968-95 Smiskaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#526 Post by StefanQ »

Och antiklimax blev det...fredagsträningen blev strulig och motorn gick sämre och sämre...vi mejade frenetiskt och till slut så gjorde vi ett startförsök på lördagen vilket bara resulterade i att vi fick ta in bilen direkt då den misstände något så fruktansvärt. Det var bara att packa ihop och åka hem...
Nu är det felsökning, vevaxelns ser ut att kasta för mycket vilket resulterade i att triggerhjulet kom på olika avstånd från vevaxelsensorn under varvet...vilket ledde till att NIRAan inte fick någon bra signal...
Allt är ett mysterium då motorn gick fint så sent i fredags på rullande landsvägen. Nu är det bara att plocka isär och försöka hitta felkällan...
Trist är väl den korta sammanfattningen...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#527 Post by StefanQ »

Gt3.JPG
spjäll bmw.JPG
Jaha, det var ju ett tag sedan man var här och uppdaterade. Hooka hey och jag gick skilda vägar efter 6 st resor till och från banor utan att köra mer än totalt 65 minuter. Motorn var hela tiden problemet och jag började med långlopp för att få köra lite mer och inte mindre än tidigare.
Nu kör jag istället med Blommenhof racing och det har gått betydligt bättre, två race avklarade hittills och en andra och en fjärdeplats är facit so-far. Bilen är en M3 e36 med e46 motor. Den är väldigt snäll att köra och relativt snabb, dock är det tillförlitligheten som är överlägsen dom allra flesta. Inget verkar krångla på bilen och den tas om hand av ett bra gäng.
Eftersom jag inte mekar någonting på BMWn så finns det tid över till annat, som min egna bil till exempel...
Blev inbjuden på en bandag på Gelleråsen i Maj och det gick bra fram till tredje passet då det slog i bilen när jag bromsade, visade sig vara en sprucken främre bromsskiva så det var bara att packa ihop och åka hem. Fanns ingen bromsskiva att köpa ens på Porschecenter.
Då jag har kört med originalbromsar och varit nöjd med det fast med undantaget att det gått väldigt mycket belägg så var det dags att ta ett beslut om att köpa nya skivor och belägg eller att byta till större bromsar för att minska på slitaget och inte ligga på marginalen bromsmässigt.
Så det blev GT3 mk1 bromsar fram, hittade en som sålde komplett till 968 så det var bara att slå till. Nu kommer det ta ett tag till innan jag behöver uppgradera igen.
Men samtidigt så blev jag lite inspirerad på banan, det gick fort för många bilar och jag har väl känt att jag fortfarande inte utforskat potentialen på min motor till hundra procent. Jag tror att jag skrivit om det förr men det förr men om man tittar på min 3-liters fyra med så fin topp, vassa kammar, väldigt fint grenrör och racekat så skall det finnas mer än dom 270-280 hästar som den är på idag. Alltså är det dags att ta tag i insuget och motorstyrningen. Om det som dom fått ut i USA stämmer så är det 50-70 hästar att hämta på att gå till indivuella spjällhus och avstämda insugslängder. Känns som en no-brainer.
Sagt som gjort så har jag köpt fyra E46 M3 spjällhus, ett S2 insug att såga sönder samt börja dra i motorstyrningskontakter.
Så till våren hoppas jag på att kunna rapportera om 300 drivhjulshästar...minst!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#528 Post by StefanQ »

Växellåda.JPG
Nu har jag tagit tag i projektet och har äntligen lite progress att rapportera.
* Link system beställt
*Individuella tändspolar beställt
*Bredbandslambda beställd
*Växellådan på renovering
*Insuget har jag börjat jobba på, har bestämt vilken insugslängd jag skall ha. Har bara kapat temporärt än...
*Börjat renovera dom individuella spjällhusen

Våren är på g!
/Stefan
Spjäll sågat.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#529 Post by StefanQ »

plenum borta.JPG
Hann med lite mek i helgen, fick bort gamla insuget...det är verkligen gigantiskt stort och massivt. Positivt på så sätt att jag har mkt plats för ett plenum och luftfilter. Den stora utmaningen blir att göra någon smart lösning för vevhusventilationen som sitter ivägen för plenumet, måste även ta hänsyn till vacuumklockan för bromsservon som är skrymmande.

Det finns ingen på forumet som tagit bort vevhusventilationen eller servo som kan bidra med tips?

Upptäckte även att Porsche gått upp i storlek på insugskanalerna på 968 jämfört med S2 så det blir att såga i bilens egna insug också. Hepp.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#530 Post by jesper »

Wow - vilket monster :-)

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#531 Post by StefanQ »

Något monster kommer den nog inte bli men en ännu rappare banbil tror jag det kan bli. Skall bli väldigt kul att se vad jag kan komma upp i för effekt och respons med dom indivuella spjällen, finare plenum, avstämda trattar och nytt styrsystem.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#532 Post by jesper »

Ja det ska verkligen bli spännande att få se.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#533 Post by StefanQ »

Händer inte så mkt just nu, väntar på delar och på att lådan skall bli klar. Har fixat lite pulverlack på dom rostiga växellänkagedelarna som sitter upp på växellådan och glasblästrat växellådsfästet. Alltid skönt med helt och rent... :wink:
vxldetaljer.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#534 Post by StefanQ »

indivuella tändspolar.JPG
Så har tändspolarna kommit...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#535 Post by Björn Nilsson »

Vilka COP köpte du? Längd? Ska nämligen också köra med coil on plug :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#536 Post by StefanQ »

Hej Björn,
Jag köpte dessa: 06E905115E, Denso
Sitter normalt på Audi S4 och S6 samt flera andra bilar.
Med vänlig hälsning,
Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#537 Post by Björn Nilsson »

Tackar! Slipper jag lägga tid på att undersöka det :mrgreen: :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users