924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4153
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#106 Inlägg av Cédric » 2011-08-26 06:13:54

Under instrumentpanelen bakom relädosan finns ett par stora "kronor" i karossen där det sitter ett antal jordkontakter, där kan det vara ett bra ställe att börja kika. Generellt vid elfel så är det också smart att plcoka ut reläer, nån gång har jag märkt att nåt ben på reläerna har oxiderat och gett trubbel.

QV_
Addict
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#107 Inlägg av QV_ » 2011-08-27 22:46:20

Men om bilens startar bra var gång den är kall så har du inte bekymmer med pumpen. Pumpen känner inte av motorns temperatur....

Jagar förövrigt varmsstartsbekymmret på sambons bil.

Har den sått i en timme så krävs det 10 - 15 startförsök med halv gas.
slå på tändningen - vänta till pumpen stannar - kör startmotorn i 2 sek- vänta tills pumpen stannar - slå av tändningen.
Får göra om detta 10-15 gånger så går bilen hur snällt som helst.

Har bytt backventil efter huvudpump
skall i morgon byta acctank
finnns en o-ring att byta i bränslehuvudet som jag inte köpt ännu.
Vi får se när det ger sig

/Janne

Användarvisningsbild
Amoz
Turbo-Poster
Inlägg: 454
Blev medlem: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Zinkgruvan
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#108 Inlägg av Amoz » 2011-08-27 22:56:58

Jag får kolla lite jordpunkter, och lite felsökning på fulkopplingar av tidigare ägare.

I morse startade inte bilen som den skulle, den har stått ute över natten.
Fick ta mina sista droppar startgas, så hoppade den igång.

Min bränslepump går hela tiden när tändningen är på, en fulkoppling av tidigare ägare, blandannat :)
Bränslepumpen låter nästan högre än motorn, därav mina misstankar mot pumpen.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

QV_
Addict
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#109 Inlägg av QV_ » 2011-08-28 21:29:57

När bränslepumpen går gång så matar den också ut spänning till WUR och AAR samt kallstartsventil (CSV)
så om du slår på tändningen och inte drarigång startmotorn direkt så kommer insprutningen tro att motorn är varmare än vad den är.

Man behöver en bränsletrycksmätare när man felsöker på dessa bilar, om man inte har det så är det som att leta efter en nål i en höstack.

/Janne

Användarvisningsbild
Amoz
Turbo-Poster
Inlägg: 454
Blev medlem: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Zinkgruvan
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#110 Inlägg av Amoz » 2011-08-29 22:06:48

QV_ skrev:När bränslepumpen går gång så matar den också ut spänning till WUR och AAR samt kallstartsventil (CSV)
så om du slår på tändningen och inte drarigång startmotorn direkt så kommer insprutningen tro att motorn är varmare än vad den är.

Man behöver en bränsletrycksmätare när man felsöker på dessa bilar, om man inte har det så är det som att leta efter en nål i en höstack.

/Janne
Jag brukar inte ha tändningen påslagen särskilt lång stund före jag startar motorn, har varken stereo eller annat som skall dra ström, utan det blir oftast på med tändning och motorstart.

Har en bränsletrycksmätare inbyggd i soppasystemet, sitter fast installerad.
Kollade på den idag efter jag stängt av motorn, och den tappar trycket,
pendlar från ca 3 till 2 bar, för att slutligen stanna på ca 3 bar igen.
Se video: (ursäkta dålig bild, men det gick snabbt att filma..)
http://youtu.be/z4gtnwuItqc
Kollade inte trycket när pumpen gick.

Har dock inte felsökt vad det är för något som läcker, eller vad som händer, då jag fått fixa med annan bil idag. Kanske dags att byta det senaste du bytte (Janne) trots att min ser fräsch ut, inte alls lika rostig som din var. Var fick du tag i så fina slangar, och vad kostade det?
Bild

Tips mottages tacksamt, verkar ju som det iallafall går att lösa :)
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

QV_
Addict
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#111 Inlägg av QV_ » 2011-08-30 19:59:25

Var mäter du bränsletrycket för någonstans?

Slangarna är köpta på hydroscand i södertälje och för alla fem kostade det 350:-
på Porsche kostade slangen mellan pump och acctank 1000 någonting! Dock så har de inte anslutningen mot bensinröret under kaross så det år man ta med sig. Skall scanna några kurt ohlsson teckningar vid tillfälle och lägga ut.

/Janne

Användarvisningsbild
podium
S-Poster
Inlägg: 116
Blev medlem: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Kontakt:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#112 Inlägg av podium » 2011-09-04 15:52:47

Fin 924. Du får ta med dig den nästa gång du kommer till mantorp/linköping. Har du någon projekttråd på 944an också?

/ Markus

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot]