924 -76 Kompressor

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#91 Post by Gulen »

Jag har det kit som jag använt, den nya motorn kommer ej att passa med de grejerna, därav anledningen att de är "över".

Projekt kan det aldrig bli för många av (nästan). Håller du på och bygger på något nu?

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#92 Post by bergodalvana »

Var kommer den remskivan från?

Behöver en likadan...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#93 Post by Gulen »

Remskivorna finns här:

www.unorthodoxracing.com

Jag köpte min via Summitracing. Triggerskivan är universal, köpt hos gik.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#94 Post by JBlom »

Gulen wrote:Jag har det kit som jag använt, den nya motorn kommer ej att passa med de grejerna, därav anledningen att de är "över".

Projekt kan det aldrig bli för många av (nästan). Håller du på och bygger på något nu?
Oki. :)
Vore ballt att bygga, men har annat som måste bli klart, 2 gamla Luftkylda folkvagnar med värre maskiner. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#95 Post by Gulen »

Helgen mekande har inte varit allför svettigt. Hur roligt går det att få med ett A4 med 720 streck i en cirkel, en burk spraylim, en sax, ett par kamaxlar, en topp, ett kamdrev och en indikatorklocka?

Bilderna nedan visar ett förslag på hur kul det kan vara!

Frågan är hur durationen på respektive nock mäts? Är det från "knäet" där rampen slutar eller ska man extrapolera kamkurvan ner till 0, så att inte rampen kommer med?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Matte944
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2008-07-06 19:31:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#96 Post by Matte944 »

Väldigt intressant projekt. Keep us posted! :)
Mathias E.

Porsche 944 targa -85

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#97 Post by Gulen »

När jag ändå var på gång och mäta kamkurvorna så la jag i orginalkammarna och mätte dom också. Har lagt in std kamkurvorna i samma diagram som trimkammarna.

44 grader längre duration på avgaskammen än std, 48 grader längre duration på insugskammen än std. Och ett par tre mm högre lyft.

Det är en väldig skillnad på kammarna när man tittar i diagrammet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#98 Post by Anders Larsson »

Imponerande bygge och kunskap :shock: :shock: :d=:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#99 Post by Gulen »

Tänkte att måla om motorrummet skulle vara en enkel sak. Nu är det september och det är fortfarande inte klart.

Dock har jag lagt ett lager med färg i lycktpottorna idag, grundfärgen i övriga motorrummet åker på imorgon. Om det fortsätter i den här takten så bör det hela vara klart till lagomt till jul...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#100 Post by Gulen »

Motorrummet grundmålades idag. Första gången jag provade vattenbaserad färg. Jag upplevde att det var svårare att få till en bra yta och det tar lång tid för färgen att torka, jämför med "vanlig" färg. Matt lila är inte en färg som jag skulle vilja ha på hela bilen, tur att den här delen ska gömmas under lite fartgul sedan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Edvard
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2008-08-11 11:42:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping/Jönköping
Contact:

#101 Post by Edvard »

Mycket grymt bygge!

Några andra som har hinkat ur porschemotorn ur sina bilar och gjort något liknade?

Djupt imponerad!

User avatar
Christoffer_924
Turbo-Poster
Posts: 631
Joined: 2007-03-09 21:51:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: borås
Contact:

#102 Post by Christoffer_924 »

Gulen wrote:Patand: Jo, det var bra gissat.
Bilen har justerbar fjäderförspänning fram och justerbar kompression på stötdämparna (gula konisar). Bakvagnen är utbytt mott 944 (gamla spårvidden). Torisionsstavarna bortplockade, stötdämparna är justerbara ( från 968cs) som är ombyggda till coilover. Bakbromsarna är 944 turbo, frambromsarna 322mm ventilerade/ hålborrade från 911 med 928gts ok. Huvudbromscylinder utbytt till en i aluminium från Audi S2 (håller mig inom koncernen :wink: )
Inga spacerplattor. Bilen har använts litegrand på bana.
vad behövs för att kunna montera gts oken fram och större skivor ???
PCS 11342
PCB
924s -86 997 edition såld
928s -84 såld
951 PCV edititon

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#103 Post by Gulen »

Christoffer_924:

Sandén hade aluminiumadaptrar för att montera oken, så det var bara bulta fast.

Orginalskivorna till denna, bultades i navet från baksidan, 911 skivorna träs bara över från "rätt" sida. Kom ej ihåg om något behövdes svarvas på navet. Använde 944 turbo framskivor ett tag, och då fick jag ta av en liten bit på insidan skivorna för att få på dem över navet. Kan hända att det var samma med 911 skivorna.

Edit: Uppdaterat inlägget med bild
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

#104 Post by 931 twinturbo »

Nice bygge.... :-)

Håper du klarer å få mekket en film av bygget ditt...
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#105 Post by Gulen »

Tack, men det kommer att dröja ett tag innan jag åstakommer någon film.

Beställde lack till motorrummet idag, 12G var färgkoden. Färgen skulle ha hetat "senfgelb" istället för speedgelb, då färgprovskartan såg mer ut som senapsgul.

Bilderna i tidigare inlägg gör inte färgerna riktigt rättvisa, jag börjar gilla den mattlila färgen som nu motorrummet antagit, det passar bra tillsammans med det gula. Hmmm... :roll:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]