968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#76 Post by Bosse »

Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#77 Post by Jappe »

Testade 4-punktbälte vid "Open Pitlane" på Gelleråsen idag. Det känndes riktigt bra att sitta som gjuten i stolen. Körde slut på bromsbeläggen fram, men det har ingen betydelse då Jon är färdig med adaptrarna till GT 3 bromsarna. Hoppas att jag kan montera GT 3 bromsar till helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#78 Post by Peedster »

Bromsadaptrar!!

Säg att det är till bak oxå!?!?!?

I really need them!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#79 Post by Jappe »

Peedster wrote:Bromsadaptrar!!

Säg att det är till bak oxå!?!?!?

I really need them!

/Peter

Det är enbart till frambromsarna. :cry:
Hoppas att adaptrar till bakbromsarna kommer senare i höst, så att vi har hela kittet till nästa säsong. 8)

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#80 Post by Torbjorn968 »

Bosse wrote:Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
Jarlmark och Sandén verkar ha helt olika recept på hjulvinklar. Min bil har 3 grader runt om medan Jappes verkar ha något åt det hållet fram men mycket mindre bak. Åsikter om detta från andra banåkare som provat olika inställningar?

Jag har slitage på insidan bak vilket slitagemässigt skulle indikera en inställning mer lik Jappes. Å andra sidan kan jag korsbyta hjulen (samma dim) så jag får framdäck med fräscha insidor bak och vice versa.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#81 Post by Highway »

På min förra bil provade jag att åka med både 3 och 3,5 grader bak men utan diff så var det helt hopplöst för det bara spann så jag gick tillbaka till 2-2,5 grader och då funkade det bättre.

Fram är tyckte jag att det funkade bra med 3-4 grader
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#82 Post by Torbjorn968 »

På din nuvarande bil har du diff? Och hjulvinklar?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#83 Post by Highway »

Torbjorn968 wrote:På din nuvarande bil har du diff? Och hjulvinklar?

//TL
På min nuvarande bil har jag diff men har tyvärr lite för lite camber men till nästa säsong skall jag ha camberplattor både bak och fram så då skall det gå att få mer camber,, har ganska ojämt slitage på däcken pga för lite camber nu när jag börjar lära mig bilen lite
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#84 Post by Bosse »

Torbjorn968 wrote:
Bosse wrote:Måste säga ett du har härliga hjulvinklar på bilen nu.
Sandén gjorde ett bra jobb.
Bosse
Jarlmark och Sandén verkar ha helt olika recept på hjulvinklar. Min bil har 3 grader runt om medan Jappes verkar ha något åt det hållet fram men mycket mindre bak. Åsikter om detta från andra banåkare som provat olika inställningar?

Jag har slitage på insidan bak vilket slitagemässigt skulle indikera en inställning mer lik Jappes. Å andra sidan kan jag korsbyta hjulen (samma dim) så jag får framdäck med fräscha insidor bak och vice versa.

//TL

Flikar bara in:
"Kinekulle" Rikard provkörde Jappes CS och omdömet var att bilen var myket fin att köra fort med, Styrde in myket bra, men saknade lite hästkrafter för att bli riktigt snabb.

Jappe: Det ser ju riktigt bra ut med fyrpunktsbälten i bilen.
Hoppas nu Jon fixar till för GT3 bakbromsarna också.
Huga vilka bromsar du får då.
Kanske du skulle dra ut säkringen för ABS en på bana då.
Bosse

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#85 Post by FredrikÅ »

Bosse wrote: Kanske du skulle dra ut säkringen för ABS en på bana då.
Hmmm... Vilka förbättringar menar du att det skulle ge?
Fredrik Åberg

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#86 Post by Bosse »

FredrikÅ wrote:
Bosse wrote: Kanske du skulle dra ut säkringen för ABS en på bana då.
Hmmm... Vilka förbättringar menar du att det skulle ge?
Med R-däck så påstås det att man får sämre bromsverkan med 968ans ganska gammla ABS system.
Om hjulen är på gång att stanna så släpper ABS systemet lite för mycket och länge. Med större bromsar så kanske det fenomenet blir mer framträdande.

Har för mig att det stod något om detta i Automobils Smurf serie.
Kanske till och med från Jarlsmark :?: :?:

Bosse

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#87 Post by FredrikÅ »

Bosse wrote: Med R-däck så påstås det att man får sämre bromsverkan med 968ans ganska gammla ABS system.
Om hjulen är på gång att stanna så släpper ABS systemet lite för mycket och länge. Med större bromsar så kanske det fenomenet blir mer framträdande.

Har för mig att det stod något om detta i Automobils Smurf serie.
Kanske till och med från Jarlsmark :?: :?:

Bosse
Det finns naturligtvis både för- och nackdelar med gamla ABS-system,
vad som är bäst kan alltid diskuteras.

Men: Om man ska koppla bort systemet, så räcker det inte med att
plocka bort en säkring. Bromsbalansen måste också justeras för att du
inte ska få en bil som är mer eller mindre livsfarlig att köra...

Det är också en risk att behålla ABS:en. Om man uppgraderar till ok med
större volym, finns risken att det gamla ABS-systemet inte klarar av att
hålla trycket vid bromsning.

(Hände bland annat när Volvo uppgraderade sina S60 Challengebilar - man
fick plocka ner en bil från träden bakom Trösenkurvan....) :roll:

Slutsats: Håll koll på vad ni gör när ni börjar rota runt med bromsarna och
använd bara väl beprövade lösningar.. Räcken är hårda. :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#88 Post by qvisfr »

Har för mig man kunde använda sig av den där bromsventilen från 928:an för att fördela kraften bättre, om jag inte minns fel???
Kanske skulle behövas i detta fallet!?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#89 Post by Bosse »

FredrikÅ wrote: Det är också en risk att behålla ABS:en. Om man uppgraderar till ok med
större volym, finns risken att det gamla ABS-systemet inte klarar av att
hålla trycket vid bromsning.

(Hände bland annat när Volvo uppgraderade sina S60 Challengebilar - man
fick plocka ner en bil från träden bakom Trösenkurvan....) :roll:

Slutsats: Håll koll på vad ni gör när ni börjar rota runt med bromsarna och
använd bara väl beprövade lösningar.. Räcken är hårda. :wink:
Det är nog ett klokt påstående.
Men det är många 968or som åker på GT3 bromsar fram och jag har inte hört om några problem.
Men som du säger Fredrik så gäller det att ha koll så inget alvarligt händer.
Bosse

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#90 Post by Jappe »

Här kommer några bilder på GT 3 bromsarna.
Framskivorna är 330 mm och 34 mm tjocka. (4-kolvsok)
Bakskivorna är 330 mm och 28 mm tjocka. (4- kolvsok)
De svarta ringarna är styrningar till framskivorna som jag köpt av Sandén, så att skivorna kommer i rätt läge på spindlarna.

Jag tycker de är häftiga. 8)

Vi får se hur det blir när de kommer på bilen. Hoppas för min egen skull att man har bromsverkan i slutet på rakan på Gelleråsen. :twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jappe on 2009-06-17 20:32:19, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users