924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje
Posted: 2007-06-03 21:30:49
Nu kommer biltråden från Amoz:
Låt mig få presentera Targa, Porsche 924, 1980 års modell!
Färg: L90E Alpinweiss.
Motor: 2.0 liter 4-cyl, 8 ventiler, 125 hk i originalutförande.
Motorn är renoverad och delar utbytta av tidigare ägare,
har ett topp-nr: 047-103 373 och ett kam-nr: 046-109 021, vad det är för specar på dem vet jag ej.
På avgassidan sitter det ett Extraktorgrenrör istället för originalgrenrör.
Oljekyl via adapter vid original oljefilter. MSD tändsystem.
Växellåda: Utbytt till "944 turbo" (QK28093?) med utväxling enligt uppgift:
1= 3,6:1 2= 2,125:1 3= 1,36:1 4= 0,9667:1 5= 0,8286:1 (Final drive 35/9 = 3,889:1)
Chassie: Sänkt bak, gula Koni stötdämpare. Kapade lastfjädrar från Opel rekord fram.
Krängningshämmare: Bak 14mm, Fram 23.5mm
Bromsar: Original ATE, bromsystem renoverat och bytta skivor, trummor -93 Stålomspunna slangar runtom.
Karosseri: Motorhuv ersatt med en lättare turbohuv i Glasfiber.
Pop-up strålkastare fram bytta till rektangulära fasta lyktor.
Har ägt bilen sedan 2002, hittils "endast" sett till att hon rullar och fungerar okay.
Diverse bankörning på Mantorp, Gelleråsen, Sviesta, och senast Slalom är det roligaste vi haft tillsammans.
Nu kommer det ske lite förändringar på inredning, lite mer banåka än "glassätarkörning" planeras.
Lägger upp en bild, men ni känner väl igen bilen, men nu med ett eget nick: Targa!
Detta var presentationen, uppdateringar kommer väl med tiden.
Vi ses!
/Johannes
Låt mig få presentera Targa, Porsche 924, 1980 års modell!
Färg: L90E Alpinweiss.
Motor: 2.0 liter 4-cyl, 8 ventiler, 125 hk i originalutförande.
Motorn är renoverad och delar utbytta av tidigare ägare,
har ett topp-nr: 047-103 373 och ett kam-nr: 046-109 021, vad det är för specar på dem vet jag ej.
På avgassidan sitter det ett Extraktorgrenrör istället för originalgrenrör.
Oljekyl via adapter vid original oljefilter. MSD tändsystem.
Växellåda: Utbytt till "944 turbo" (QK28093?) med utväxling enligt uppgift:
1= 3,6:1 2= 2,125:1 3= 1,36:1 4= 0,9667:1 5= 0,8286:1 (Final drive 35/9 = 3,889:1)
Chassie: Sänkt bak, gula Koni stötdämpare. Kapade lastfjädrar från Opel rekord fram.
Krängningshämmare: Bak 14mm, Fram 23.5mm
Bromsar: Original ATE, bromsystem renoverat och bytta skivor, trummor -93 Stålomspunna slangar runtom.
Karosseri: Motorhuv ersatt med en lättare turbohuv i Glasfiber.
Pop-up strålkastare fram bytta till rektangulära fasta lyktor.
Har ägt bilen sedan 2002, hittils "endast" sett till att hon rullar och fungerar okay.
Diverse bankörning på Mantorp, Gelleråsen, Sviesta, och senast Slalom är det roligaste vi haft tillsammans.
Nu kommer det ske lite förändringar på inredning, lite mer banåka än "glassätarkörning" planeras.
Lägger upp en bild, men ni känner väl igen bilen, men nu med ett eget nick: Targa!
Detta var presentationen, uppdateringar kommer väl med tiden.
Vi ses!
/Johannes