924 -78 | Den Fule - SÅLD!
Posted: 2007-07-02 08:21:55
Sådär!
Efter dryga 36 år som bilfantast, har jag äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en kul bil. Man kan inte tro det om man ser på min bilhistorik, men jag har alltid älskat bilar och då i synnerhet sportbilar. Dock skaffade jag inte min första bil förrän jag hade fyllt 30 och det var en Mitsubishi Colt GLXi från 1991.
Tack och lov kommer jag från en lika biltokig familj. Min pappa har oftast haft sportbil. I decennieskiftet 60/70-tal körde han Lotus Elan. Senare MGB GT. På 90-talet skaffade han en Lotus Elan av den nya modellen. Den såldes härom året och då var det min mamma som skaffade en Porsche Boxster från -03. Den är nu inbytt mot en 997 Carrera 4 med sportfjädring och sportavgassystem.
Jag är mer eller mindre uppväxt på Ring Knutstorp. Dessutom skulle jag kunna nämna att min far, farfar och farfarsfar har varit bilhandlare, liksom min fasters man, som f ö har en Lotus Esprit och en Lotus Super Seven (äkta). Men det tycker jag inte behövs...
Det var lite om min bakgrund vad gäller bilintresse. Jag är lite av en autoholist, om det finns ett sådant ord.
Nu var det äntligen dags att skaffa något kul. Jag har alltid gillat Porsche, även de frontmotoriserade. 924an har alltid fallit mig i smaken. Även 944, men inte riktigt lika mycket. Den ser, i mitt tycke, lite svullen ut, även om det rent tekniskt är en bättre bil. Så ramlade det in lite extra pengar, vilket gjorde att jag kunde köpa den här rishögen. Jodå, den är risig, men i rätt händer och med varsamt handlag är jag övertygad om att den kan bli riktigt trevlig.
Vad som måste åtgärdas:
1. Framvagnsinställningen.
- Den är helt livsfarlig i motorvägsfart.
2. Växellåda/länkage
- Det är bytt från fyr- till femväxlad, men det låter illa och är svårhanterligt.
3. Höger backspegel
- Den sitter löst och ser ledsen ut.
4. Avgassystemet
- Det behöver bara hängas upp ordentligt. Nu ligger det mot karossen och slamrar.
5. Dörrlås på förardörren
- Man kan inte använde låset utifrån
6. Vägmätaren
- Jag har ingen aning om hur långt den har gått egentligen.
7. Hela inredningen
- Tja... sprucken instrumentbräda, ingen växelspaksdamask, fast monterad racingstol på förarplatsen, sprickor i passagerarstolen, lösa dörrsidor, etc, etc, etc...
8. Karossen
- Den är bättrad på flera ställen. Rosten börjar komma tillbaka. Lite bucklor finns här och där. Det har dock lägst prioritet.
Efter dryga 36 år som bilfantast, har jag äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en kul bil. Man kan inte tro det om man ser på min bilhistorik, men jag har alltid älskat bilar och då i synnerhet sportbilar. Dock skaffade jag inte min första bil förrän jag hade fyllt 30 och det var en Mitsubishi Colt GLXi från 1991.
Tack och lov kommer jag från en lika biltokig familj. Min pappa har oftast haft sportbil. I decennieskiftet 60/70-tal körde han Lotus Elan. Senare MGB GT. På 90-talet skaffade han en Lotus Elan av den nya modellen. Den såldes härom året och då var det min mamma som skaffade en Porsche Boxster från -03. Den är nu inbytt mot en 997 Carrera 4 med sportfjädring och sportavgassystem.
Jag är mer eller mindre uppväxt på Ring Knutstorp. Dessutom skulle jag kunna nämna att min far, farfar och farfarsfar har varit bilhandlare, liksom min fasters man, som f ö har en Lotus Esprit och en Lotus Super Seven (äkta). Men det tycker jag inte behövs...
Det var lite om min bakgrund vad gäller bilintresse. Jag är lite av en autoholist, om det finns ett sådant ord.
Nu var det äntligen dags att skaffa något kul. Jag har alltid gillat Porsche, även de frontmotoriserade. 924an har alltid fallit mig i smaken. Även 944, men inte riktigt lika mycket. Den ser, i mitt tycke, lite svullen ut, även om det rent tekniskt är en bättre bil. Så ramlade det in lite extra pengar, vilket gjorde att jag kunde köpa den här rishögen. Jodå, den är risig, men i rätt händer och med varsamt handlag är jag övertygad om att den kan bli riktigt trevlig.
Vad som måste åtgärdas:
1. Framvagnsinställningen.
- Den är helt livsfarlig i motorvägsfart.
2. Växellåda/länkage
- Det är bytt från fyr- till femväxlad, men det låter illa och är svårhanterligt.
3. Höger backspegel
- Den sitter löst och ser ledsen ut.
4. Avgassystemet
- Det behöver bara hängas upp ordentligt. Nu ligger det mot karossen och slamrar.
5. Dörrlås på förardörren
- Man kan inte använde låset utifrån
6. Vägmätaren
- Jag har ingen aning om hur långt den har gått egentligen.
7. Hela inredningen
- Tja... sprucken instrumentbräda, ingen växelspaksdamask, fast monterad racingstol på förarplatsen, sprickor i passagerarstolen, lösa dörrsidor, etc, etc, etc...
8. Karossen
- Den är bättrad på flera ställen. Rosten börjar komma tillbaka. Lite bucklor finns här och där. Det har dock lägst prioritet.