Page 6 of 7

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-05-20 18:55:49
by Henka
Efter lång väntan så har jag börjat sätta ihop bilen lite igen.
Men jag har stött på lite trassel förstås.
Hur har ni andra löst utrymmesproblemet som blir när man försöker ha både MAF och GTS lysen?

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-05-20 21:00:22
by DLS
Jag har inte gts lysen men jag har mitt filter enda ute i skärmen ( har tagit upp större hål)
Kan du inte flytta upp maf:en närmare expansionskärlet o sen förlänga ut med ett rör till skärmen.

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-05-21 06:56:46
by Henka
Det kan vara ett alternativ
Jag har sedan bilden togs kortat slangar och vridit så den ligger närmre expansionskärlet nu men det finns inte riktigt plats för filter direkt på

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-05-21 07:56:08
by DLS
Annars får du byta filterstorlek, det finns ju alla sorters modeller.
Kanske nån oval variant om du inte vill trycka ihop ditt befintliga lite.

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-04 18:34:10
by Henka
Hade bestämt mig för att få ut bilen nu i sommar så efter lite trassel att få den att gå bra med de nya trimdelarna så beslutades att börja med orginal spridare den större turbon och fortsätta med Bengts chip med lite lägre laddtryck tillsammans med MAF och Mafterburner tills jag lärt mig lite mer om hur man mappar.
Sagt och gjort bilen plockades ihop med dessa delar, monterat bredbandslambda och byggt om avgassystemet lite. Har tomkört en hel del på pallbockar i garaget och det har funkat bra trots att den går lite fett.
Idag var det dax att ta ut den
På med motorskyddsplåtar, orginal front och lysen sen ner från bockarna
Sedan.. Ut i det fria körde lugnt genom samhället och ut på en närliggande 70 sträcka
Smög på lite mer på gasen och det drog iväg
Ett i mitt tycke alldeles för kraftigt vinande och jag tänkte "är det pga det öppna filtret?"
Dumpventilen hördes också tydligt vid gassläpp
100 meter senare skramlar det till och låter rejält om turbon trots avsaknaden av laddtryck
Stänger av och lyfter på huven. Det luktar bränt och ryker ur motorutrymmet
Hittar inget uppenbart så när röken skingrats försöker jag ta mig hemåt i smygläge
Stundvis rejält med rök ur avgassystemet och det otäcka ljudet av nåt som skrapar
Väl hemma demonterar jag diverse slangar och konstaterar att det är turbon som gett upp
Det skrapar när jag snurrar den och den glappar som en gammal kärring

Slog igen huven och följde med familjen och badade i stället

Legat på stranden och funderat på det mesta men just nu tror jag att jag slänger på orginaldelarna igen.
Jag behöver ju en bil till med dragkrok...
Känns inget roligt men man tar förstås en risk när man monterar en begagnad turbo

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-04 19:35:37
by patand
Skit, vad trist... :(

Men gött att du verkar repa mod och tänker sätta tillbaka originalgrejerna. Då får du iaf åka lite 951 förhoppningsvis! :)

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-05 10:26:52
by Henka
Har rivit ner lite
Muttern som ska sitta i mitten här hittade jag på hasplåten....
Antagligen den som lossnat och orsakat haveriet
och sedan fallit ut när jag tog lös röret mellan maf och turbo.
KKK 27-8.jpg
Sedan fann jag små metallbitar både i crossover och downpipen och blev orolig att det kom från en kolvring eller nåt.
Men det syns inget konstigt på stiften och jag har tagit kompprov och fick samma värde på all 4 cylindrar
Kan det vara nåt inifrån turbon?
Det syns inga skador på vingbladen i turbon. Varken på in eller utsidan.
Jag ska naturligtvis kolla upp det noga innan jag går vidare för att slippa att samma sak händer igen.
Bitar.jpg

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-05 10:49:53
by DLS
Vad tråkigt att höra.
Köpte du en beg k26/27?
Snurra den lätt o utan oljud innan du montera den?
Du fyllde på olja i turbon innan du montera oljetillförsel röret så du inte starta turbon utan olja?
Dom små metall bitarna såg lustiga ut, är ju om det är lager banorna i turbon men bitarna ser ju gamla o slitna ut, annars tycker jag det mest ser ut som bitar från en gammal crusch ring dvs packningen mellan grenrör o crossover rör eller ut från turbon mot downpipen. Men det är svårt att se på bilden.
Ett annars vanligt fenomen är att det lossar keramik bitar från avgasportarna i toppen.

Edit, ju mer jag tittar på dom så tycker jag det ser ut som sotiga bitar keramik från just avgasportarna, säker på att det är metall bitar?

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-05 11:04:03
by Henka
Ja den var helt utan oljud, snurrade lätt och hade inget kännbart glapp.
Fyllde med olja och var noga med att hålla rent.
Bitarna är upplockade med magnet så det bör vara metall
Väldigt kladdigt av olja på avgassidan och den bolmade som sagt friskt

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-05 11:07:19
by DLS
ok, ja då får du väl plocka isär turbon o hoppas att du hittar felet där i så det inte är nått från motorn som tittat ut.

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-05 11:21:34
by Henka
Bitarna är rektangulära och ungefär 1x1mm
Tog en bättre bild

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-06 10:52:27
by DLS
kliar mig verkligen i huvudet o funderar på vart en sån 15-16mm ring kan sitta?
Eftersom den låg i crossover röret, funderar på om det kan sitta nån sån tätning/bricka i wg?

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-06 15:49:20
by Henka
Delar av den låg precis på kanten till crossover och andra delar i downpipen fastkletade i olja
Har tagit av avgashuset på turbon och mellan det som heter E och avgasturbinhjulet på bilden har jag ingenting bara två spår i axeln.
Det det saknas nummer 14 på bilden men vad är de gjorda av?
E sitter inte heller fast på nåt vis utan kan röra sig fritt mellan lagerhus och turbinhjul
k26-explode-legend.jpg
Jag har demonterat crossoverröret och det finns ingen tendens till olja i andra änden utan där är det helt och rent. Vilket borde berga för att det inte kommer innifrån motorn

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-06 18:09:42
by Nahpets
Är gängorna till F där 17 satt intakta?

Re: 951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)

Posted: 2013-08-06 18:40:53
by Henka
Jag vet inte riktigt
Om du kollar bilden jag tog på turbon så syns det att den har krypit in en bit och jag har inte provat få isär den ännu.
Men jag ska göra ett försök