968-95 Smiskaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#481 Post by patand »

StefanQ wrote:Nytt inköp...guess what...
En bit kolfiber...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#482 Post by StefanQ »

Rätt men vad är den till...?
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#483 Post by patand »

StefanQ wrote:Rätt men vad är den till...?
Din 968a... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#484 Post by StefanQ »

Vilken imponerande slutledningsförmåga....;-)...!

Jo, du har rätt där med...det är en Gurney-flap för bakvingen, skall ge mer downforce utan att öka drag speciellt mkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gurney_flap" onclick="window.open(this.href);return false;
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#485 Post by patand »

StefanQ wrote:det är en Gurney-flap för bakvingen, skall ge mer downforce utan att öka drag speciellt mkt...
Då hade ju Maxx rätt på en gång då! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#486 Post by StefanQ »

Missade faktiskt Maxx(sorry) svar så visst hade vi en vinnare! Kan tipsa om att optimal höjd på gurneyn för 968ans vingprofil är 5-7 mm men jag kör på 10 mm för vi har så långsamma banor i Sverige...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#487 Post by StefanQ »

Lite småfix innan första körningen på onsdag...luffarturbon är inte så bra när det inte är hastighet på bilen...det såg Turbocenter när han mappade bilen...så nu har jag lagt till två inlopp som förhoppningsvis bara är aktiva när det är undertryck i burken för att sedan stängas till av övertrycket när hastigheten ökat...i alla fall i teorin...skulle vara intressant att sätta en tryckgivare i burken för att se om det stämmer...
bild-8.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#488 Post by patand »

Kan det verkligen bli övertryck i luftburken om spjället är öppet in till motorn? Det går ju åt mycket luft i en motor och frågan är om fartvinden samlas in tillräckligt effektivt för att lyckas skapa övertryck. Minskat undertryckt borde det bli förstås, men övertryck?

Vore väldigt intressant om du monterade en tryckmätare som du kan se i cupén när du kör. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#489 Post by StefanQ »

Dom lyckas på motorcyklarna och på formelbilar...det gäller bara att ha en relativt stor luftburk/plenum som matas med fartvinden. Har för mig att Yamaha R1 har 10 hk mer vid 150+...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#490 Post by Malte »

StefanQ wrote:Dom lyckas på motorcyklarna och på formelbilar...det gäller bara att ha en relativt stor luftburk/plenum som matas med fartvinden. Har för mig att Yamaha R1 har 10 hk mer vid 150+...
Det stämmer bra enligt vad jag har läst

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#491 Post by patand »

Där ser man. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#492 Post by StefanQ »

Rolig dag till ända och att höll och bilen gick som en dröm. Enda fadäsen var en klantig avåkning endast pågrund av dålig koncentration efter genomgång av spårval.
Persade med 1:04,70 och det är nog nästan 2 sekunder snabbare än förr...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#493 Post by Nahpets »

Hej Stefan,

vad gött !! Inte alls avis ... nej nej.
Var körde du någonstans?

Skulle man kunna komma förbi någongång och få lite inspiration och prata gummi? Du håller väl till norrut om stora staden?

Mvh
Stephan

EDIT: Sviestad ... :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#494 Post by patand »

StefanQ wrote:Rolig dag till ända och att höll och bilen gick som en dröm. Enda fadäsen var en klantig avåkning endast pågrund av dålig koncentration efter genomgång av spårval.
Persade med 1:04,70 och det är nog nästan 2 sekunder snabbare än förr...
1:04,70 är ju en kanontid! Lite snabbare bil (+20hk efter bänkningen sa du) och en förare som fick lite nya tips under dagen kanske? :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#495 Post by StefanQ »

Absolut att jag fick bra tips, dock så kanske organisationen av dagen kan ta en annan lite mer strukturerad form. Bland annat har jag ett helt ofyllt kompendie där instruktören skulle ha värderat förmiddagen mot eftermiddagen. Men säg det som inte kan bli bättre?!? Skrev detta i utvärderingen också.

1:04,70 igår! Racechrono med 10Hz puck.

Bilen kändes riktigt bra men mina R888 börjar nog sjunga på sista refrängen. Vill nog gå upp till 255 fram också då det understyr lite vid start-och-mål kurvan.

Mest nöjd med jämnheten, tre separata pass körde jag som bäst: 1:04,70; 1:04,73 samt 1:04,78. Vid inget av passen var jag mer än 8 hundradelar från ideal tid.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users