924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Coilover =)

#46 Post by Spånet »

Amoz wrote:Dags för en liten uppdatering vad som händer här?

Har köpt lite delar som jag tänkt montera i vinter:
4-punktsbälte, skall monteras i originalfästen "fram" och borras hål i golvet baktill,
med ett lämpligt plattjärn som förstärkning.
Coilovers, skall monteras tillsammans med de fjäderben som sitter i bilen nu,
frågan är vilka fjädrar som skall användas.
Har de som följde med bilen, troligtvis original 924 fjädrar, en uppsättning 944 S2 fjädrar,
och de som följde med coiloversarna..
Just nu sitter det Opel lastfjädrar från Biltema på bilen :)
Skickar med en bild på de nya alternativen att montera.

Tips och tricks mottages gärna.

/Johannes
Vad är det för hårdhet på dom blå?

Lars G

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: Coilover =)

#47 Post by Amoz »

Spånet wrote: Vad är det för hårdhet på dom blå?

Lars G
Hårdhet på de blå: ca 90 N/mm, längd: 190 mm

Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Coilover =)

#48 Post by patand »

Amoz wrote:ett lämpligt plattjärn som förstärkning.
Förslagsvis köper du färdiga FIA plattor från t.ex rallyimport.se. Då är det gängat och klart att sätta bultarna i och dessutom FIA godkänt utförande vilket ju borde räcka som säkerhet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Coilover =)

#49 Post by Spånet »

patand wrote:
Amoz wrote:ett lämpligt plattjärn som förstärkning.
Förslagsvis köper du färdiga FIA plattor från t.ex rallyimport.se. Då är det gängat och klart att sätta bultarna i och dessutom FIA godkänt utförande vilket ju borde räcka som säkerhet. :)
Amoz, hör av dig när det är dax så fixar vi plattor(har allt som behövs på firman)

MVH Lars G

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Bältesmontering

#50 Post by Amoz »

Spånet wrote: Amoz, hör av dig när det är dax så fixar vi plattor(har allt som behövs på firman)

MVH Lars G
Fiaplattor verkar ju seriöst, och inte så dyrt heller iofs, men lite hjälp skadar ju inte :)
Måste få igenom bruksbilen genom besiktningen först bara.


Återkommer i ärendet.
Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Besiktning 27/5 kl 15:50 i Hallsberg =)

#51 Post by Amoz »

Hmm, snart 2 år sen man ritade några ord här..

Har ännu inte fått 4-punktsbältet monterat, vilket visst var det senaste som blev skrivet.
Bruksbilen har gått igenom 2 besiktningar, och lite annat.

2008: bruksbilens växellåda rasade, Porschen ställdes på, besiktades och kördes på vårträffen vid Såtenäs. Sedan blev det problem med bakbromsarna, så bilen kördes endast till garaget och fick stå där och skämmas. Fick åsikter från en garagegranne som tyckte att det inte skulle mekas i garaget (ja det står visst i kontraktet) så det fick vara, blev inget gjort på bilen, hade mycket annat att stå i, blandannat ett växellådsbyte..

2009: Missar Såtenästräffen, har ej hunnit få igång bilen och haft för mycket att göra, som förra året. Bruksbilens växellåda rasade (igen), Porschen ställdes på, fixade bakbromsarna, backarna på ena sidan var helt slut.

Passade på att demontera larmet som satt i när jag köpte bilen, dels för att batterierna i fjärrkontrollen tar slut på en gång, och dels för att larmet av någon orsak aktiverade sig själv, då man stod där med en fjärrkontroll med batteritorsk och startspärren slog in så man inte kunde starta och köra.

Justerade så att parkeringsbromsen tar på bägge hjulen i helgen.
Lite småfix inför besiktning, städa ur och lägga fram trianglar osv.

Ikväll skulle jag dra en ny slang från spolarvätskebehållaren, tvätta av bilen och så var allt klart inför besiktningen imorgon...
Trodde du ja..

Testar spolaren, och torkarna, funkar, men la av. Säkringen hade gått, tur att den gick sönder nu och inte imorgon tänkte jag. Bytte till en ny, den går också sönder. Hade inget mätinstrument, men något gör så att säkringen går hela tiden, inte direkt utan bara rätt som det är, när tändningen är påslagen. Drog en egen kabel till torkarmotorn via ett relä, och en egen kabel till spolarpumpen, dessa får nu manövreras med knappar vid mittkonsollen tills jag hittat felet med överbelastning / kortslutning.

Vet om att det är lite egenhändigt kopplad el i bilen av tidigare ägare, endel är dokumenterat, får väl börja riva lite i trådarna och se om jag missat något speciellt.

En annan "lustig" grej är att motorn inte stannar när man bryter strömmen vid tändningslåset, om inte handbromsen är åtdragen, eller iallafall så att lampan för varning att handbromsen är dragen lyser.

Någon som har något tips på vad det kan vara?

Well, nu har jag skrivit av mig lite,.
Håll tummarna imorgon vid 15:50-snåret...

Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Besiktning 27/5 kl 15:50 i Hallsberg =)

#52 Post by patand »

Sicken tur att bruksbilen pajjar regelbundet så du "tvingas" åka Porsche! ;)
Amoz wrote:Håll tummarna imorgon vid 15:50-snåret...
Håller tummarn! (Lite tidigt jag vet... men det kanske hjälper iaf)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: Besiktning 27/5 kl 15:50 i Hallsberg =)

#53 Post by Amoz »

patand wrote:Sicken tur att bruksbilen pajjar regelbundet så du "tvingas" åka Porsche! ;)
Hehe, visst är det tur =)

Fast jag har även köpt en Baotian EU-moppe för omväxlings skull..

Amoz wrote:Håll tummarna imorgon vid 15:50-snåret...
patand wrote: Håller tummarn! (Lite tidigt jag vet... men det kanske hjälper iaf)

Tack tack, har fixat "dymo-klisterlappar" som talar om var torkare och spolare sitter :) Det skall nog inte vara några större problem..

Meddelar resultatet här senare.
Nu dags att runda av dagen på jobbet..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Godkänd vid årets besiktning =)

#54 Post by Amoz »

Tack till er alla som höll tummarna :)
Bilen gick igenom utan några anmärkningar.

Fint exemplar värt att bevara tyckte besiktningsmannen.
Och visst håller man med :wink:

Nu är det inte lika stor panik att fixa allt på en gång, utan ta lite småmek när det hinns med. Fick peka på ful-fixet med torkarna innan han hittade knapparna, men de funkade ju, så ingen kommentar om det.

Väl mött på vägarna, och eventuella träffar framöver.
Mvh
/Johannes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Grattis! :D

Förresten, i morgon kväll vid 18-19 tiden kan du hålla utkick runt Kumla om du ser en 931a... jag passerar på väg till Kullen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Bortdomnade tummar?

#56 Post by Amoz »

patand wrote:Grattis! :D
Tackar, hoppas tummarna inte domnat bort =)

Angående kullen, visst, skall hålla utkik så gott det går :lol:
Kör hårt, och hälsa Kullen från oss..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Går ej på alla cylindrar.. Och jag har bara, regn hos mig..

#57 Post by Amoz »

Hmm.. :cry:
I söndags när jag hade en mil hem började bilen rycka och vid växlingar, och korsningar, så dog motorn.
Trodde det var dags att tanka, för lampan hade lyst ett tag, så jag svängde ner mot macken och tankade.
Motorn gick fortfarande inte på tomgång, och lät som en WV-buss.
Tycker motorn går på tre cylindrar, saknar kraft och är svår att hålla igång.
Kollade tändkablar och bytte tändstift, ryckte ur en tändkabel i taget, och 3-ans cylinder märks ingen skillnad på.
Med de andra tändkablarna dör motorn nästan direkt när man rycker.
Bytte kabel mellan trean och fyran, samma fel, treans cylinder verkar inte tända.
Ryckte ur spridarna, och de sprutar en fin dimma på alla fyra. Kollat oljan, verkar fin och inga metallspånor följde med stickan.
Har ej verkytg hemma för att kolla komp, men det är nog nästa grej jag funderat på..

Vad kan ha hänt?
Är det dags att byta tändkablar, rotor och fördelarlock? (såg fräscha ut)
Har MSD-boxen börjat strula?
Kamrems-hopp?
Hål i kolv, ventiler som ej stänger?

Har ni några tips?
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#58 Post by makkanftw »

exakt samma symptom jag fick innan mitt haveri. Hål i kolv för mig :(

Fast min gick fint ett tag efter den fått kallna lite ijfs.

Syntes direkt på komptest.

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Komptest utfört..

#59 Post by Amoz »

makkanftw wrote:exakt samma symptom jag fick innan mitt haveri. Hål i kolv för mig :(

Fast min gick fint ett tag efter den fått kallna lite ijfs.

Syntes direkt på komptest.
Nu har man mekat lite igen..
Skiftade tändkablar, kollade så de inte hade blivit förväxlade i misstag sen sist.
Tvåans tändkabel hade jag inte fått lös, så den satt som den skulle den med.
Startade motorn, och den gick som en kratta både kall och varm.
Försökte kolla efter spädd olja, eller metallspånor i oljan, lukta efter bensinlukt osv.
Lyfte ventilkåpan, för att se om det syntes något konstigt, men allt såg normalt ut, vad jag kunde se :?
Lyfte på locket till expansionskärlet, och det svämmade över lite, men det var precis innan fläkten startade.
Det bubblar inget, ryker inget speciellt, och blir inte högre tryck om man sätter på locket.
Ingen oljehinna på kylarvätskan heller.
Tänkte kolla efter symptom för om topplockspackningen kunde ha gått..
Stod och pratade med en granne om möjliga fel, och han kunde inte heller komma på annat än att kolla kompressionen.
Har ingen mätare så jag tänkte plocka ihop.
Då kom nästa granne och sa att han hade en mätare som jag kunde låna.
Han hämtade mätaren, men sa att jag fick mäta själv, för han skulle bort.

Har en extrasladd till startmotorn som jag drog när tändningslåset strulade som jag kunde utnyttja nu.

Tog bort alla tändstift, kollade
1- ca 1100 kPA. :)
2- ca 300 kPa. :(
3- ca 400 kPa. :(
4- ca 1200 kPa. :)

Bytte till nya stift, de ser idag ut som bild 2.
Syns tydligt vilka cylindrar motorn inte gått på.

Frågan är vad som gett sig? Ventiler eller kolvar? Bägge?

Så blir min sommar, ett växellådsbyte och en motorrenovering..
Tur man har en moppe (tills den rasar?) 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#60 Post by Mattias 924 »

Blåst topplockspackning mellan tvåans och treans cylinder är min gissning
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users