Page 3 of 8

Posted: 2007-06-08 08:55:08
by Cédric
hoppsan, 10 år !! Jag spräckte sönder mina efter 2 säsonger. Dock såg jag att dom jag köpte som utbytes var förstärkta runt centrumhålet. Antar att utzon bytte leverantör. Men det är iaf en bra grej att kolla, det gör ont att tappa hjulet :)

Schysst stol, blir härligt sportretrostuk med båda recarostolarna

Momentnyckel gigantus :)

Posted: 2007-06-08 14:39:06
by Amoz
Jon80 wrote:Najs! :D
Tackar :)
patand wrote:Oj vilken tung stol! Nu måste du ju trimma motorn mer Johannes! ;)
Ja exakt, det måste väl bli något sådant.
Skall slänga ut originalstolen från passagerarsidan iallafall, och väga den, så får man se vad det blev, tillägg eller lättning :)
Sedan ryker nog delar av inredningen ut, kanske skaffa plexirutor, det får vi se vad budgeten tillåter :)
Vet att det finns större motorer...

Har "lånat" gigant-verktyget nu, skall kolla upp vad man skulle dra lagren med för Nm..

Fastnade visst lite på film från Onsdagen:
http://youtube.com/watch?v=ftmtQ79sIVo
Kan säga att det blev trångt ibland :)

Posted: 2007-06-08 15:40:12
by Fredrik C
Oj vad med bilar!
Knepigt spårval majroiteten hölt över mohlinknäppen. Tycker de går ut på tok för långt till vänster. Jag håller nog mitt i och har även fått tips från Fyndbörsenåkare att hålla högerspår över krönet.

2*Recaro

Posted: 2007-06-08 19:57:27
by Amoz
Cédric wrote:Schysst stol, blir härligt sportretrostuk med båda recarostolarna
Nu har man gjort fredagsservicen på bilen :)
Monterade lite extravikt, 3.24 kg mer än originalstolen väger en Recarostol.
Men nu ser det mer ut som en sportbil, det är väl det en Porsche skall göra?

Sedan drog jag åt skruvarna till tankarmaturen, de såg ut att sitta fast, men kunde dra dem ett helt varv, alla 5 skruvarna. (tips till de som har läckande tank vid bankörning, känn på de skruvarna) Vet inte om det är bara det problemet dock, känner lite soppalukt iallafall med rutan nere.

Drog även åt kronmuttern till hjullagret på vänster sida, den på höger var åtdragen. Skumt att de "lossar", det sitter ju en saxsprint igenom axeln & kronan. Bromstrummorna ser okay ut, edit från tidigare inlägg: De är bytta feb -93 :) Alltså 14 år sen..

Det var väl vad jag hann med ikväll..
/Johannes

Posted: 2007-06-08 21:17:21
by Pehr Johnsson
F-n va sweet med en likadan stol till i bilen!! :D :D

Posted: 2007-06-08 22:49:37
by Per Huzell
Ser läckert ut.
Bara självkänslan gör väl nån sekund per varv.

944:-

Posted: 2007-06-10 01:08:14
by Amoz
Fick 944:- tillbaks på skatten, vad menas med det?
Betyder det att jag måste ha en 944 också? 8)

Re: 944:-

Posted: 2007-06-10 09:36:12
by Spånet
Amoz wrote:Fick 944:- tillbaks på skatten, vad menas med det?
Betyder det att jag måste ha en 944 också? 8)
Ja, skattemasen tycker att det är dax att du byter upp dig :wink: :D

Lars G

Re: 944:-

Posted: 2007-06-10 13:38:31
by Amoz
Pehr Johnsson wrote:F-n va sweet med en likadan stol till i bilen!! :D :D
Per Huzell wrote:Ser läckert ut.
Bara självkänslan gör väl nån sekund per varv.
Tack för dessa kommentarer =)
Tyvärr är bilderna tagna med kameran i telefonen, inte bästa bilderna precis, men man ser ju vad det är..

Egentligen skulle jag satt nya stolen på förarsidan, då den var i bättre skick, men jag hade solsting och orkade inte då, får väl komma när man rycker ur mattor osv :) (om den dagen kommer)...
Spånet wrote:Ja, skattemasen tycker att det är dax att du byter upp dig :wink: :D
Tycker skattmasen borde sponsra mig lite mer, och inte ta ca 30% i månaden, till att börja med..
Men just nu har jag det bra som det är.

Re: 2*Recaro

Posted: 2007-06-11 09:03:27
by patand
Amoz wrote:Sedan drog jag åt skruvarna till tankarmaturen, de såg ut att sitta fast, men kunde dra dem ett helt varv, alla 5 skruvarna. (tips till de som har läckande tank vid bankörning, känn på de skruvarna) Vet inte om det är bara det problemet dock, känner lite soppalukt iallafall med rutan nere.
Bäst man kollar på sin egen bil också då... :roll:

Re: 2*Recaro

Posted: 2007-06-11 10:21:36
by Spånet
patand wrote:
Amoz wrote:Sedan drog jag åt skruvarna till tankarmaturen, de såg ut att sitta fast, men kunde dra dem ett helt varv, alla 5 skruvarna. (tips till de som har läckande tank vid bankörning, känn på de skruvarna) Vet inte om det är bara det problemet dock, känner lite soppalukt iallafall med rutan nere.
Bäst man kollar på sin egen bil också då... :roll:
Bra tips, gick dock bara att dra dom 1/4 varv :)

Lukten kan även komma från överfyllnadsskyddet på tanken om man kör bana med mycket soppa i eller som i mitt fall , läckande spridare :oops: .

Lars G

Posted: 2007-06-11 11:55:04
by patand
Jag tror problemet för mig är överfyllnadsskyddet... tyvärr är väl enda lösningen på det att köra med mindre än halv tank när man kör bana och ta med sig dunkar för att fylla på om det behövs...

Torra slangar?

Posted: 2007-06-11 14:49:40
by Amoz
patand wrote:Jag tror problemet för mig är överfyllnadsskyddet... tyvärr är väl enda lösningen på det att köra med mindre än halv tank när man kör bana och ta med sig dunkar för att fylla på om det behövs...
Bra tips med dunkar, bara man inte fyllt upp före resan till banan, och det var inte så långt man trodde :)
(som jag gjort 2 gånger nu, minnet är kort)

Tänkte demontera plastkåpan vid påfyllningsröret och se om slangarna som går upp där är torra eller spruckna, såg på din bil att det var "tygomspunna" slangar där. Skall även kolla om jag har ett sådant filter du hade.

Läckande spridare har jag inte, och ser inte själv var det kan tänkas rinna om bilen, då det oftast sker på bana i högre fart än jag kan springa och kolla :) Packningen på tanklocket ser dålig ut, skall se om jag får tag i en sådan eller liknande också, vill bli av med problemet, det är pinsamt att ha samma problem varje gång man kör bana, och på Superstage blir man avstängd om det händer, har jag fattat det som..

Återkommer i ärendet.
/Johannes

Svar från Tyskland:

Posted: 2007-07-09 18:47:39
by Amoz
Nu har jag fått info angående min Porsche:

Your car was delivered 06.Aug.`79 to Raffay, Hamburg
Motor XK03XXXX
Gearbox VQ2XXXX
Color P1P1=alpinwhite
Interior TE=leatherette black,middle of seats leather.
Options:
261=electric mirror passenger side,
398=electric mirror driver side.
404=stabilizer front and rear,
425=rear wiper,
431=leather steering wheel 380mm,
442=manual antenna,2 speakers rear,1 speaker in dashboard,
450=alloy wheels 6x14,
497=starter 1,1kw,
560=removable top,
568=colored windows,
571=rear fog light,
597=battery 63Ah

Väldigt bra service, tyvärr finns inte alla options kvar..
Eller? =)

Coilover =)

Posted: 2007-09-01 21:23:17
by Amoz
Dags för en liten uppdatering vad som händer här?

Har köpt lite delar som jag tänkt montera i vinter:
4-punktsbälte, skall monteras i originalfästen "fram" och borras hål i golvet baktill,
med ett lämpligt plattjärn som förstärkning.
Coilovers, skall monteras tillsammans med de fjäderben som sitter i bilen nu,
frågan är vilka fjädrar som skall användas.
Har de som följde med bilen, troligtvis original 924 fjädrar, en uppsättning 944 S2 fjädrar,
och de som följde med coiloversarna..
Just nu sitter det Opel lastfjädrar från Biltema på bilen :)
Skickar med en bild på de nya alternativen att montera.

Tips och tricks mottages gärna.

/Johannes