968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Testade 4-punktbälte vid "Open Pitlane" på Gelleråsen idag. Det känndes riktigt bra att sitta som gjuten i stolen. Körde slut på bromsbeläggen fram, men det har ingen betydelse då Jon är färdig med adaptrarna till GT 3 bromsarna. Hoppas att jag kan montera GT 3 bromsar till helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jarlmark och Sandén verkar ha helt olika recept på hjulvinklar. Min bil har 3 grader runt om medan Jappes verkar ha något åt det hållet fram men mycket mindre bak. Åsikter om detta från andra banåkare som provat olika inställningar?Bosse wrote:Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
Jag har slitage på insidan bak vilket slitagemässigt skulle indikera en inställning mer lik Jappes. Å andra sidan kan jag korsbyta hjulen (samma dim) så jag får framdäck med fräscha insidor bak och vice versa.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
På min förra bil provade jag att åka med både 3 och 3,5 grader bak men utan diff så var det helt hopplöst för det bara spann så jag gick tillbaka till 2-2,5 grader och då funkade det bättre.
Fram är tyckte jag att det funkade bra med 3-4 grader
Fram är tyckte jag att det funkade bra med 3-4 grader
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
På min nuvarande bil har jag diff men har tyvärr lite för lite camber men till nästa säsong skall jag ha camberplattor både bak och fram så då skall det gå att få mer camber,, har ganska ojämt slitage på däcken pga för lite camber nu när jag börjar lära mig bilen liteTorbjorn968 wrote:På din nuvarande bil har du diff? Och hjulvinklar?
//TL
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Torbjorn968 wrote:Jarlmark och Sandén verkar ha helt olika recept på hjulvinklar. Min bil har 3 grader runt om medan Jappes verkar ha något åt det hållet fram men mycket mindre bak. Åsikter om detta från andra banåkare som provat olika inställningar?Bosse wrote:Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
Jag har slitage på insidan bak vilket slitagemässigt skulle indikera en inställning mer lik Jappes. Å andra sidan kan jag korsbyta hjulen (samma dim) så jag får framdäck med fräscha insidor bak och vice versa.
//TL
Flikar bara in:
"Kinekulle" Rikard provkörde Jappes CS och omdömet var att bilen var myket fin att köra fort med, Styrde in myket bra, men saknade lite hästkrafter för att bli riktigt snabb.
Jappe: Det ser ju riktigt bra ut med fyrpunktsbälten i bilen.
Hoppas nu Jon fixar till för GT3 bakbromsarna också.
Huga vilka bromsar du får då.
Kanske du skulle dra ut säkringen för ABS en på bana då.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Med R-däck så påstås det att man får sämre bromsverkan med 968ans ganska gammla ABS system.FredrikÅ wrote:Hmmm... Vilka förbättringar menar du att det skulle ge?Bosse wrote: Kanske du skulle dra ut säkringen för ABS en på bana då.
Om hjulen är på gång att stanna så släpper ABS systemet lite för mycket och länge. Med större bromsar så kanske det fenomenet blir mer framträdande.
Har för mig att det stod något om detta i Automobils Smurf serie.
Kanske till och med från Jarlsmark


Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Det finns naturligtvis både för- och nackdelar med gamla ABS-system,Bosse wrote: Med R-däck så påstås det att man får sämre bromsverkan med 968ans ganska gammla ABS system.
Om hjulen är på gång att stanna så släpper ABS systemet lite för mycket och länge. Med större bromsar så kanske det fenomenet blir mer framträdande.
Har för mig att det stod något om detta i Automobils Smurf serie.
Kanske till och med från Jarlsmark![]()
![]()
Bosse
vad som är bäst kan alltid diskuteras.
Men: Om man ska koppla bort systemet, så räcker det inte med att
plocka bort en säkring. Bromsbalansen måste också justeras för att du
inte ska få en bil som är mer eller mindre livsfarlig att köra...
Det är också en risk att behålla ABS:en. Om man uppgraderar till ok med
större volym, finns risken att det gamla ABS-systemet inte klarar av att
hålla trycket vid bromsning.
(Hände bland annat när Volvo uppgraderade sina S60 Challengebilar - man
fick plocka ner en bil från träden bakom Trösenkurvan....)

Slutsats: Håll koll på vad ni gör när ni börjar rota runt med bromsarna och
använd bara väl beprövade lösningar.. Räcken är hårda.

Fredrik Åberg
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det är nog ett klokt påstående.FredrikÅ wrote: Det är också en risk att behålla ABS:en. Om man uppgraderar till ok med
större volym, finns risken att det gamla ABS-systemet inte klarar av att
hålla trycket vid bromsning.
(Hände bland annat när Volvo uppgraderade sina S60 Challengebilar - man
fick plocka ner en bil från träden bakom Trösenkurvan....)![]()
Slutsats: Håll koll på vad ni gör när ni börjar rota runt med bromsarna och
använd bara väl beprövade lösningar.. Räcken är hårda.
Men det är många 968or som åker på GT3 bromsar fram och jag har inte hört om några problem.
Men som du säger Fredrik så gäller det att ha koll så inget alvarligt händer.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Här kommer några bilder på GT 3 bromsarna.
Framskivorna är 330 mm och 34 mm tjocka. (4-kolvsok)
Bakskivorna är 330 mm och 28 mm tjocka. (4- kolvsok)
De svarta ringarna är styrningar till framskivorna som jag köpt av Sandén, så att skivorna kommer i rätt läge på spindlarna.
Jag tycker de är häftiga.
Vi får se hur det blir när de kommer på bilen. Hoppas för min egen skull att man har bromsverkan i slutet på rakan på Gelleråsen.
Framskivorna är 330 mm och 34 mm tjocka. (4-kolvsok)
Bakskivorna är 330 mm och 28 mm tjocka. (4- kolvsok)
De svarta ringarna är styrningar till framskivorna som jag köpt av Sandén, så att skivorna kommer i rätt läge på spindlarna.
Jag tycker de är häftiga.

Vi får se hur det blir när de kommer på bilen. Hoppas för min egen skull att man har bromsverkan i slutet på rakan på Gelleråsen.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jappe on 2009-06-17 20:32:19, edited 1 time in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users