944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
På en bil jag var med och monterade coilover på (med 2,25tums fjäder FYI) räckte inte riktigt 5 mm frigång, det skavde lite. ca 1 cm så funkar det.
Justera den lite och kolla efter lite körning om du varit emot kylslingan, det är ju lite plåt som deformeras först och det är ju 7-10mm inte till själv kylslingan.
Justera den lite och kolla efter lite körning om du varit emot kylslingan, det är ju lite plåt som deformeras först och det är ju 7-10mm inte till själv kylslingan.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Ja, Ledakitet är alltså på plats.
Lämnade in bilen hos Auto Vincent (här nere i Vellinge) idag, så
Per fick göra en snabb hjulinställning. Per hade även upp bilen på lyft och
kollade höger bakdämpare (se bild på förra sidan) men han trodde
absolut att det skulle gå fritt, så vi lät dämparen sitta kvar åt "fel" håll i
stället för att börja bryta i oljekylaren..
Har testat bilen lite lätt på gata och allt känns bra, den är väldigt livlig och
kommunikativ - och med grym instyrning. Orolig skulle nog många
tycka - men jag vill ha den precis sån...
I går kväll så var jag ut och testade Per Carells turbo cup, framför allt för
att få känna på en bil med K26/6-turbo. Bilen gick bra, laddtrycket kom
tidigt, men herregud vad den tappade drag redan efter 4800 varv..
Så är det att ha liten turbo, antar jag..
Det blir svårt att både äta kakan och ha den kvar, men jag kommer som
sagt att göra ett test med en "Elektronic Boost Controler" i min bil, så får vi
se om det blir kvar åtminstone lite rolig kick i min bil..
Lämnade in bilen hos Auto Vincent (här nere i Vellinge) idag, så
Per fick göra en snabb hjulinställning. Per hade även upp bilen på lyft och
kollade höger bakdämpare (se bild på förra sidan) men han trodde
absolut att det skulle gå fritt, så vi lät dämparen sitta kvar åt "fel" håll i
stället för att börja bryta i oljekylaren..
Har testat bilen lite lätt på gata och allt känns bra, den är väldigt livlig och
kommunikativ - och med grym instyrning. Orolig skulle nog många
tycka - men jag vill ha den precis sån...

I går kväll så var jag ut och testade Per Carells turbo cup, framför allt för
att få känna på en bil med K26/6-turbo. Bilen gick bra, laddtrycket kom
tidigt, men herregud vad den tappade drag redan efter 4800 varv..
Så är det att ha liten turbo, antar jag..

Det blir svårt att både äta kakan och ha den kvar, men jag kommer som
sagt att göra ett test med en "Elektronic Boost Controler" i min bil, så får vi
se om det blir kvar åtminstone lite rolig kick i min bil..

Fredrik Åberg
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Bilen kändes kanonbra på Knutan också!Jag själv wrote: Har testat bilen lite lätt på gata och allt känns bra, den är väldigt livlig och
kommunikativ - och med grym instyrning. Orolig skulle nog många
tycka - men jag vill ha den precis sån...![]()
Åker med 140/190 fjädrar nu, det fanns inga 160/220 på Jarlmarks lager
för tillfället.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
För att åka snabbare än 1,09,6 så räcker det inte med lite turboknuff,sweanders wrote:Hur mycket snabbare än cabben skulle du gissa på att den är i befintiligt skick?
man måste våga utmana i bromsningarna också.
Jag behöver nya belägg och skivor runt om för att greja det, men då är
den gissningsvis upp till en sekund snabbare runt Knutan.
(Som ju inte är någon speciell effekt-bana..)
Fredrik Åberg
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Det ser ut att bli ytterligare ett körtillfälle på Knutan i höst. För att kunna
börja pressa mig neråt 1,09-tider - så blev det dags för en ordentlig
uppfräschning av bromsarna.
4 nya standardskivor är beställda hos Sandén och nya bromsbelägg, PFC 97,
beställdes hos PEAN Sweden. Förvånandsvärt "billigt" med bromsar till den
här bilen ändå; 1600 kronor/axel för skivorna och 1460/axel för belägg.
Det är banne mig inte sååååå farligt..
Monteringsbilder kommer senare under veckan.
Hoppas att få tid för en bromsning av motorn inom kort också.
Ska slå en signal till TS Motorsport och kolla när dom har någon tid..
Jag gissar på 260 bakhjulshästar, men blir jätteglad om det är mindre.
börja pressa mig neråt 1,09-tider - så blev det dags för en ordentlig
uppfräschning av bromsarna.
4 nya standardskivor är beställda hos Sandén och nya bromsbelägg, PFC 97,
beställdes hos PEAN Sweden. Förvånandsvärt "billigt" med bromsar till den
här bilen ändå; 1600 kronor/axel för skivorna och 1460/axel för belägg.
Det är banne mig inte sååååå farligt..

Monteringsbilder kommer senare under veckan.
Hoppas att få tid för en bromsning av motorn inom kort också.
Ska slå en signal till TS Motorsport och kolla när dom har någon tid..
Jag gissar på 260 bakhjulshästar, men blir jätteglad om det är mindre.

Fredrik Åberg
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Du måste fått en del rabatt på PFC också antar jag?
Ang. effekten: Kommer du ställa ner laddtrycket för lägre effekt om det överstiger 260 eller låter du det vara som det är?
Ang. effekten: Kommer du ställa ner laddtrycket för lägre effekt om det överstiger 260 eller låter du det vara som det är?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Jag och Fredrik har ju inte alltid haft samma åsikt om sakerFredrikÅ wrote:Säger du det? Jag säger bara:Pehr Johnsson wrote:Du fick tydligen rabatt av Sandén. På hans web kostar skivorna 950:- stycket.
Handla hos Sandén, han är en bra kille!
Jag och Anna har handlat för "några" tusenlappar där i år..
![]()

[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag tror inte att någon på detta forum tycker annorlunda än du om Sandén, Fredrik.
Men tidigare fakturor och dess frekvens har nog ett nära samband med priserna!
Men tidigare fakturor och dess frekvens har nog ett nära samband med priserna!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Nej, ingen rabatt på PFC, betalade 1490:-/axel såg jag nu, inte 1460:-.Karl Birgander wrote:Du måste fått en del rabatt på PFC också antar jag?
Ang. effekten: Kommer du ställa ner laddtrycket för lägre effekt om det överstiger 260 eller låter du det vara som det är?
Laddtrycket måste justeras ner, det råder inget som helst tvivel om det,
frågan är bara vilken metod jag kommer att använda.
Nu vill jag egentligen bara ha ett papper på utgångsläget, så vi vet hur
mycket effekt som behöver skalas bort...
Fredrik Åberg
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Bra pris på PFC då, hade jag valt om jag rejsade mer tror jag.
Hoppas på låga effektsiffor då!
Hoppas på låga effektsiffor då!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users