968 -92 | Grodan
Posted: 2007-01-26 09:51:31
Jaha, då blev #46 en Porsche. Tänk att jag ägt 45 bilar utan att äga en enda Porsche tidigare. Sent ska syndarn vakna, brukar det ju heta... Att det blev en Porsche var faktiskt lite otippat, och inte helt min förtjänst. Jag brukar mest köra omkring i franska missfoster från Renault och Peugeot. jag blev nämligen förstörd redan i tidig ålder, då Pappa köpte en R17 TS till min mor. Om ni inte vet vad en R17 TS var (past tense... finns knappast ngn kvar längre, lätt rostbenägna...) ids jag inte förklara. Senare hoppade jag av gymnasiet, och började jobba som bilmeck i Boden (på en Renault/Honda verkstad) (just det, svarta S2... jag är oxå därifrån, om än rätt länge sen...)
Hur det nu blev, så flyttade jag till Uppsala, pluggade till molekylärbiolog, gifte mig med min smartaste kursare, och hamnade som sälj och marknadschef i Biotechbranschen. Och så skulle #46 inköpas, eftersom vi behövde en dagiskälke då vi numer har 2 ungar. Min Honda VFR är väldigt praktisk, men jag kan bara ta en dagisunge på den. Jag tänkte, då kan jag ju köpa en lite opraktisk bil - en Peugeot 406 coupe... Jag visade några exemplar för hustrun som, med lätt ointresserad röst, sa: Den verkar lite tråkig. Skulle du inte köpa nåt kul? En Porsche eller så?
Sagt och gjort, 2 veckor senare står en grön 968 på gården.
Senare har jag lärt mig att den ägdes av torbjörn968 som är rättså aktiv här på forumet. kul att läsa lite om tidigare historik. Torbjörn verkar ha bytt både det ena och det andra på den, och efter 200 mil vinter går den fortfarande som en klocka.
Över till bilen:
32000 mil, ordentligt servad maskinellt, fina bromsar, läckande studsare runt om, Promax chip (tror jag, torbjörn?) Grön, väldigt "rolig" på vinterväg - speciellt om man släpper upp lite mitt i kurvan. Som gammal isracing fantast (BMW 2002) blir jag lite sugen på att tämja den gröne på en schysst sjöis. Kurvkombinationer på 3-4 kurvor där man tar nästa på returen känns nog så spännande. Jag skulle behöva träna lite tror jag (det var en stund sen jag körde bakhjulsdrivet, faktiskt). Men på 3:e eller 4:e svängen blir det lite spännande.
Efter en vecka med den gröne, besökte älskade hustru en gatsten med en sidokjol, pop sa det, så lossnade den delvis. jag beställde lite agraffer och skit och satte tillbaka den - no drama- men älskade hustru tog upp det igen:
(älskade hustru) "Jag råkade köra på en gatkant med sidan på bilen"
(Jag) "Jo, jag såg det, jag har beställt lite delar, (otaktiskt) man måste tänka sig lite för, när man kör en så pass låg bil"
(älskade hustru) " jäkla skitbil"
(Jag) (extremt otaktiskt, men med ett pietetsfullt uttryck i ansiktet) "Den oskicklige smeden klandrar järnet"
Jag lämnar resten åt fantasin.
Airbag: Ja, nån illgärnigsman har monterat en jäkla ärbäg på passagerarsidan, så jag inte kan sätta dit barnstolen (åsså väger det ju oxå...) Den plockade jag resolut bort på ett tidigt stadium. Motstånden (2 st) som ska sitta där istället ska vara på 2,2 ohm. Kom ihåg: sätt dit motstånden innan strömmen kopplas in igen, så behövs inte felkoden nollställas. Annars lyser den där jämra varningslampan hela tiden. Naturligtvis gjorde inte jag det på rätt sätt, utan fick åka till en bilelektriker som tog 500 spänn för att radera felkoderna!!!!
Oj, det blev visst lång det här. Vad är framtidsplanerna för bilen då? Tja, det beror välan på vad som går sönder härnäst... Men nya studsare lär behövas inom kort. Skulle tro att jag åker upp till Boden i sommar, så jag får tillgång till en riktig verkstad. Tänkte nog plocka ner fram och bakvagn och byta bussningar och sådant på samma veva. Annars så tänkte jag nog försöka ta mig till nån bana så man får lufta henne ordentligt i sommar.
/Peter
Hur det nu blev, så flyttade jag till Uppsala, pluggade till molekylärbiolog, gifte mig med min smartaste kursare, och hamnade som sälj och marknadschef i Biotechbranschen. Och så skulle #46 inköpas, eftersom vi behövde en dagiskälke då vi numer har 2 ungar. Min Honda VFR är väldigt praktisk, men jag kan bara ta en dagisunge på den. Jag tänkte, då kan jag ju köpa en lite opraktisk bil - en Peugeot 406 coupe... Jag visade några exemplar för hustrun som, med lätt ointresserad röst, sa: Den verkar lite tråkig. Skulle du inte köpa nåt kul? En Porsche eller så?
Sagt och gjort, 2 veckor senare står en grön 968 på gården.
Senare har jag lärt mig att den ägdes av torbjörn968 som är rättså aktiv här på forumet. kul att läsa lite om tidigare historik. Torbjörn verkar ha bytt både det ena och det andra på den, och efter 200 mil vinter går den fortfarande som en klocka.
Över till bilen:
32000 mil, ordentligt servad maskinellt, fina bromsar, läckande studsare runt om, Promax chip (tror jag, torbjörn?) Grön, väldigt "rolig" på vinterväg - speciellt om man släpper upp lite mitt i kurvan. Som gammal isracing fantast (BMW 2002) blir jag lite sugen på att tämja den gröne på en schysst sjöis. Kurvkombinationer på 3-4 kurvor där man tar nästa på returen känns nog så spännande. Jag skulle behöva träna lite tror jag (det var en stund sen jag körde bakhjulsdrivet, faktiskt). Men på 3:e eller 4:e svängen blir det lite spännande.
Efter en vecka med den gröne, besökte älskade hustru en gatsten med en sidokjol, pop sa det, så lossnade den delvis. jag beställde lite agraffer och skit och satte tillbaka den - no drama- men älskade hustru tog upp det igen:
(älskade hustru) "Jag råkade köra på en gatkant med sidan på bilen"
(Jag) "Jo, jag såg det, jag har beställt lite delar, (otaktiskt) man måste tänka sig lite för, när man kör en så pass låg bil"
(älskade hustru) " jäkla skitbil"
(Jag) (extremt otaktiskt, men med ett pietetsfullt uttryck i ansiktet) "Den oskicklige smeden klandrar järnet"
Jag lämnar resten åt fantasin.
Airbag: Ja, nån illgärnigsman har monterat en jäkla ärbäg på passagerarsidan, så jag inte kan sätta dit barnstolen (åsså väger det ju oxå...) Den plockade jag resolut bort på ett tidigt stadium. Motstånden (2 st) som ska sitta där istället ska vara på 2,2 ohm. Kom ihåg: sätt dit motstånden innan strömmen kopplas in igen, så behövs inte felkoden nollställas. Annars lyser den där jämra varningslampan hela tiden. Naturligtvis gjorde inte jag det på rätt sätt, utan fick åka till en bilelektriker som tog 500 spänn för att radera felkoderna!!!!
Oj, det blev visst lång det här. Vad är framtidsplanerna för bilen då? Tja, det beror välan på vad som går sönder härnäst... Men nya studsare lär behövas inom kort. Skulle tro att jag åker upp till Boden i sommar, så jag får tillgång till en riktig verkstad. Tänkte nog plocka ner fram och bakvagn och byta bussningar och sådant på samma veva. Annars så tänkte jag nog försöka ta mig till nån bana så man får lufta henne ordentligt i sommar.
/Peter