Sådär, är man hemkommen från en kanonkörning på Gelleråsen! Var ganska skeptisk till att det var en Open Pitlane (dvs bara ut och köra så mycket man orkar, inga klassindelningar eller körpass). Men jäklar vad bra det fungerade! Var totalt runt 50 bilar på träffen, och det blev aldrig för många på banan samtidigt. Utan körpass och hålltider att passa kunde man köra de varv man själv tyckte var lagom, och helt utan stress.
Och kul var det så in i bomben. Jag och Bengtsson (Orangutang Racing, med sin oragea 924 Turbo) bestämde träff, och väl på banan rullade en gul 968 in. Visade sig vara Torbjorn968 härifrån som åkt från Stockholm! Skitkul!!
Själv var jag nervös för hur bilen skulle fungera med de nya delarna och framförallt slicksen. Fungerade över förväntan! Under de första passen lyckades Daniel (min svåger) klocka med tidtagar ur till bästa tid 1:21:9. Sen misstänker jag att jag "luft-tryckade-bort-mig", då jag tömde, och tömde, och sista halvan på dagen kördes på ca 2 bar varmtryck i däcken (1.9 fram blev det till och med). Gissar det är aningens lågt?
Sista körpasset fick jag låna Torbjörns Driftbox för ordentliga varvtidtagning. Tyckte själv jag fick bättre flyt i körningen, men framförallt föraren var skapligt trött. Orkade köra två varv (ex ut och invarvet) med boxen, och den visade 1:22:7 och 1:22:3. Kan ju konstatera att jag kör jämn-dåligt iallafall
Saker som behöver jobbas på är inbromsningar. Torbjörn pekade på detta, och det finns mycket att hämta. Både nere i Trösen (håååård inbromsning) samt uppe vid Ejes och hårnålen bromsar jag tidigt. Skrot bakom ratten med andra ord
Sen går det med all säkerhet åka en del fortare i kurvorna. Det enda parti jag tyckte jag fick till skapligt var Esset, som jag tycker är _rikigt_ kul att åka

. Det var nog det enda parti jag var snabbare än Torbjörn som lyckades åka under 1:20!! (om inte minnet sviker åkte han på 1:19:7 enl driftboxen). Esset var enda stället jag tycket jag åkte märkbart fortare än många andra bilar, så det var riktigt kul

.
En kurva som jag tyckte var riktigt hårig är den 'svaga' vänster som kommer efter hårnålen och som blir ingången till depåkurvan. Hela det partiet fick jag inte till någon gång tror jag

Blev aldrig bättre än halvbra, och jag är övertygad om att det går att åka full gas ifrån hårnålen och hela vägen igenom den lilla vänstern, men högerbenet var inte lika säker, och var inte villig att försöka

Själva depåkurvan är en skadad skapelse som inte går att få till
Summa sumarum. En kanondag med mycket åka! Riktigt kul att "battla" med Torbjörn, och lärorikt att åka bakom någon som är ungefär jämnsnabb! Tyvärr utveklades ju Torbjörn betydligt snabbare än jag, och åkte som sagt dryga två sekunder snabbare mot slutet
Mvh Jon