z31 wrote:Om du skall låta någon testa bilen på bana rekomenderar jag att du byter från orginaldäck till något mer lämpligt, samt att du byter bromsvätska (ja, jag vet att du bytt redan, men det finns bättre).
Jag kan mot viss övertalning ta några varv på Knutstorp eller Sturup till våren. Hoppas man får plats med hjälmen utan att slå i taket med tanke på den höga placeringen av stolen i förhållande till ratten.
Tycker lagningen på högersidan ser riktigt fin ut. Får nog ta mig ner till Ystad för att kolla lite närmare.
I beg to differ.
Skall man låna ut bilen till någon kan det rent av vara mycket bättre att låna ut den med "olämpliga" däck, eftersom gränserna är betyligt lägre och man inte kan åka lika fort och sabba lite mycket vid ett ev. tillbud.
Hur vet du vilken vätska som är i bilen? Skall den bara testas lite på bana och inte testas till det yttersta så räcker ny vätska väldigt långt, oavsett märke och modell.
Vill du bli övertalad att köra bilen? Det ska inte var tvärtom?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Karl: Ligger något i det du skriver om däcken, en provkörning i annas bil på bana är ett högriskprojekt som kan få stora ekonomiska konsekvenser. Synd bara att inte utnyttja den potential bilen har.
(Känner A. Larsson ganska bra, kände därför att jag kunde vara lite sarkastisk i tonen om provkörning)
Här kommer en bild på det enda som liknar ett scoop under motorn. Tror dock inte detta är speciellt för CGT.
Angående mina däck så passar de nog bättre på en Ascona -77 prestandamässigt men de får duga tills jag slitit upp dem. Ska det bli banåka får jag nog låna ihop ett gäng däck.
Z31: är det du som har Automobils lilla favoritmjukis till bil?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
A.Larsson wrote:Nä, ingen banåkning denna gången. Skulle dock vara kul att låta något raceräss köra den och se hur snabb den egentligen är.
Om du är medlem i PCS så har du ju möjligheten att åka med en
instruktör i bilen på ett vanligt banmöte. Någon räser-speed blir det
väl knappast tal om, men du kan nog få en ganska hyfsad bild av bilens
potential..
Prata t.ex med instruktören Björn Larsson, som även tävlar med en 944 N/A i PCSR.
Snabbare och säkrare frontmotorförare finns nog inte i PCS.
Jo, det är jag som har Automobils favoritmjukis, haha. Tycker det låter som en kanonide´ att ta kontakt med Björn Larsson för en samåkning och instruktion. Något att se fram emot till våren kanske?
A.Larsson wrote:Eller varför inte Åke Berg? Har haft lite kontakt med honom genom tidigare jobb.
Det går lika bra det! På min avatarbild, så skymtar du Åkes bil precis framför mitt grusmoln...
Björn ligger bakom mig och åker sekunden senare av på samma ställe (det var glykol på banan).
Efter lite bekymmer med att få igång bilen efter vinterdvalan är den nu fit för fajt. Nytt bensinfilter, kontrollerat ventilspel och ny växellådsolja... nu ska den bara tvättas också.
Åkte på ombesiktning pga en läckande tryckregulator. 2600 + moms kostade fanskapet. Nu är den iaf besiktigad. Efter 14 månaders ägande har sambon äntligen fått en åktur med bilen. Bättre sent än aldrig...
En 924 CGT är ju Porschevärldens heliga graal anser jag. Skulle inte våga äga en ens.. Visst, å ena sidan är det en påställd 931 med IC & skärmbreddare, men det är oxå en milstolpe i Porschehistorien. Dessutom en vansinnigt vacker sådan. Som sagt; Take care!