951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

#1 Post by 951master »

Har ALLTID haft en stor förkärlek till detta tyska enormt underskattade underverk: Porsche 944 turbo!

Köpte min 951 i malmö hösten 2001, den hade då stått i en lada i nästan 4år.. Ägaren innan mej hade haft den sen 1994, å man får nog säga att den var en aningens vanvårdad..

trots ynka 11000mil så var bilen rätt så illa tilltygad, med en lätt krockskada i fronten, buliga dörrar, rostig framskärm.. bromsarna helt slut, grenrörsläckage, läckande servo, trasig startmotor, kassa länkarmar, trasiga lysen, trasigt tändningslås. mm...

Drivlinan gick dock kanonbra och var i enastående skick tack vare de låga miltalen, också inredningen i svart skinn var i absolut toppskick.. inga fuktskador, inga fula borrhål, eller annat otyg..

saken var klar.. jag hade hittat det perfekta renoveringsobjektet.. 8) (tyckte jag iallafall då) :?


Bilen var iallafall, trots omständigheter, fullt körbar, så med skrikande servo, hysteriskt skakande bromsar, och ett grenrör som fick pensionärer att fundera på om de va krig igen, så puttrade jag de ca.60milen hem till sörmland, där en ganska omfattande renovering snart skulle ta fart.. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 951master on 2012-03-11 12:14:51, edited 28 times in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

bilder bilder!!! ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Äntligen fick du tummen ur....


En gammal bild på "monstret"

Image


Väntar på fortsättningen och fler bilder!

/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

hm dåligt uppdaterat här då ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

det var då..

#5 Post by 951master »

Dags att uppdatera lite grann här då.. :lol:

Rotat lite i gamla fotoalbum.. ursäkta kvalitén.. det är scannade bilder..

Efter en tids demontering var karossen klar för lack, istället för att spackla å knacka bulor å slipa rost, så byttes skärmar och dörrar ut.. i övrigt hade karossen klarat sej skapligt..

Till en början inriktade jag mej på att få iordning en bra motor, tanken var 350hk, lagom kul bus som håller.. Man har som de flesta begränsad ekonomi...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

bra killen, bara o fortsätta o berätta, jag vet att du har massor av info o dela med dig av ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by Rikard »

Jag är nyfiken på vad du gjort med motorn och dina kommande planer för uppgraderingar.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#8 Post by 951master »

Rikard wrote:Jag är nyfiken på vad du gjort med motorn och dina kommande planer för uppgraderingar.

Rikard
mer info om motor kommer inom kort.. 8)

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#9 Post by Nahpets »

951master wrote:
Rikard wrote:Jag är nyfiken på vad du gjort med motorn och dina kommande planer för uppgraderingar.

Rikard
mer info om motor kommer inom kort.. 8)

Mvh/R
Inte bara motor väl? Rullbåge- och bältesinstallationer kanske...? Behöver lite tips :) .

Mvh
Stephan

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#10 Post by 951master »

Slänger in en bild på bilen ifrån i somras, när "Erol", "DLS", och jag grävde ut bilen efter "dvala" i farsans garage...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

#11 Post by J.J »

Vad är det för front läpp på bilen?

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#12 Post by 951master »

J.J wrote:Vad är det för front läpp på bilen?
Den va lite special, hemmaknåp.. dock har jag den inte kvar..

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#13 Post by 951master »

Motorspec:

(För att inte gå in FÖR mycket i detalj, så skulle man kunna beskriva motorn enl. följande:) )

Block: Stresshonat med diamantstenar, vevhusventilation modifierad. block modifierat för lägre friktion, "svarspår" frästa i fodrens överkant.

Vevaxel: Omslipad med större lagerspel för att gå lätt, balancerad ihop med svänghjul. Nya standardlager.

Vevstakar: Balancerade i tre steg, övre, nedre, totalvikt, kulpenade, nya standardlager.

Kolvar: Balancerade ihop med kolvbult, grafitbelagda kolvmantlar, keramikbelagda kolvtoppar. goetse kolvringar.

Topplock: Planad till 8,9-1 i kompression, klämspalt 0,9mm, mirafrästa säten med radie, ventiler slipade i 2 vinklar, portade kanaler, flöde ökat med tot, 11% på inloppskanal, in och utgångsstorlek standard. (alltså endast kanalens utformning ändrad) , keramikmanteln i avgaskanalen behållen, endast säte ändrat samt tillsnyggning runt styrning, (utloppskanal ej flödesmätt). nya styrningar, nya tätningar, stålringar infrästa runt varje cylinder, för att klämma till packningen, samt att stadga fodret i blocket som har motsvarande "svarspår" infräst (s.k. o-ringat, fast lite uppåner :-) )

Kamaxel: tills vidare standard 9r axel., ventilfjädrar yttre standard, hårdare innerfjäder, förspänning ca.65kg, maxlyft ca.115kg.

Grenrör och crossoverrör original, lindat med "exhaust wrap", crossoverröret ombyggt till t3 fläns.

Turbo: "flowpreppad" Garret GT3271, 50mm compressor a/r 50, avgashus a/r 0.78, turbon modifierad för att passa original infästning, original downpipe första 2dm.

Wastegate: Lätt portad, mirafräst original, ombyggd klocka, fjäder 20kpa, (håller tryck upp till ca.1,5bar).

3" rostfritt avgasystem, 2" ifrån wastegate. Feritta ljuddämpare och 4" kromat utblås.

Svänghjul och koppling: Omgjort originalsvänghjul med 36 -2 tands triggerskiva, större delen av vikten borta, vikt. 3.45kg inkl. trigger. ..SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta. skall klara 500+hk

Prospark EFI TEC Eftermarknads insprutning och tändning med separata tändspolar. 610cc bränslespridare (till salu PGA. uppgrad.)

Nuvarande uppskattad effekt ca: 370hk @ 0.9bar (bensin)

Drivlina övrigt:

bosch -044 bränslepump, 8mm (inv.) bränsleledning i aluminium, (6mm retur) eftermarknads intercooler i serie med original (ett test), S2 låda med lamelldiff..+ diverse smått och gott..

MÅL: 500hk (E85)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Last edited by 951master on 2009-04-06 16:35:04, edited 1 time in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#14 Post by DLS »

ska bli intressant o se i sommar :)
jag får nog ladda på rejält för att hänga på dig o jon, om ni kommer ut ur garaget vill säga ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#15 Post by 951master »

DLS wrote:ska bli intressant o se i sommar :)
jag får nog ladda på rejält för att hänga på dig o jon, om ni kommer ut ur garaget vill säga ;)
de e nog de som e de största bekymmret, just att komma ur garaget.. Men jag har lagt hus och annat åt sidan för tillfället.. För i sommar SKA de bli åka av.. :twisted:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users