968-95 Smiskaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

968-95 Smiskaren

#1 Post by StefanQ »

Min vita startade livet i Tyskland, ägaren hade den goda smaken att välja till diffbroms så jag slog till när priset blev det rätt. Bilen håller på att gås igenom rejält. Jag har följande planerat till premiären på Mantorp i maj:
*Fullt justerbara dämpare fram och bak
*Coil-over-kit ifrån Paragon fram
*Camberplates ifrån Ground Control
*Pagid fram
*Slitsade frambromsar
*Stålomspunna slangar ruint om med ATE Racing blue olja
*Kortade fjäderben fram för Koni's racedämpare
*Coil-overs bak, Koni 8211
*Egenkonstruerat fjäderbensstag fram i kolfiber
*Borttagen strypning i mellandämparen
*Luftfilter öppning enligt någon hemsida
*Ombussad framvagn, delrin överallt
*Ombussad bakvagn, Weissmeisterbussningar
*Borttagen torkare
*Fredrik C framspoiler. kolfiberförstärkt...

Osv...puh vad mycket det blev....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

fin bil :)

har du mer info om kolfiberstaget?
kan du tänka dig att tillverka till 944 turbo? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#3 Post by StefanQ »

Hej,
Tackar, kommer att bli bättre och bättre...
Inte i nuläget, du kan gärna få ritningar på ingående detaljer...infästningen som sitter i fjäderbenstornen är i aluminium och är det som varit svårast att få till för mig. Även kolfiberstaget har varit lite klurande för att få till bra med infästningen och hur det skulle se ut, men det visade sig vara den del som behövdes göras om minst antal gånger...;-)...
Kolfibern lamineras ihop på en skumkärna, helst med vacuum men det tror jag att man egentligen inte behöver om du inte skall ställa upp med bilen i Formel 1 eller liknande serie.
Jag kommer att köra med detta stag i sommar, jag har räknat lite på det men det är kraftöverföringen mellan kolfibern och aluminiumet som är kritiskt. Det kommer att visa sig om epoxilimmet blandades rätt.
Om du vill ha en utförlig beskrivning på hur jag gjort kan du väl PMa mig?
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

Härligt med vit 968, min personliga favorit! Gillar att du bygger om den med egna snygga lösningar också, helt i min stil! :D

Kommer du köra utan stavarna bak? Hur löser du infästningen mot bärarmen? Går dämparna fritt uppe mot staget till bakaxelstaget eller måste du modifiera? Har precis själv beställt coiloverdämpare bak till min nämligen och det blir spännande att se hur det passar... :roll:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#5 Post by StefanQ »

Tackar för det,
Jag var faktiskt skeptisk först till färgen, men när förra ägaren kom med bilen så såg jag det faktiskt funkade. Sen så var jag riktigt het på diffbromsen också...att sedan bilen var den bästa jag provat av de få som var till salu vid tillfället gjorde valet ännu lättare. Nu har jag fattat att vitt är lite av Porsches tävlingsfärg...inte helt dumt med tanke på vad jag tänkt ha bilen till på sikt.

Jag kommer att skippa stavarna, jag har gjort en adapter till mina dämpare. Dämparna har ½ tums uniball infästning = 12,7mm och bilens bult är M14 fin, vilket innebär att det måste till en adapter för diametern. Dessutom så måste dämparen ut ifrån bärarmen precis som du skriver. Jag kan skicka bild på dessa om du vill. Om du vill ha måtten så PMa mig bara. Det är ju lite induviduellt för vilket märke på dämparen du har, olika diametrar på "ögat" och hur långt ut du måste få dämparen. Det som gav mig mest huvudbry var faktiskt den övre infästningen...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#6 Post by StefanQ »

Har man inte jobb så skaffar man sig...jag tog ju bort strypningen och så började jag lite på ett hörn med en polerskiva...och till slut såg det hela ut såhär...det är inte slutputsat...endast steg ett av två...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#7 Post by Jappe »

Grattis Stefan till en snygg bil. :lol:

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#8 Post by Anders Larsson »

Kul med fler av 95 års modell, snygg bil :D

Är det en CS?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Håller med om snygg bil och vettiga modifikationer!
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#10 Post by StefanQ »

Tackar Tackar!
Jo, som sagt....har en gång sagt att jag aldrig skulle äga en vit bil...man skall aldrig säga aldrig...

Rattbytet glömde jag att nämna, fick tag på en CS ratt och nu skall den på plats, det var riktigt nervöst att ta bort airbagratten...

Nej Anders, det är inte en CS. Visst hade det varit trevligt med skalstolarna om nu bilen hade varit utrustad med det. Jag var först på jakt efter en CS men eftersom jag tittade så insåg jag att dom flesta CS inte var så CS-iga(går det att skriva så...?). Inte många som var så spartanska som CS från början var så att säga. Jag har ju dessutom tänkt mig att strippa bilen på det mesta till slut, så en CS skulle kanske vara lite synd att gå lös på tänkte jag.

Ja, det verkar inte finnas så många 1995or, min är en sen 94 som är uttagen 95.

Har herrarna några förslag på ytterligare moddar?

Glömde dessutom att skriva om fjädervalen, 90 N/mm fram och 110 N/mm bak. Hypercoils.

Har ni tänkt åka på några banmöten? Vore kul att få se flera liknande bilar!

Jag har tänkt att göra en justerbar framkrängare, ingen av er som provat att få till en sådan?

/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Torbjorn968 »

Hejsan grannen!

7/4 är det premiär på Sviestad, förarkurs 11/4. Och sen, om jag vågar, kanske PCSR på Gelleråsen. Vågar = försäkring samt känslan av att det kan vara många mycket snabba bilar på banan.

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#12 Post by StefanQ »

Hallå där Torbjörn,
Det var värst vad du skall få ha kul då?! Sveidstad hade jag gärna varit med på, som gammal Alfamedlem så vet jag att Åkes kurser är kanon, men jag kommer tyvärr inte vara klar med bilen tills dess. Bilen skall dessutom till Göteborg för kamkedjebyte samt rembyte i slutet av april och innan dess vill jag inte pressa för mycket. Vore surt att åka på haveri innan det riktigt roliga ens börjat!

Hur har det gått med kåpan förresten, duken är inte använd ännu men ligger i pipen...

Du får gärna höra av dig om du är ute och åker så kanske du kan åka förbi och visa upp monstret!?
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Torbjorn968 »

Kåpan..... allmän panik hos oss är jag rädd. Har reservkåpa om du behöver. Annars kan jag ta med upp "pluggen" i nästa vecka om jag inte får något positivt besked av farbror Vd.

Tar ut bilen Söndag 1/4. É ju min tjänstebil (någon fördel som egenföretagare) och förmånsvärde beräknas per månad.

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#14 Post by StefanQ »

Ok, jag behöver ingen kåpa alls egentligen. Vore bara flott att ha en i kol till säsongens start...vad tror du då? Finns det en innan sommaren är över?
Trevligt med en sådan lösning...fanns bilen med i RSV listor...;-)...?
/S
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Torbjorn968 »

CSn finns med och är ju billigare än Coupen. 59900 i förmånsvärde grundat på 360 000 i nybilspris tror jag men på 7 månader blir det ca 30 000:- och om man gullar med bilen så kommer man lätt upp i det, speciellt om man inte meckar själv. Bara den försäkring jag har blir ju 11 000:- sen en uppsättning däck, eller två... och så är det bara att räkna vidare, speciellt om det skulle hända något.

94 orna var mycket dyrare så där hamnar förmånsvärdet på 79900

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]