924 -85 | Bieber cab | SÅLD

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#76 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Blev ju bra det där Patrik :)
Grattis!
Då kommer vi förmodligen att få se den på vägarna i sommar då
Kan bara hålla med! Tack! :D

Det är väl upp till frugan hur, när och vart den körs men nog kommer den att få känna asfalt under sulorna ganska snart, det är jag säker på. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#77 Post by QV_ »

Din fråga i "min" tråd

Vi saknar en gummitätning uppe vid A-stolpen på "Zezzan". Tror du även dessa kommer direkt från Ford?

Jag fann en tysk tråd om en som har varit utsatt för stöld av vissa delar på sin Bieber cabrio och de undersökningar han gjorde med Bieber i Borken visade att gjutformarna inte fanns kvar.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#78 Post by patand »

Vad trist, inte ens från Bieber kan man få tag i det alltså. :(

Tack för informationen iaf Janne! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#79 Post by patand »

Blev lite jobb häromdagen. Bilen ska ju besiktas 1:a juli och jag upptäckte att den lykta jag hade limmat tillbaka glaset på hade blivit helt missfärgad (se bilden på den "vita" lyktan). Handlade därför två nya (179kr/st är för billigt för att bara byta den ena) lyktor till Golf 1 på Biltema och monterade (man återanvänder de gamla "korgarna" men allt annat är nytt). Blev lite skillnad som synes i inlägget efter detta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#80 Post by patand »

Ny lykta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#81 Post by patand »

Besiktning i morgon, håll tummarna är ni snälla! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#82 Post by patand »

patand wrote:Besiktning i morgon, håll tummarna är ni snälla! :D
Gick inte så bra:

* fjäder fram, båda sidor,för kort (risk att komma ur läge)
* Bromsslang bak höger, skadad (bula)
* Bromsrör, bak höger, risk för bromsbortfall

Blev faktiskt körförbud... fick alltså inte köra bilen hem. Detta pga 924an har diagonalt bromssystem så vänster frambroms riskerar förlora bromsförmågan pga höger bakbroms hade läckage mellan bromsrör och den dåliga slangen. :shock:

Det finns bromsar så länge bromsvätskan räcker, det är ditt ansvar hur du tar dig härifrån sa de...

Jag har ju inte kunnat köra bilen så mycket, bara några kortare vändor och har inte tyckt bromsarna kändes värst konstiga. Har inte heller sett något läckage under bilen när man tryckt på bromsen när den stått i garaget. Men nu när jag bromsar när bilen är hemma efter besiktningen så sjunker pedalen betänkligt. Antagligen har läckaget blivit markant värre nu alltså, märkligt men sant.

Men men, bromsdetaljerna är ganska lätta grejer att åtgärda (sitter lätt åtkomligt) och fjädrarna byter jag bara tillbaka till original istället för sänkfjädrarna. :)

Nu ska jag kolla hur man enklast får tag i bromsslang...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#83 Post by patand »

Kom på några positva saker med besiktningen:

Inget avgasläckage (hade läckage tidigare som jag fixade i förra veckan)
Inget nedslag på LED positionsljusen jag monterade i blinkerslyckorna fram
Ljusinställningen var perfekt (den gjorde jag själv efter att jag bytt till nya lyktorna och det blev ju bra alltså)
CO 2,7 (ställde in det igår, lyssnade hur motorn gick och skruvade CO till där jag tyckte den gick bäst).

Egentligen gick det alltså rätt bra efter 4 års stillastående tycker jag... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#84 Post by QV_ »

patand wrote:Nu ska jag kolla hur man enklast får tag i bromsslang...
De är rätt korta original på 924 men jag köpte 1303 slangar på Mekonomen som då är 8-10 cm längre....
Vrider man till de lite så går de inte emot någonstans.

Slangarna var liksidiga med M10 invändig gänga och fastsättning med Uformat låsbleck.

Röret från slang till hjulcylinder är 50cm och liksidigt med M10 nipplar typ A från Mekonomen.
50cm räcker men det känns kort, 55 så behöver man inte "sträcka på röret"

/Janne

lite justering så det blir mera lättläst
Last edited by QV_ on 2011-07-01 18:27:51, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#85 Post by patand »

Tack för tipsen Janne! :-D

Utzon har förstås grejer som passar, men vore även kul att slippa vänta och köpa något direkt över disk istället och kunna göra ombesiktning snarast. Vi får se hur jag gör. :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#86 Post by Cédric »

Ska du byta tillbaka till sänkfjädrarna sen? Annars så borde det ändå gå att ta en hel del på orginalfjädrarna utan att dom blir för långa, iaf något varv eller två om du vill slippa höghuslooken i sommar :)

Hoppas ombesiktningen går bättre :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#87 Post by patand »

Vi får se hur hög den blir med originalfjädrarna. Sen avgöra om jag byter tillbaka eller kapar eller låter det vara originalfjädrar. :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#88 Post by patand »

Beställde en bromsslang till VW 1303S på Mekonomen idag. Skulle komma på tisdag sa dem. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#89 Post by patand »

Ombesiktad idag. GODKÄND! :-D

Blev givetvis några extra mil i det härliga sommarvädret på väg hem efter besiktningen och det kan konstateras att den går rätt bra på vägen. Faktiskt bättre med de mjukare originalfjädrarna och inte blev den mycket högre heller. Så jag tror de får sitta kvar.

Motorn är lite trist då jag tycker den saknar all varvvillighet. Det går att varva men det ger liksom inget känns det som, men den går nog som en 924 utan turbo ska göra?

Struntar man i att varva och bara kör på motorns ganska starka nedre register (väldigt tvärtemot hur man kör 924 Turbon alltså) så är det en riktigt härlig bil på kurviga vägar och med taket nere får man ju ytterligare en dimension i körningen. :-)

Bifogar en dassig mobilbild på hemfärden från besiktningen. :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Bieber cab

#90 Post by patand »

Så är den ute igen efter vintern. :-)

Inspirerad av framgången med meckandet på matsens 931:a (se hans biltråd) så tog jag och bytte kamrem på cabben. Himlars så lätt det är på en vanligt 924, i princip inget som är i vägen. :-)

Passade också på att byta till en ny (bättre begagnad) spännrulle samt gjorde rent och lackade kamremskåpan (den fick fortsätta vara svart dock). Kåpan får vänta lite innan den hittar tillbaka till bilen, konstaterade nämligen att generatorremmen är i akut behov av byte och någon sådan hade jag inte hemma. Tänkte att kåpan får torka tills jag sätter dit ny rem.

Blev en liten tur också efter kamremsbytet, bilen går riktigr bra även om den "tråkiga" motorkaraktären jag beskrev förra året givetvis består. Den varvar till 6000+ varv men det känns som man lika gärna kan växla vid 5000 varv. Men så är de väl har jag förstått.

:-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], henca