944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#76 Post by TTM »

Actually I was not sure from the pictures if it was an S2 pulley, and good to hear you say it. I heard that BMW 6 cyl crankshafts can distord several mm, whence most are fitted with a similar vibration damper. We probably dont have enough feedback on its effect on our engines, but in doubt, always try proven configurations such as the factory's :)

Will you try to open up the exhaust from 3" to 4" somewhere along the way back if you have that much room to play with?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#77 Post by gurra »

TTM wrote:Actually I was not sure from the pictures if it was an S2 pulley, and good to hear you say it. I heard that BMW 6 cyl crankshafts can distord several mm, whence most are fitted with a similar vibration damper. We probably dont have enough feedback on its effect on our engines, but in doubt, always try proven configurations such as the factory's :)

Will you try to open up the exhaust from 3" to 4" somewhere along the way back if you have that much room to play with?
Exactly, when in doubt the factory solutions are often more right than wrong :)
Later on I will do a separate 1,75" wastegate exhaust but that kind of improvements will have to wait until the car is actually driveable :#944burn:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#78 Post by DLS »

hoppas du fick startkransen, har inte hört nått om den kom fram :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#79 Post by gurra »

DLS wrote:hoppas du fick startkransen, har inte hört nått om den kom fram :)
Den kom fram fint!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#80 Post by J.J »

Vad blir det för torrsumps system?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Sv: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#81 Post by gurra »

CEP
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#82 Post by gurra »

JohanX wrote:Är den där tjocka slangen i hjulhuset vänster fram friskluftintag till cupén? Funtar på nåt liknande på min bil. Är den ivägen på nåt vis?
Missat att svara på detta. Japp det är bilens "AC-anläggning" :lol:
Och ja, den är i vägen..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: Sv: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#83 Post by J.J »

gurra wrote:CEP
Tror du det går att själv bygga nån budget variant till våra bilar? Egentligen borde man ju klara sig om man köpte pumpen, resten skulle man ju kunna göra själv. Eller är det nåt speciellt som krävs med våra motorerer? När färdiga systemen är så hiskelit dyra :/

Om man läser på andra forum så får man ju den känslan att det går absolut inte i längden att varva över 6000 eller göra över 1G sidokraft utan att vevlagren skär med våtsump, man skulle ju inte ville försöra en helt nybyggd motor pga saknad oljetillförsel. Och min tanke är ju att kan man inte använda grejerna är det ju ingen mening att bygga nått överhuvudtaget.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#84 Post by gurra »

J.J wrote:
gurra wrote:CEP
Tror du det går att själv bygga nån budget variant till våra bilar? Egentligen borde man ju klara sig om man köpte pumpen, resten skulle man ju kunna göra själv. Eller är det nåt speciellt som krävs med våra motorerer? När färdiga systemen är så hiskelit dyra :/

Om man läser på andra forum så får man ju den känslan att det går absolut inte i längden att varva över 6000 eller göra över 1G sidokraft utan att vevlagren skär med våtsump, man skulle ju inte ville försöra en helt nybyggd motor pga saknad oljetillförsel. Och min tanke är ju att kan man inte använda grejerna är det ju ingen mening att bygga nått överhuvudtaget.
Ja det är gambling att köra utan torrsump vid höga g-krafter och varvtal, men har man en rejäl oljekylare och byter alla lager varje säsong så klarar man sig nog rätt hyfsat. Men torrsump är enda riktiga lösningen.

Svårt att göra en budgetlösning. Man vill ju gärna ha en bra pump och ett riktigt tråg och det är den största kostnaden. Sen är det mest fästen osv men det är inte billigt eller smidigt gjort att designa allt själv och få tillsvarvat/fräst i alu och sedan anodiserat.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#85 Post by J.J »

http://www.paceproducts.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; kan säkert ta fram en lämplig pump som inte kostar miljoner? Jag hade tänkt om man skulle modifiera orginal tråget, Om man kapar bort själva olje baljan och fortsätter som resten av tråget och sen lägger till sug anslutningar? Alla fästen och dylikt har jag möjlighet att tillverka själv så det är nog inget problem.

Kanske ingen optimal lösning men skulle kanske duga? Jag skall inte bygga nån monster motor men man vill ju kunna använda grejerna.. Och inte behöva byta vevlager efter varje tank bensin.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#86 Post by Sluggen »

Det går säkert att komma hyffsat billigt undan, men det är ju en av de allra viktigaste aspekterna på en motor, så varför chansa. Viktigt att tänka på är att slangar, kopplingar, ev.termostat tillkommer. Ska du ha bra grejer där, och det ska man, så kostar det inte gratis. Ganska mycket om man inte snålar.

Gör en total skiss över hur du designar systemet innan du börjar så blir det såklart billigare.. Glöm inte de praktiska bitarna med hur du ska lösa oljebyte, filterplacering, oljekylare etc.

Sorry för threadjack mäster G. Blir skyldig dig en påse skurna vevlager eller någon annan hårdvaluta...
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#87 Post by gurra »

Precis, även om man bygger "billigt" så är det mycket pengar. Att ett torrsumpspaket kostar runt 30' utan kopplingar eller slangar är i mina ögon inget överpris.

I runda slängar behöver man:
Pump - 10'
Tråg - 10'
Fäste för pump och generator
2 st pluggar för oljepåfyllare och avluftning
Spindel för veven som ska hålla pumpdrevet
Remdrev för vev
Platta som ersätter oljefilterhuset med inlopp för olja
Adapter för oljeretur från turbon

Allt ovan (förutom pump och tråg) är saker som behöver designas så de passar och linjerar, o-ringstätningar osv och sedan fräsas och svarvas i aluminium som sedan bör behandlas.
Även om man kan göra allt det själv är det mååååånga timmars arbete och mycket pengar i material.

Tråget kanske man kan klara sig utan men då är vi återigen inne på kompromisser.

Sen utöver allt ovan ska man ha en oljetank, anslutningar, slangar och kopplingar och det är lätt 10' till.
Hur man än gör blir det tyvärr riktigt mycket pengar innan man är färdig.

J.J, har du tiden, kunskaperna och viljan tycker jag absolut du ska göra det själv :#cheers:

PS. Sluggen du är skyldig mig en uppsättning skurna vevlager. Det är precis vad jag behöver. Är det drickbart?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#88 Post by J.J »

Jag tycker inte själv heller att 30k för ett färdit kit är överpris, man förstår ju vad det kostar att ta fram grejer. Man är bara själv den typen som alltid vill bygga så mycket som möjligt själv :D Så om jag kan bygga ett eget system för 20k istället för 40k så blir det ju över 20 att lägga på nånting annat =) bla. smidda kolvar o stakar :D

Utmaningarna som jag ser

- rätt dimensionering av pumpen sug/tryck
- utformning av tråget, hur stor inverkan det har på hela systemet vet jag dock inte?

aluminuim delarna tror jag inte kommer bli nått probmel, har tillgång till styrda maskiner osv.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#89 Post by Sluggen »

Pumpens tryck går att reglera, ofta på två sätt: En bättre pump har justering inom vissa intervaller, räcker inte det ändrar man bara utväxling på remskivorna/gear.

Intressant är dock att tänka på en så enkel sak som att byta olja. Endast en bråkdel finns ju i tråget. En annan bråkdel i tanken, massa bråkdelar i slangar samt oljekylen etc. För mig blir det ganska meckigt. Totala volymen är nog nånstans 12,5 liter.

Over n´out
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#90 Post by gurra »

Efter många timmar är upphängning för kylare och ic konstruerad.
Har försökt optimera utrymme, effektivitet och in-/utflöde.

Endast IC på första bilden
Image
ImageImage

Vy framifrån (nospanelen sitter inte fast, därav det snea utseendet)
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users