951 -86 | "Lär dig köra"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#91 Post by Jon80 »

mr.b wrote::d=: snart har du komplett väghålningskitt som jag kanske kommer att behöva vissa delar av... hurudan är livslängden på framvagns bussningarna? 1.som original 2.bättre 3.sämre 4.vet ej. :lol:
Får sätta 4 faktiskt. Åkte hela förra säsongen med mitt framvagnskit, eller snarare prototypen. Framvagnsbussningen hade inte undanligget på flänsen som den har idag, så bussningen satt lite som ett V i bärarmen = ganska o-bra. Ändå syndes inga förslitningar alls när de demonterades efter nyår (och då var två banmöten avklarade).

Vill dock påpeka att bilen inte körs på vintern, så jag har ingen aning om hur bussningskittet fungerar vid -20 grader och ton med saltvatten.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#92 Post by Jon80 »

Sådär, nu börjar bilen bli klar inför söndagens banträff. Lite av det som plockats på under veckan som gått:

1) Insatsdämpare för fjäderbenen
2) Coilover-kit från Utzon tillsammans med fjäderbenstallrik från JERD (bild föregående sida)
3) Hårdare fjädrar, ca 100N/mm efter kapning i bandsåg
4) Nya topplagringar från Utzon
5) Ny dumpventil från VAG-verkstad
5) Slicks, storlek ungefär 235, 17-tum
6) Bromsvätskan bytt

Bilen står fortfarande på pallbockar, men ska lyftas ner och ställas in höjden och cornerweight-light (garage-cornerweight kanske man kan kalla det). Ska bli mycket spännande att se hur bilen beter sig nu :)

Mvh Jon

Edit: Det enda som är 'gjort' på bilen utifrån orginal är att orginal fjädertallrik har fått sig ett 5mm hål i sig, där dropstoppen sitter förankrad. Dropstopen går alltså mellan övre och undre fjädertallrik, så det är enkelt att plocka ut hela paketet om man så vill. I övrigt är det inga problem att återställa bilen till fullt orginalskick.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#93 Post by qvisfr »

SLICKS!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock: :shock:

Här skall det gå undan, förstår jag. Ska bli väldigt intressant och se hur du upplever skillnaden på bilen.
Tack för paketet, Jon. Det låg o väntade på mig när jag kom hem. :#cheers:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#94 Post by Jon80 »

qvisfr wrote:SLICKS!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock: :shock:

Här skall det gå undan, förstår jag. Ska bli väldigt intressant och se hur du upplever skillnaden på bilen.
Tack för paketet, Jon. Det låg o väntade på mig när jag kom hem. :#cheers:
Tänkte jag skulle kunna åka jämt med er som har gatdäck :roll:

Hoppas du får i stolen ordentligt nu Fredrik!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#95 Post by johan944 »

Grymt Jon, kanske kan få åka med en tur i din bil sen när jag kommer ner :D


/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#96 Post by Jon80 »

johan944 wrote:Grymt Jon, kanske kan få åka med en tur i din bil sen när jag kommer ner :D


/Johan
Givet! Vi lägger upp enl följande chema:

1) Meka din bil
2) Prova min häck (edit: häck till bil alltså!)
3) Öl och grill
4) Svinköra framfördatorn med din projektor :D :D

Tycker chemat ser skitkul ut, så vi kan väl låta det rulla i en vecka eller två :lol:
Last edited by Jon80 on 2007-04-27 18:44:28, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#97 Post by qvisfr »

Pkt nr 2 får du nog utveckla lite mer!!!!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#98 Post by Jon80 »

qvisfr wrote:Pkt nr 2 får du nog utveckla lite mer!!!!
HaHaHa.. ojdå.. var inte så jag menade.. jag menade "Häck till bil" :D :lol:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#99 Post by johan944 »

:d=: :d=: :d=: :d=: :d=: :d=:

Angående PS2an så kanske du kan låna en handkontrol.

I övrigt så låter det perfekt :D:D:D:D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#100 Post by Jon80 »

Jag fixar handkontroll, nemas problemas.

Nu står föresten bilen på backen, med finskorna på. Lyckades undvika svenskt rättsväsende under den 10 minuters testturen som även innefattade en fulltankning. Gott jäkla mos vad styv bilen blev :). Inget för de mångfaldigt lagade potthålen till vägar vi har här, men jäklar vad kul det ska bli på banan. Motormässigt gick bilen _betydligt!_ bättre nu när dumpventilen bytts. Den gamla blåste det rakt igenom.

Imorgon är det gelleråsen som gäller. Hoppas den kissnödiga chaufören får tummen ur arshlet och iallafall lyckas ta runt häcken med någorlunda värdig fart denna gång :mrgreen:.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#101 Post by qvisfr »

Glöm inte tidtagar-uret!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#102 Post by Rikard »

qvisfr wrote:Glöm inte tidtagar-uret!
Glöm inte kameran!!!

Lycka till imorgon och vi förväntar oss en full rapport i morgon kväll.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#103 Post by Jon80 »

Sådär, är man hemkommen från en kanonkörning på Gelleråsen! Var ganska skeptisk till att det var en Open Pitlane (dvs bara ut och köra så mycket man orkar, inga klassindelningar eller körpass). Men jäklar vad bra det fungerade! Var totalt runt 50 bilar på träffen, och det blev aldrig för många på banan samtidigt. Utan körpass och hålltider att passa kunde man köra de varv man själv tyckte var lagom, och helt utan stress.

Och kul var det så in i bomben. Jag och Bengtsson (Orangutang Racing, med sin oragea 924 Turbo) bestämde träff, och väl på banan rullade en gul 968 in. Visade sig vara Torbjorn968 härifrån som åkt från Stockholm! Skitkul!!

Själv var jag nervös för hur bilen skulle fungera med de nya delarna och framförallt slicksen. Fungerade över förväntan! Under de första passen lyckades Daniel (min svåger) klocka med tidtagar ur till bästa tid 1:21:9. Sen misstänker jag att jag "luft-tryckade-bort-mig", då jag tömde, och tömde, och sista halvan på dagen kördes på ca 2 bar varmtryck i däcken (1.9 fram blev det till och med). Gissar det är aningens lågt?

Sista körpasset fick jag låna Torbjörns Driftbox för ordentliga varvtidtagning. Tyckte själv jag fick bättre flyt i körningen, men framförallt föraren var skapligt trött. Orkade köra två varv (ex ut och invarvet) med boxen, och den visade 1:22:7 och 1:22:3. Kan ju konstatera att jag kör jämn-dåligt iallafall ;)

Saker som behöver jobbas på är inbromsningar. Torbjörn pekade på detta, och det finns mycket att hämta. Både nere i Trösen (håååård inbromsning) samt uppe vid Ejes och hårnålen bromsar jag tidigt. Skrot bakom ratten med andra ord :)

Sen går det med all säkerhet åka en del fortare i kurvorna. Det enda parti jag tyckte jag fick till skapligt var Esset, som jag tycker är _rikigt_ kul att åka :D. Det var nog det enda parti jag var snabbare än Torbjörn som lyckades åka under 1:20!! (om inte minnet sviker åkte han på 1:19:7 enl driftboxen). Esset var enda stället jag tycket jag åkte märkbart fortare än många andra bilar, så det var riktigt kul :).

En kurva som jag tyckte var riktigt hårig är den 'svaga' vänster som kommer efter hårnålen och som blir ingången till depåkurvan. Hela det partiet fick jag inte till någon gång tror jag :roll: Blev aldrig bättre än halvbra, och jag är övertygad om att det går att åka full gas ifrån hårnålen och hela vägen igenom den lilla vänstern, men högerbenet var inte lika säker, och var inte villig att försöka :? Själva depåkurvan är en skadad skapelse som inte går att få till :lol: :roll:

Summa sumarum. En kanondag med mycket åka! Riktigt kul att "battla" med Torbjörn, och lärorikt att åka bakom någon som är ungefär jämnsnabb! Tyvärr utveklades ju Torbjörn betydligt snabbare än jag, och åkte som sagt dryga två sekunder snabbare mot slutet :)

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#104 Post by Bathory »

F******n va härligt det låter :D
Kan bara gratulera till en härlig dag (blir ju lite avis) :oops:
Själv har jag mekat 740 hela dagen :(
Lite träning & du tar Patand :p

Sven

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#105 Post by qvisfr »

Kul o höra!
Hur var dina dämpare då, och har du fått tryck i Turbon?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users