944 s2 -90 "Vita faran!"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

Re: 944 s2 -90 "Vita faran!"

#91 Post by Tux »

Såtenästräffen avklarad och jag lyckades knipa 4:e plats i standard.
Stort tack till Rikard för en som vanligt alldeles lysande träff!

Nya kopplingen är en fröjd i bilen och vita faran går numera riktigt bra.

Jag har sen någon gång förra säsongen haft problem med att hon är lite tjorvig med att gå igång på alla burkar vid kallstart och orolig gång innan temperaturen kommer upp.
Jag tog en vild chansning och tog loss kontakterna till luftnassemätare, spjälllägetsgivaren och tomgångsmotorn, sprayade på lite 2-26, avvaktade och jucklade sen ihop kontakterna. Det gjorde en riktigt rejäl skillnad till det bättre. :-D

Sen har jag provat ut min nya "AC" också... Numera har jag alltid ett par bättre öronproppar liggandes i mittkonsolen, med dem är det bara att lyfta ur taket och veva ner rutorna så har man fortfarande vettig ljudkomfort och en sval bil. 110km/h är inga problem och att fortfarande kunna lyssna på radion.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Alpha
NA-Poster
Bilmodell: M5

#92 Post by Alpha »

Fasiken, lever den bilen ännu? Det är våran gamla bil som vi köpte ny från Söderbergs Bil i Norrköping och vi hade den från 0-11000 mil :D

Den där Mecman-kopplingen som du nämnde tidigare är det den till vattnet från motorblocket du menar?
Isåfall gjorde vi den 2 veckor efter att vi köpt bilen, då originalkopplingen bara lossnade från blocket.
Pratade med Krueger på Porsche Center i Stockholm om det, han sa att det var ett vanligt fel och tyckte att denna lösning var ganska ok. :D (Är inte säker på att vi menar samma koppling dock)

Lädret på växelspaksknoppen försvann redan efter 5-6000 mil ( och jag har inte grym handsvett hahaha)
Sen vid runt 9000 mil så skar växellådan och det visade sig att den läckt i smyg, så det sitter en växellåda från en 944 turbo på den bilen, med andra ord lite annorlunda utväxling :wink:

Fick även en punktering på bilen och sladdade av med den, så alla fyra fälgarna och högersidan på bilen var demolerad. Bilen reparerades och fick även 4 nya fälgar :lol:

Sålde bilen för 72000kr år 2002 (?) ca 11000 mil, tror till Linköping (kommer ej ihåg säkert)...
Vill du ha mer info och bilder på bilen, skicka gärna ett PM till mig :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tux
Carrera-Poster

#93 Post by Tux »

Ja titta där ja. Kul att få lite mera historik på bilen! Även om det då bekräftar små misstankar om att den någon gång varit med om en smäll.
Dock är jag misstänksam att turboväxellådan inte längre är kvar i bilen.

Pm är på ingång Alpha!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Tux
Carrera-Poster

#94 Post by Tux »

Nybesiktigad med blankt papper!

Och Alpha har ett oläst pm...

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06

Post Reply