmar bytta mot korta AL
Nya bussningar till torssionstuben i Urethan/Delrin. (Utzon/JE Racing)
Nya mothållsbussningar i aluminium (JE Racing)
Stela AL-växellådsfästen (JE Racing)
Nya stötdämpare,Koni special med coilover fjädrar ca 145 N(Ground Control)
Renoverade drivknutar,
Krängare 19 mm justerbar(PC)
Standard ok
Standardbelägg
Sebroskivor

Motor :
Chippad för 98 oktan (Fekzen)
Dubbelkoniskt sportfilter
Vanlig service samt byte av alla remmar 070630
Renoverade spridare
Ny torr tändspole.
Trimkam 272 gr samt portad topp och insug
Lättade och viktade ventiler
Justerbart kamdrev
Ställbar BTR
Lättviktsbatteri bakom pass.stolen
Grenrör 4-1, 3" och racekat samt 3" hela vägen bak
Motoreffekt ca 175 hk

Hjul :
Fälgarna är omlackerade i mattsvart med däck MPSC 225-50-16

Kaross :
Plastrutor dörrar,smårutorna och bakruta
Glasfiberhuv
Glasfiberdörrar
Glasfiber taklucka
Glasfiber skärmar
GT-front
GT-lysen
Reservhjulsbalja bort kapad

Inredning :
All inredning är utriven
Skalstolar 2 st
6 punktsbälte
Helbur
Lackad vit (hammarlack)

Bilen har en tävlingsvikt inkl förare på 1100 kg (ca 1010 kg bilen med 20 liter bensin)
Vagnsbok 2008

Lars G

Posted: 2007-07-02 10:46:34
by Obizzz
Wohoo! :D

Posted: 2007-07-02 11:34:28
by patand
Härligt! :D

Det var väl inte så svårt Lars... ;)

Posted: 2007-07-02 11:47:01
by Spånet
patand wrote:Härligt! :D

Det var väl inte så svårt Lars... ;)
Nä det var inte så svårt. :)

Nu när jag äntligen har en sådan har tråd så behöver jag lite hjälp.

Det luktar inte bensin längre så det måste vara något allvarligt fel. är ju van att köra i bensindimma. :?

Lars G

Posted: 2007-07-02 12:18:03
by patand
Spånet wrote:Det luktar inte bensin längre så det måste vara något allvarligt fel. är ju van att köra i bensindimma. :?
Du får skaffa en liten burk som du kan ha en lagom mängd bensin i och sen göra några små hål i locket på burken så det luktar lagom mycket. :wink:

Posted: 2007-07-02 12:36:07
by Spånet
patand wrote:
Spånet wrote:Det luktar inte bensin längre så det måste vara något allvarligt fel. är ju van att köra i bensindimma. :?
Du får skaffa en liten burk som du kan ha en lagom mängd bensin i och sen göra några små hål i locket på burken så det luktar lagom mycket. :wink:
Kanske en 5 litersdunk utan lock :D

Lars G

Posted: 2007-07-02 13:07:18
by patand
Spånet wrote:Kanske en 5 litersdunk utan lock :D
Kör försiktigt... och sätt in en "Rökning undanbedes" skylt i bilen... 8)

Posted: 2007-07-02 13:12:10
by Spånet
patand wrote:
Spånet wrote:Kanske en 5 litersdunk utan lock :D
Kör försiktigt... och sätt in en "Rökning undanbedes" skylt i bilen... 8)
Kör alltid försiktigt :twisted: och rökning i mina bilar innebär alltid mycket svåra kroppsskador :wink: :D

La upp lite info om racern i toppen.

Lars G

Re: 944 N/A -82 : Banvagnen.

Posted: 2007-07-02 13:17:20
by patand
Spånet wrote:Coil-over ombyggnad av orginal fjäderben. Utzon's coilover byggsats.
Måste bara få leka bezzerwisser: coilover är standard och original på alla 924/944/968 varianter... det du menar är nog att du bytt till ställbara coilovers eller ställbara fjäderben snarare med en fjädertallrik som kan förflyttas i höjdled... 8)

Jag vet att alla kallar det för coilover, men rätt ska väl vara rätt... annars blir det ju fel... ;)

Re: 944 N/A -82 : Banvagnen.

Posted: 2007-07-02 13:31:20
by Spånet
patand wrote:
Spånet wrote:Coil-over ombyggnad av orginal fjäderben. Utzon's coilover byggsats.
Måste bara få leka bezzerwisser: coilover är standard och original på alla 924/944/968 varianter... det du menar är nog att du bytt till ställbara coilovers eller ställbara fjäderben snarare med en fjädertallrik som kan förflyttas i höjdled... 8)

Jag vet att alla kallar det för coilover, men rätt ska väl vara rätt... annars blir det ju fel... ;)
:lol: trodde jag skulle komma undan med det, har ju saxat mycket från vår käre Webmaster.

Lars G

Re: 944 N/A -82 : Banvagnen.

Posted: 2007-07-02 13:54:56
by patand
Spånet wrote:har ju saxat mycket från vår käre Webmaster.
Webmastern vågar jag ju inte hacka på... ;)

Posted: 2007-07-19 17:43:06
by Spånet
Då var den ricktiga premiären med nya chassit och nya Toyosarna av klarad. Funkade klockrent, behöver dock en ny hjulinställning(ena framhjulet hade en difftemp på 5 gr på in & utsida av slitytan).

Underbart väder förutom blåsten, såg en och annan solbränd panna.

Att det skulle vara skillad mellan mina gamla gatdäck och nya toyo förstod jag redan innan,men fy fn vad dom bet sig fast i det svarta.

Ökade kurvhastighet för varje varv och tänkte "så här fort går det inte att åka i kurvor" men det gjorde det och det är nog långt kvar till gränsen än.

Det är lätt att skylla på effektbrist när man "fegar" i kurvorna :oops: .

Lars G

Posted: 2007-07-19 18:38:31
by johan944
Trevligt lars :D

Lycka till med bilen i fortsätningen.

Staget kommer att passa perfekt när bilen kommer hem igen :D

/Johan

Posted: 2007-07-19 18:55:44
by Spånet
johan944 wrote:Trevligt lars :D

Lycka till med bilen i fortsätningen.

Staget kommer att passa perfekt när bilen kommer hem igen :D

/Johan
Tackar!

Kinnekulle är nästa projekt, hoppas det går bättre än förra gången.

Lars G

Posted: 2007-07-20 22:27:09
by patand
Spånet wrote:Att det skulle vara skillad mellan mina gamla gatdäck och nya toyo förstod jag redan innan,men fy fn vad dom bet sig fast i det svarta.

Ökade kurvhastighet för varje varv och tänkte "så här fort går det inte att åka i kurvor" men det gjorde det och det är nog långt kvar till gränsen än.

Det är lätt att skylla på effektbrist när man "fegar" i kurvorna :oops: .
Ja första vändorna på R-däck har man verkligen svårt att tro att det kan finnas så mycket grepp! :D

Hehe... man kan väl alltid skylla på effektbrist... ;)