951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!
Har ALLTID haft en stor förkärlek till detta tyska enormt underskattade underverk: Porsche 944 turbo!
Köpte min 951 i malmö hösten 2001, den hade då stått i en lada i nästan 4år.. Ägaren innan mej hade haft den sen 1994, å man får nog säga att den var en aningens vanvårdad..
trots ynka 11000mil så var bilen rätt så illa tilltygad, med en lätt krockskada i fronten, buliga dörrar, rostig framskärm.. bromsarna helt slut, grenrörsläckage, läckande servo, trasig startmotor, kassa länkarmar, trasiga lysen, trasigt tändningslås. mm...
Drivlinan gick dock kanonbra och var i enastående skick tack vare de låga miltalen, också inredningen i svart skinn var i absolut toppskick.. inga fuktskador, inga fula borrhål, eller annat otyg..
saken var klar.. jag hade hittat det perfekta renoveringsobjektet.. (tyckte jag iallafall då)
Bilen var iallafall, trots omständigheter, fullt körbar, så med skrikande servo, hysteriskt skakande bromsar, och ett grenrör som fick pensionärer att fundera på om de va krig igen, så puttrade jag de ca.60milen hem till sörmland, där en ganska omfattande renovering snart skulle ta fart..
Köpte min 951 i malmö hösten 2001, den hade då stått i en lada i nästan 4år.. Ägaren innan mej hade haft den sen 1994, å man får nog säga att den var en aningens vanvårdad..
trots ynka 11000mil så var bilen rätt så illa tilltygad, med en lätt krockskada i fronten, buliga dörrar, rostig framskärm.. bromsarna helt slut, grenrörsläckage, läckande servo, trasig startmotor, kassa länkarmar, trasiga lysen, trasigt tändningslås. mm...
Drivlinan gick dock kanonbra och var i enastående skick tack vare de låga miltalen, också inredningen i svart skinn var i absolut toppskick.. inga fuktskador, inga fula borrhål, eller annat otyg..
saken var klar.. jag hade hittat det perfekta renoveringsobjektet.. (tyckte jag iallafall då)
Bilen var iallafall, trots omständigheter, fullt körbar, så med skrikande servo, hysteriskt skakande bromsar, och ett grenrör som fick pensionärer att fundera på om de va krig igen, så puttrade jag de ca.60milen hem till sörmland, där en ganska omfattande renovering snart skulle ta fart..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 951master on 2012-03-11 12:14:51, edited 28 times in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Äntligen fick du tummen ur....
En gammal bild på "monstret"
Väntar på fortsättningen och fler bilder!
/Erol
En gammal bild på "monstret"
Väntar på fortsättningen och fler bilder!
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
det var då..
Dags att uppdatera lite grann här då..
Rotat lite i gamla fotoalbum.. ursäkta kvalitén.. det är scannade bilder..
Efter en tids demontering var karossen klar för lack, istället för att spackla å knacka bulor å slipa rost, så byttes skärmar och dörrar ut.. i övrigt hade karossen klarat sej skapligt..
Till en början inriktade jag mej på att få iordning en bra motor, tanken var 350hk, lagom kul bus som håller.. Man har som de flesta begränsad ekonomi...
Rotat lite i gamla fotoalbum.. ursäkta kvalitén.. det är scannade bilder..
Efter en tids demontering var karossen klar för lack, istället för att spackla å knacka bulor å slipa rost, så byttes skärmar och dörrar ut.. i övrigt hade karossen klarat sej skapligt..
Till en början inriktade jag mej på att få iordning en bra motor, tanken var 350hk, lagom kul bus som håller.. Man har som de flesta begränsad ekonomi...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Motorspec:
(För att inte gå in FÖR mycket i detalj, så skulle man kunna beskriva motorn enl. följande:) )
Block: Stresshonat med diamantstenar, vevhusventilation modifierad. block modifierat för lägre friktion, "svarspår" frästa i fodrens överkant.
Vevaxel: Omslipad med större lagerspel för att gå lätt, balancerad ihop med svänghjul. Nya standardlager.
Vevstakar: Balancerade i tre steg, övre, nedre, totalvikt, kulpenade, nya standardlager.
Kolvar: Balancerade ihop med kolvbult, grafitbelagda kolvmantlar, keramikbelagda kolvtoppar. goetse kolvringar.
Topplock: Planad till 8,9-1 i kompression, klämspalt 0,9mm, mirafrästa säten med radie, ventiler slipade i 2 vinklar, portade kanaler, flöde ökat med tot, 11% på inloppskanal, in och utgångsstorlek standard. (alltså endast kanalens utformning ändrad) , keramikmanteln i avgaskanalen behållen, endast säte ändrat samt tillsnyggning runt styrning, (utloppskanal ej flödesmätt). nya styrningar, nya tätningar, stålringar infrästa runt varje cylinder, för att klämma till packningen, samt att stadga fodret i blocket som har motsvarande "svarspår" infräst (s.k. o-ringat, fast lite uppåner )
Kamaxel: tills vidare standard 9r axel., ventilfjädrar yttre standard, hårdare innerfjäder, förspänning ca.65kg, maxlyft ca.115kg.
Grenrör och crossoverrör original, lindat med "exhaust wrap", crossoverröret ombyggt till t3 fläns.
Turbo: "flowpreppad" Garret GT3271, 50mm compressor a/r 50, avgashus a/r 0.78, turbon modifierad för att passa original infästning, original downpipe första 2dm.
Wastegate: Lätt portad, mirafräst original, ombyggd klocka, fjäder 20kpa, (håller tryck upp till ca.1,5bar).
3" rostfritt avgasystem, 2" ifrån wastegate. Feritta ljuddämpare och 4" kromat utblås.
Svänghjul och koppling: Omgjort originalsvänghjul med 36 -2 tands triggerskiva, större delen av vikten borta, vikt. 3.45kg inkl. trigger. ..SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta. skall klara 500+hk
Prospark EFI TEC Eftermarknads insprutning och tändning med separata tändspolar. 610cc bränslespridare (till salu PGA. uppgrad.)
Nuvarande uppskattad effekt ca: 370hk @ 0.9bar (bensin)
Drivlina övrigt:
bosch -044 bränslepump, 8mm (inv.) bränsleledning i aluminium, (6mm retur) eftermarknads intercooler i serie med original (ett test), S2 låda med lamelldiff..+ diverse smått och gott..
MÅL: 500hk (E85)
(För att inte gå in FÖR mycket i detalj, så skulle man kunna beskriva motorn enl. följande:) )
Block: Stresshonat med diamantstenar, vevhusventilation modifierad. block modifierat för lägre friktion, "svarspår" frästa i fodrens överkant.
Vevaxel: Omslipad med större lagerspel för att gå lätt, balancerad ihop med svänghjul. Nya standardlager.
Vevstakar: Balancerade i tre steg, övre, nedre, totalvikt, kulpenade, nya standardlager.
Kolvar: Balancerade ihop med kolvbult, grafitbelagda kolvmantlar, keramikbelagda kolvtoppar. goetse kolvringar.
Topplock: Planad till 8,9-1 i kompression, klämspalt 0,9mm, mirafrästa säten med radie, ventiler slipade i 2 vinklar, portade kanaler, flöde ökat med tot, 11% på inloppskanal, in och utgångsstorlek standard. (alltså endast kanalens utformning ändrad) , keramikmanteln i avgaskanalen behållen, endast säte ändrat samt tillsnyggning runt styrning, (utloppskanal ej flödesmätt). nya styrningar, nya tätningar, stålringar infrästa runt varje cylinder, för att klämma till packningen, samt att stadga fodret i blocket som har motsvarande "svarspår" infräst (s.k. o-ringat, fast lite uppåner )
Kamaxel: tills vidare standard 9r axel., ventilfjädrar yttre standard, hårdare innerfjäder, förspänning ca.65kg, maxlyft ca.115kg.
Grenrör och crossoverrör original, lindat med "exhaust wrap", crossoverröret ombyggt till t3 fläns.
Turbo: "flowpreppad" Garret GT3271, 50mm compressor a/r 50, avgashus a/r 0.78, turbon modifierad för att passa original infästning, original downpipe första 2dm.
Wastegate: Lätt portad, mirafräst original, ombyggd klocka, fjäder 20kpa, (håller tryck upp till ca.1,5bar).
3" rostfritt avgasystem, 2" ifrån wastegate. Feritta ljuddämpare och 4" kromat utblås.
Svänghjul och koppling: Omgjort originalsvänghjul med 36 -2 tands triggerskiva, större delen av vikten borta, vikt. 3.45kg inkl. trigger. ..SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta. skall klara 500+hk
Prospark EFI TEC Eftermarknads insprutning och tändning med separata tändspolar. 610cc bränslespridare (till salu PGA. uppgrad.)
Nuvarande uppskattad effekt ca: 370hk @ 0.9bar (bensin)
Drivlina övrigt:
bosch -044 bränslepump, 8mm (inv.) bränsleledning i aluminium, (6mm retur) eftermarknads intercooler i serie med original (ett test), S2 låda med lamelldiff..+ diverse smått och gott..
MÅL: 500hk (E85)
Last edited by 951master on 2009-04-06 16:35:04, edited 1 time in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
de e nog de som e de största bekymmret, just att komma ur garaget.. Men jag har lagt hus och annat åt sidan för tillfället.. För i sommar SKA de bli åka av..DLS wrote:ska bli intressant o se i sommar
jag får nog ladda på rejält för att hänga på dig o jon, om ni kommer ut ur garaget vill säga
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users