951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#91 Post by 951master »

Lådan på å hela bakvagnen äntligen ihop..

Flödestestet visar att sätta dom i serie hämmar ca 25% av totala flödet vid undertryck., dock får det en grym kyleffekt, så kanske blir det bra ändå.. turbon får jobba lite hårdare, men luften borde bli kall å fin.. :D .. nästa steg är att se vad bromsbänken säger... Blir inte resultatet tillfredställande så bygger jag om..

lite flödesresultat, mätt vid 10" vattenpelare:

original ic: 137 cfm
slangpaket <200cfm
stora ic: <180cfm
allt tillsammans: 103cfm
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#92 Post by DLS »

sista bilden ser ut som en orginal bild på porschen när den skulle vara ny :)
snygg jobbat kotten :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#93 Post by Karl Birgander »

Riktigt snyggt!

Frågan är om det var så snyggt när bilen var ny?

Har du ingen kylslinga till växellådan? Eller är den omonterad än?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#94 Post by 951master »

Karl Birgander wrote:Riktigt snyggt!

Frågan är om det var så snyggt när bilen var ny?

Har du ingen kylslinga till växellådan? Eller är den omonterad än?
det är en S2 låda.. den saknar tyvärr kylslingan.. vi får väl se hur länge den håller. :)
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#95 Post by Karl Birgander »

951master wrote:
Karl Birgander wrote:Riktigt snyggt!

Frågan är om det var så snyggt när bilen var ny?

Har du ingen kylslinga till växellådan? Eller är den omonterad än?
det är en S2 låda.. den saknar tyvärr kylslingan.. vi får väl se hur länge den håller. :)
På så vis! Är det bökigt att flytta kylningen till s2 lådan?
(Skulle inte ha något emot att kunna kyla min sen)

Är lådan genomgången?
Diffbroms?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#96 Post by 951master »

bilen är nu helt klar under/baktill.. (för tillfället iallafall). :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 951master on 2009-04-12 22:05:32, edited 1 time in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#97 Post by 951master »

Karl Birgander wrote:
951master wrote: det är en S2 låda.. den saknar tyvärr kylslingan.. vi får väl se hur länge den håller. :)
På så vis! Är det bökigt att flytta kylningen till s2 lådan?
(Skulle inte ha något emot att kunna kyla min sen)

Är lådan genomgången?
Diffbroms?
anslutningar saknas helt, går säkert att bygga om, men tror att den är enklare att ta ett hus ifrån en turbolåda å sätta över drevsatsen isf.

lådan på min bil är en så gott som ny utbyteslåda.. den har LSD.. (diffbroms)
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#98 Post by 951master »

tyvärr kom det saker emellan i helgen, uppstarten är uppskjuten,,, :(

hoppas på å kunna göra det nån kväll i veckan.. inte mycket kvar nu.. mest vakuumslangar, en del småplock, samt lite konstruktionsarbete med lysen, IC rör, oljekyl.. mm...

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#99 Post by 951master »

Ett steg fram å två tillbaka.. :? :? :? inget passar som jag tänkt.. konstruktionsarbete är kul, men inte under tidspress.. den där uppstarten känns som den aldrig kommer.. dock är besiktning planerad till på fredag,, Lär aldrig hinna tills dess.. :(

Men har idag iallafall knåpat ihop en oljefälla, kopplat alla vakuumslangar, byggt en tomgångsstyrning, samt byggt ett rör för avlastningsventilen.. jag har även byggt en ny växelspak för shortshift, alla leder är lagrade, glapp är ett minne blott.. de vart kanonbra.. iallafall några punkter att stryka.. :D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#100 Post by Erol »

Igår, söndag startades bilen, utan några större bekymmer, gick lite ojämt
och svartrök i början men det löste sig när vi justerade ner bränslet i
sprutet!

Så med guds vilja å en tanborste så kanske bilen kan besiktas på fredag!


/ E
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#101 Post by 951master »

Motorn som sagt nu startad, å verkar gå finfint.. Riktigt skön sång i den, :lol: låter verkligen "RACE", så nu blir man ju inge sugen alls å få ut bilen.. :o

Nu ska det kosmetiska ihop, samt inredningen fixas, å alla mätare kopplas in.. Mutter på avgasrör för bredbandslambda skall svetsas dit för mappning, bromsarna behöver luftas en vända till... sen e de dags å mappa å justera..

Tjo ho.. :lol: :lol: :lol:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#102 Post by 951master »

Idag kunde Erol å ja äntligen rulla ut bilen ur garaget för en lätt provkörning, det blev en kort runda runt kvarteret, och det mesta kändes överlag OK. Syftet var mest att "känna" lite på chassit och bromsar... å visst e den styv å bestämd, men inte alls så stötig som jag föreställt mej. kändes bra.. saknas bara en rejäl hjulinställning.

Motorn måste nu mappas också... Förhoppningsvis bör vi kunna mappa lite på söndag.. 8)

SEN BLIR DET LEKSTUGA :D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#103 Post by DLS »

kul :)
det är väl inte mina spridare som sitter på va ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#104 Post by 951master »

Har vid mappningen fått stora problem med misständningar, bilen hoppar som en groda å vill inte alls veta av nå laddtryck.. har gjort ordentliga felsökningar och bytt ut i stort sett alla komponenter som kan ha med det att göra, utan resultat.. :cry: missade tack vare detta Såtenästräffen vilket jag ser som en stor förlust..

Dock har jag inte gett upp.. utan inhandlat komplett nytt sprut och tändning, ALLT skall bytas mot bättre grejer.. Sen hoppas jag på att det finns ett gäng sugna 944 åkare som kan tänka sej en sommarträff i sörmlandstrakten runt semestern... För då räknar vi med att på ihop även Erol´s MAX GREEN också.. och min bil SKA vara körbar inom 2 veckor.. :evil: :evil:

För övrigt kan jag säga att när den stundtals gick utan att missa, så hade vi bra snurr i den.. Uppskattningsvis ca. 400hk, @ 1,0bar på 98oktan. klippte på duktigt... :twisted: :twisted:

Tanken är 1,5bar E85.. bör gå att nå ca. 500hk.. Den som lever får se. :D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#105 Post by 951master »

Bilen nu uppstartad med nya sprutet (V-tronic 3.1) löst monterat utanpå bilen, den verkar gå fint.. har varit ute å grovmappat lite, å det verkar funka som det skall.. så förhoppningsvis är det nu bara å montera det ordentligt, å sen ut å mappa. :D å sen fixa allt annat som blivit ca. 3veckor försenat PGA. detta jättestrul jag haft.. Men det finns väl säkert en mening med det också.. :?

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users