StefanQ wrote:Tackar, får hoppas att prestandan möter förväntningarna! Har du tänkt åka på något PCS möte i sommar?
Har idag anmält mej till Mantorp i slutet av april. Har inte fått platsen bekräftad än men det löser sig nog.
Därefter blir det nog Kinnekulle i början av juni. Vore kul att se din bil.
Ok, jag har beslutat att bara köra "open pitlane" då jag tycker att det är för lite köra på dom vanliga mötena.
Planen är att köra på Mantorp och Gelleråsen och kanske Kinekulle.
Har du långt till Sviestad? Där åker jag oftast, billigt och bra med mycket körning och roliga bilar. Lite High Chaparall ibland men det brukar regleras av deltagarna själva.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
StefanQ wrote:Ok, jag har beslutat att bara köra "open pitlane" då jag tycker att det är för lite köra på dom vanliga mötena.
Planen är att köra på Mantorp och Gelleråsen och kanske Kinekulle.
Har du långt till Sviestad? Där åker jag oftast, billigt och bra med mycket körning och roliga bilar. Lite High Chaparall ibland men det brukar regleras av deltagarna själva.
Jag försöker också att köra vid "open pitlane", så Mantorp i juli och Gelleråsen i augusti blir det körning om inget inträffar. Jag har ca 25 mil till Sviesta, så det kan nog bli någon resa dit i sommar.
Låter bra, vore ju kul att byta bilar ett par varv för att känna skillnaden...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
Finally! 226 bakhjulshästar är jag helt klart nöjd med! Blir ca 270 hk i motorn vilket är vad jag tror är max möjligt utan att byta insug...
280 Nm på bakhjulen är inte heller så tokigt.
Viss skillnad mot när jag bara hade chippat och moddat luftburken, då var det 186 hk på bakhjulen...
Det enda är väl att effektkurvan ser ut som skit men det kunde inte Claes förklara, antar att det kan vara VarioCam som ställer till det. Kanske någon på forumet som har en teori. Såg skit ut även som original...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
Kul, bra sugmotoreffekt! Körde du den förra gången på samma ställe? Isåfall är det ju ett riktigt bra lyft med kammarna och grenrören! För visst har du bytt kammar nu?
Dippen vid 3500 är spontant svår att hitta bra orsak till. Variocam är ju aktivt 1500-5500.
Rimligtvis måste den släpa något så jag tror däremot att dippen vid ca 5700 rpm är pga Variocammen.
När jag körde min 968 turbomotor på dyno så testade jag med variocam på och av för att hitta rätt arbetsområde. Då såg jag att det lönade sig att ha Variocam aktiverat till uppåt 6700 rpm. Visserligen turbomotor men det var vid lågt laddtryck och lågt mottryck.
Med tanke på din vridkurva så ser det ut som att man skulle vilja prova med variocam aktiverat längre.
Tnx! Det är inte samma ställe så jag kan inte jämföra egentligen men det ger en indikation.
Jo det stämmer, det är nya kammar, portad topp, grenrör med merge collector och nya spridare. Så mycket har gjorts sedan dess. Men jag är nöjd, den pushar på riktigt bra mellan 4-7000 varv nu. Skall försöka följa ditt råd och se om jag kan få kammen att låsa kvar lite längre. Vore jätteintressant att se om det finns lite till att hitta så. Kollade med Turbocenter om han hade ändrat något på VarioCam men det hade han inte...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
Snälla skall dom inte vara men du har rätt, vridmomentkurvan är faktiskt riktigt bra. Tomgången är sådär......
271/276 har jag för mig...har specen på jobbet...så ganska mkt mer än original.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
StefanQ wrote:Snälla skall dom inte vara men du har rätt, vridmomentkurvan är faktiskt riktigt bra. Tomgången är sådär......
271/276 har jag för mig...har specen på jobbet...så ganska mkt mer än original.
Aha, nej det är ju rätt vasst. Bara förvånad att du har toppeffekt vid 6500 rpm och att inte kurvan är flyttad mer till höger jämfört med original nu när du både har 4-1 grenrör och vassare kammar. Kanske skulle behöva lite mer avancerad tändning på högre varv.
Men som sagt, bra effekt och det finns kanske ingen anledning att börja ändra saker men det hade varit intressant i teoretiskt syfte att prova att backa kammarna på kamdrevet en grad eller så för att öka toppen.
Precis som du säger är insuget troligen flaskhalsen just nu. Men då skulle man nog vilja ha något modernare än Motronicen för bättre upplösning på tändkurvan på högre varvtal.
Inte riktigt applicerbart att jämföra effekten turbo vs NA men det är intressant att se hur kurvorna är uformande. Här är kurvorna från min 3.0l 16v turbo vid 1.15 bar. Original 968-kammar med insug med mycket korta runners och tändning som ökar på en del på högre varv. (Jag har sabbat den fina breda kurvan i min nya motorspec till förmån för högre toppeffekt)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Maxx-Jo det kan det mycket väl vara, originalkurvan ser ju också lite konstig ut.
Gurra-Jag kommer nog att bygga en Variokam modul för att kunna styra Variokamen. Tror du man kan se skillnaden med en accelerometer-app till telefonen? Har du kollat någon gång hur väl dom stämmer med en rullande landsväg? Det kanske kan räcka i nogrannhet för att se skillnader på inställningar iaf?
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936