924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Tysk-härke...

#91 Post by Amoz »

Flyttat om batteriet och ersatt lite ärgade kontakter i helgen.

De fina stiften, som bara gått en halvtimme (typ) i bilen under felsökning före topplyftet, var visst inte så fina längre. Får införskaffa nya, se videoklipp:
http://www.youtube.com/user/Amoz924#p/u/2/F8WiMTMo1ME
Flyttade alla stift ett hack, och de som gav fin gnista gav samma gnista på andra platsen, likadant med de dåliga, så de skall ersättas. Dålig kvalité på videon, men man ser ju iallafall att 2 stift nästan bländar =)

En bit på väg, men motorn borde ju hostat till iallafall någon gång tycker man.
Konstaterat att kammen står rätt, veven står rätt, tändkablarna sitter på rätt plats, i rätt ordning, lite osäker på graderna för tändning, då det inte går att läsa av när motorn bara går på startmotorn.
Men det ger sig väl när nya fräscha stift monteras igen..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

924 -80 | Targa | Tysk-härket....

#92 Post by Amoz »

Nehepp, det hjälpte inte med nya stift.

Har skruvat på justeringen till bränslevågen, då stiften såg sotiga ut,
tänkte öka lite i taget tills motorn startar och börjar gå på tomgång,
så man kan justera in den ordentligt när man inte blir avgasförgiftad i garaget.

Fick nyss besked om att 4:ans cylinder är den jag satt som 1:a...
forum/viewtopic.php?f=3&t=19706&p=218171#p218171
Blir att kolla om det går att få till en ordentlig nollning igen då.
Ettans (4) cylinder i topp, och ettans ventiler (4) helt stängda, har följt ordningen med ventilkåpan borta, men det sitter visst galet.. Får undersöka saken närmre..

Hmm, jaja :)
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

924 -80 | Targa | Motorn fungerar!!! =)

#93 Post by Amoz »

Wohoo!

Tack för alla tips! :#pray:

Idag startade min lilla pärla och fick känna fartvinden och regnet slå mot plåten..
Har fått henne att gå på grundinställningar, får justera lite bättre när det inte regnar.
Det blev en fin dimma i garaget när oljan som kommit på grenröret började koka bort,
så jag tog en sväng ur garaget, och lät det bränna bort, hoppas det inte blir likadant nästa start.

Har lite elfel, dels tändningslåset som strular, och så det där med torkarna som la av,
lagom till besiktningen förra året.

Skönt att motorn gått igång nu iallafall..

:#944burn: :#944burn: :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#94 Post by Goran »

Grattis! :D

Jag vet hur det känns när man har kliat sönder skallen efter alla möjliga lösningar på problemet och så är det ofta något så trivialt som en missuppfattning man varit tvärsäker på.

Lycka till och hoppas det blir många sköna mil i år. :wink: :#944burn:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#95 Post by Amoz »

Goran wrote:Grattis! :D

Jag vet hur det känns när man har kliat sönder skallen efter alla möjliga lösningar på problemet och så är det ofta något så trivialt som en missuppfattning man varit tvärsäker på.

Lycka till och hoppas det blir många sköna mil i år. :wink: :#944burn:

mvh
Goran
Tack tack :)

Jo det är skönt när det äntligen löst sig.
Skumt med två märkningar på kamdrevet, men vet man om det så är det inga problem,
nu vet jag det till nästa gång :)

Kan ha missat att koppla in tempgivarkabeln, får kolla lite, verkar inte höra ihop med tändningslåsproblemet.

Iår blir det säkert några fler mil än förra, och eventuellt blir det vårträffen också.

Väl mött på vägarna :)

Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

924 -80 | Targa | Amoz's hjulaxelras deluxe

#96 Post by Amoz »

Amoz wrote: Väl mött på vägarna :)
Ja nu hann man ju vara med på Såtenästräffen i år :#944burn:

Tyvärr dröjer det nog ett tag till nästa träff, igen..
Var på väg till föräldrarna.
Typ 100 meter före rondellen kändes det som punktering, saktade in,
och kände att det drog mer åt vänster.
Sedan gjorde bilen ett lätt skutt, och kanade sista biten på underredet.
Bromsoket som höll hjulet på plats sprack och lämnade bilen, och la sig i körfältet.
Hjulet släpades nu i hastighetsmätarwiren som höll kvar hjulet mot bilen.
Visar några bilder av skadorna:
100618_001.jpg
100618_003.jpg
100618_007.jpg
100618_016.jpg
100618_064.jpg
Jag behöver troligtvis följande:
Axeltapp, hastighetsmätarwire, hjullager, bromsok & hållare..

Ångrar att jag inte tog emot en bil nyligen..

Väl mött på vägarna om ett tag igen..

/Johannes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#97 Post by Tux »

Fy vad tråkigt!
Skönt dock att det inte blev en värre olycka och att du klarade dig oskadd.

Nya friska tag så är du snart ute på vägarna igen!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Tysk-härke: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#98 Post by Amoz »

Nu var det ju ett tag sen...

Idag skulle jag besikta Tysk-härket...
Startade upp bilen, åkte iväg till Hallsberg, konstaterade på vägen dit att laddningen var lite låg, runt 11.5 volt med lyset på, så var det inte igår när jag provkörde.
Gick in och registrerade min ankomst.
Väntade på min tur.
Startade bilen och körde in, stängde av motorn som de vill att man skall.
Lyset skulle kontrolleras, tändningen måste vara på, så jag skulle starta motorn.
Det fanns inte ström nog att starta den igen.
Fick rulla ut bilen, och så var vi några som knuffade igång den.
Kunde kolla lyset, och konstatera att de flesta ljusen inte lös ordentligt, utan glimmade mest.
Blinkers likadant, avgasvärde 1: 99,99,% och de andra värdene var skyhöga.
"-Han verkar ju mata på fullt med soppa," sa besiktningsmannen.
Sen kontrollerade han batteriets fastsättning,
och så justerade vi iallafall ner ena lyset som pekade lite högt.
Sedan skulle han kolla torkare och spolare...
Då dog bilen igen, och vi avbröt där.
Rullade ut bilen, och han noterade att bilen inte startade, så slapp jag betala,
och slapp alla anmärkningar på ljus osv..
Jippie =)

Körde hem, alla givare flippade på och av, varvräknaren visade 0 och kom igång ibland,
lämnade av frugan så hon fick komma till garaget och hämta mig när jag parkerat och lugnat ner mig,
så tog vi en matbit ute, tur att pizzerian ligger i anslutning till garaget.. :)

Får lite att göra nästa vecka också =)
Jag tror att bilen är för hög, den kommer inte tillräckligt nära jord..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#99 Post by Amoz »

Då har man fixat alla* små elfel, jordat generatorn extra, och fixat en glappande pluskabel.
Flyttade tillbaks batteriet till bagageutrymmet.
Kollade över alla lampor, fixade nya till skyltbelysningen och ett bromsljus.
Bytte bromsklossar fram, och justerade handbromsen så gott jag kunde.
Skulle kollat avgasvärden i Onsdags, men verkstadens kalibrering hade gått ut, och vi kunde inte mäta.
Nu är bilen besiktad =)
Bara en anmärkning, gissa?

Avgasvärdena..
CO-halten låg på över 12 och får max vara 4,5. (8,8 är vad de max de kan registrera i protokollet.)

Skall kolla om någon i närheten kan fixa, knappt de kan fixa något manuellt längre,
alla vill koppla upp datorn till bilen för att fixa fel.

Nu kan jag iallafall köra, utan risk att bli haffad för körning av fordon belagt med körförbud.
Skall beställa hastighetsmätarwire och en damask till drivknut hos Utzon.

:#944burn:

* alla och alla, fortfarande nåt skumt med torkare och spolning, men de har jag kopplat på egen knapp tillsvidare..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#100 Post by Cédric »

Provade du skruva på "co-skruven" ?

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#101 Post by Amoz »

Cédric wrote:Provade du skruva på "co-skruven" ?
Inte på plats, då de var kort om folk och överbokade idag, men jag vet var den sitter,
skall bara få tag i någon med rätt instrument för att få ner värdena till laglig nivå =)
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#102 Post by Mattias 924 »

Jag har mätare, Hovsta, Örebro
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#103 Post by Amoz »

Ahh, jag kontaktar dig i veckan :)

Har under mina försök att renovera bilen konstaterat att spindlar från 931 inte passar till 924..
Så de finns eventuellt till försäljning, om man inte kan bygga om så det kan passa med andra lager och ventilerade skivor och andra ok.. Får se hur det blir med dem, de ligger iallafall i säkert förvar..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#104 Post by Amoz »

Nu är 924:an äntligen besiktad och lagligt körbar :#944burn:
Tack Mattias 924 för hjälpen med avgasvärden och tändning, tomgång osv.
CO hamnade på 0.1 idag, miljöbil?

Har ett skumt elfel, när jag trycker på bromsen och vrider av tändningen,
så fortsätter motorn att gå, även när jag släppt bromsen.
Vrider jag på tändningen och sätter på lyset och vrider av tändningen igen,
då slutar motorn gå.

Någon som varit med om detta tidigare?

Nu har en hastighetsmätarwire dykt upp, så det får bli nästa stora operation..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: 924 -80 | Targa | Amoz's sommarnöje

#105 Post by Amoz »

Då har jag läst igenom hela min tråd igen, men jag startade tyvärr för sent, så jag har inte alla byten uppdaterade.
Minns att jag bytt bränslepump, men ej när, men jag tror den börjar ge upp.
Symptomen jag hade sist var att motorn knappt ville starta när den varit avstängd någon timma.
Samma problem har uppstått idag. Startade tillslut med hjälp av startgas. Varmstartproblem alltså.

Har tydligen haft fel på det där med att motorn inte dör en gång tidigare, men inte hittat felet.
Bytte kontaktstycket i tändningslåset i år igen, så det borde inte vara felet.
Otillräcklig jord någonstans kanske, en ny kabelstam är säkert dyr.

Nåväl, det finns lite att bocka av på "att-göra-listan", så lite fler uppdateringar inom en snar framtid kommer väl :)
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users