951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re:

#121 Post by Erol »

951master wrote:Men den som väntar på nå gott.. Så småningom får jag fart på den.. Nästa år SKA ALLT vara klart. å en del träffar väntar...

/R
Det nya året är här nu, hur går det med bilen?


// Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#122 Post by Erol »

Ännu ett år är till ända...

Vad händer, blir det nån andra vers?



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#123 Post by 951master »

Erol wrote:Ännu ett år är till ända...

Vad händer, blir det nån andra vers?



/ Erol

Hur tycker DU SJÄLV att det går egentligen?? :#stupid:

Faktiskt, så har de ju under tiden som bilen stått växt fram rätt så bra teorier om vad problemet med misständningar berodde på..
Byte till högohmiga spridare borde göra susen, är ju faktiskt i stort sett det enda jag INTE har testat..

Efitec är inte anpassat för lågohmiga spridare som jag har, och teorin är att förkopplingsmotståndet jag satt dit, inte gör sitt jobb, så det blir helt enkelt "kortis", och så startar sprutet om..

//R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#124 Post by DLS »

hoppas att det är spridarna som spökar, vore kul att få se bilen nått i sommar :)
annars röstar jag på att riva ut prospark o ersätt det med nira som är billigt nu eller link :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#125 Post by gurra »

Misständningar pga fel ohmtal på spridarna låter långsökt men å andra sidan är inget för långsökt när man felsöker motorstyrsystem...
Jag skulle gissa att problemen är pga störningar på triggersignalen.

Jag antar för övrigt att det sitter resistor-stift monterade?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#126 Post by Erol »

Det verkar som det blir överslag i sprutet, det misständer då
sprutet startar om. Displayen slocknar och startar upp igen.

Triggern har används tidigare utan några misständingar.

Vi har bytt:
Triggergivare
TPS
Stift
Tändspolar
Tändkablar
Styrbox/sprut
Kabelhärva
Resistorpack till spridarna.

Vi har även matat sprutet med 12v från extern källa då
vi ett tag misstänkte strömspikar från generator.

Motorn gick rent innan vi satte dit de större spridarna på
1200cc, dessa är lågohmiga och körs med resistorpack.
Spridarna som bilen gick rent med var högohmiga.

Vår teori är att de nya spridarna tillsammans med
resistorpacket inte lirar tillsammans med sprutet och
att det blir överslag i sprutet och det där med startar om.

Du Gurra har väl skruvat bilar med prospark (Puppans vita),
kommer du ihåg vilken sorts spridare ni körde med?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#127 Post by gurra »

Aha, ja om bilen gick rent med andra spridare känns det som en bra grej att byta :#cheers:
Nu finns det dessutom bra alternativ på högohmiga spridare.
Minns inte vad det var för spridare på turbo cupen när den hade Prospark-sprut.

Vad kör ni för motstånd? 25 watts 4.7 ohm för varje spridare brukar funka,
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil"

#128 Post by 951master »

Börjar bli dags å röra runt här..

i ca. 2,5år har bilen bara stått, då jag tvärlessnat sedan en framhjulspunka orsakade att frontspoilern tog i en tröskel och krascha sönder så gott som hela fronten på bilen.. :cry:

Ny frontspoiler är dock införskaffad och tiden som gått har också gett mej möjlighet och tänka igenom vad som egentligen gått fel med motorn och varför den inte vill gå som den skall.. :?

Den bästa teorin som jag tillsammans med vänner och bekanta har kommit fram till :roll: , är som sagt att spridarna, som är lågohmiga med förkopplingsmotstånd, inte har tillräcklig impedans, därav orsakar kortslutning och omstart av efitec. Därav bilen misständer.. Å det är på tiden att den teorin bekräftas, NU! :twisted:

Så fort jag lagat min billyft skall bilen hem, och repareras. Samt byte av spridare..
I år SKA den ut på gatan! :#944burn:

Väl mött, 944 fantaster.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil"

#129 Post by Maxx »

951master wrote:I år SKA den ut på gatan! :#944burn:
Kors i taket! :shock:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#130 Post by DLS »

bra där!!!
o när du ändå är i farten så kan du ju fixa min o jons också ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" uppdat. 090814

#131 Post by Henka_E »

Mycket bra!! Det förtjänar ett bättre öde än att stå och bli giftig!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

#132 Post by Erol »

Å F-n... Jag som funderade på att låta min stå i garaget i år då jag inte har någon att cruisa runt med!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

#133 Post by Maxx »

Erol wrote:Å F-n... Jag som funderade på att låta min stå i garaget i år då jag inte har någon att cruisa tunt med!


/ Erol
Är det någon förbannelse över garaget så att det alltid måste stå minst en stillastående Porsche där hela tiden? :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

#134 Post by Erol »

Något har hänt...

Image

Bilen är uppstartad och provkörd med andra spridarmotstånd och där efter andra spridare, det hjälpte inte... Sprutet strular fortfarande!

Image

Efter lite funderingar på vad mer som vi kan ha missat vid felsökning så kom det ett klart besked från Richard: Nu är jag trött på det här jäkla Prospark-sprutet!

Image

Bilen lastades och kördes därefter hem till Richard, på vägen hem hämtades ett Autronic SM4, som kommer monteras inom kort!

Vi hoppas nu att problemen försvinner i och med det nya sprutet och att bilen äntligen kommer nyttjas efter många års vila...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951RS -86, "Blue Devil" Dags att vakna!

#135 Post by DLS »

Hoppas det blir bra med nya sprutet :)
Vore kul om vi får ihop nån porsche träff i e-tuna nån gång :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users