Porvette 931 | Hjärtat. CBB

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#46 Post by Karl Birgander »

johan944 wrote:Jag låg och funderade lite mer i natt nät jag inte kunde sova och kom fram till att en bromsvåg måste man ju ha :twisted: samt även stälbart turbotryck ifrån förarplatsen.
= ombyggt / amatör byggt fordon för bromsvågen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#47 Post by johan944 »

Får väll ha den under en "låda" på besiktningen så att den inte syns :D:D allt går att lösa :D:D
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#48 Post by Karl Birgander »

Det är ju då låda över individuella vätsktebehållare (3 st i detta fall med hydraulisk koppling), låda över justering, dölja justeringsvajer/anordning, dölja själva bromsvågen, inklusive 2 huvudcylindrar....

Sådana ändringar är nog lättast att göra i samband med en riktig reg. bes och då få det inskrivet, betydligt lättare vid en ev. försäljning också, om nu bilen inte blir bara räserbil så småningom.

Kolla på hur pär hylander gjort sin "bromsvåg" på ett annorlunda sätt, den typen av lösning är nog enklare att bygga och även att dölja.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#49 Post by johan944 »

Det var en sådan lösning jag tänkte använda mig av Karl :D Ledsen om jag var lite oklar i vad jag skrev.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#50 Post by johan944 »

Hittade denna sajt, www.tcdesignfab.com/porscheprojects.html

Fanns två 9X4 med burbyggen som jag kommer att snegla lite på.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#51 Post by Karl Birgander »

johan944 wrote:Hittade denna sajt, www.tcdesignfab.com/porscheprojects.html

Fanns två 9X4 med burbyggen som jag kommer att snegla lite på.
Jag tycker att oavsett vad du sett på andra ställen, ska kolla på svenska byggen, SBP och SBF är inte samma och dom är inte heller samma som FIA.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#52 Post by johan944 »

Självklart Karl, Har just läst igenom SFRO:s handbok för att få ett hum om vad som gäller. Jag ska läsa igenom SBF:s regler också samt även FIA:s.

Bilen ska jui första hand vara en bil för gatan men även då och då tas ut på bana.

Så det ska inte köras Tävlingsinriktat rejs med bilen vilket pekar på att buren inte måste vara FIA.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#53 Post by Karl Birgander »

Fint! Kolla även igenom SBF tekniska bestämmelser!

P.P. Som jag hjälper med bilbygge håller på och kollar upp sådant och han kliar sig i huvudet en hel del! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#54 Post by johan944 »

Jag har slutat med rakhyveln eftersom jag kliar bort skägget medans jag läser i SBF:S tekniska bestämmelser. :D:D:D:D

Buren ska ju också kunna misstas för att vara en GTP bur.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#55 Post by Maxx »

De få bilder jag har sett av buren i en GTR (har inte sett bilder på kupén i en GTP) så uppfyller den inte SBF:s regler. Men hur många vet hur buren ser ut i en GTP? Är det verkligen så viktigt? Jag antar att du ändå inte kommer att göra en exakt kopia i vilket fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by johan944 »

Maxx jag citerar mig själv med vad bilen ska användas till ;);)
johan944 wrote: Klipp
Bilen ska ju i första hand vara en bil för gatan men även då och då tas ut på bana.

Så det ska inte köras Tävlingsinriktat rejs med bilen vilket pekar på att buren inte måste vara FIA.
johan944 wrote: Klipp
Buren ska ju också kunna misstas för att vara en GTP bur.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#57 Post by Pehr Johnsson »

Varför inte bygga så att man kan racea med om man vill. Det måste ju vara bättre att bygga en bil ordentligt än bara på utseende?

Ska du bygga en riktig kopia så ska du ju bygga med Porsches resrvdelar (de som finns). Om det är så att du någon gång ska sälja bilen så borde en välbyggd godkänd bil vara mer intresssant än en som man måste bygga om.

(mina två ören)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#58 Post by Maxx »

johan944 wrote:Maxx jag citerar mig själv med vad bilen ska användas till ;);)
johan944 wrote: Klipp
Bilen ska ju i första hand vara en bil för gatan men även då och då tas ut på bana.

Så det ska inte köras Tävlingsinriktat rejs med bilen vilket pekar på att buren inte måste vara FIA.
johan944 wrote: Klipp
Buren ska ju också kunna misstas för att vara en GTP bur.
Jag förstod vad du skrev första gången så du behöver inte citera ... Men varför sitter du då och kollar i SBF:s reglemente för?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by johan944 »

Att jag tittar i SBF:s reglemente beror på att jag vill vara säker på att det blir rätt material val och anfästningspunkterna blir tillräkligt stabila.

Samt att jag läser igenom olika reglementen beror också på att jag inte vill passera gränserna för Ombygt och amatörbygt fordon. Vilket nog kan bli ganska så tajt att inte göra med tanke på dem modifieringarna som kommer att göras.

Kan också bli så att jag bestämmer mig för att bygga en SBF godkänd bur beroende på hur ekonomin ser ut.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#60 Post by Maxx »

Varför vill du inte klassa bilen som ombyggt fordon? (Amatörbyggt kommer det inte att bli. Krävs betydligt mer för att det ska ska räknas som det.) Tror du får svårt att få bilen godkänd annars.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users