924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#631 Post by Cédric »

Hoppas den håller tätt nu, det är ju inte det lättaste jobbet med 2 bars laddtryck :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#632 Post by safe »

Cédric wrote: 2024-12-15 22:57:32 Hoppas den håller tätt nu, det är ju inte det lättaste jobbet med 2 bars laddtryck :)
Japp, men håller det inte tätt så får man väl något annat sätt att hålla toppen på plats!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#633 Post by fiskolja »

F-n vad det kliar i fingrarna när man tar sig genom trådar som denna.
Sen är det ju rätt skönt att slippa all frustation du tagit dig genom när man sitter på denna sidan skärmen.
Fortsätter följa med intresse!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#634 Post by safe »

fiskolja wrote: 2024-12-18 10:48:29 F-n vad det kliar i fingrarna när man tar sig genom trådar som denna.
Sen är det ju rätt skönt att slippa all frustation du tagit dig genom när man sitter på denna sidan skärmen.
Fortsätter följa med intresse!
Det är bara att göra! Man ska bara ha det som ett nöje inte ett måste. Bilen måste kunna få stå ett par månader ibland utan det gör något.

För mig handlar det om att göra något tvärtom mot mitt jobb och att fundera ut en lösning på ett problem är halva nöjet, speciellt när det fungerar.
Har lagt åtskilliga timmar utanför garaget på en lösning för kopplingen som är gatvänlig men klarar 600+ Nm och inte kostar en förmögenhet. Inte riktigt framme än.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#635 Post by Richardj0 »

kul att följa din 924! hoppas du kan komma på träffen i Kalmar i sommar hade vart riktigt kul att se den :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#636 Post by safe »

Richardj0 wrote: 2024-12-18 15:31:15 kul att följa din 924! hoppas du kan komma på träffen i Kalmar i sommar hade vart riktigt kul att se den :)
Ska försöka!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#637 Post by safe »

En uppdatering på annat i garaget. 924an får stå och vila för jag har 3 bilar till som behöver omvårdnad.

911 targan har haft en strulande koppling sedan förra hösten och fått stå stilla hela året, men nu i vinter har jag plockat ut motorn och kollat upp problemet.
20241113_172738.JPG
20241110_193409.JPG
Kopplings armen hade spruckit.

Allt fixat nu ska bara ut på provkörning för att justera kopplingen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#638 Post by safe »

911 coupe 69an håller jag på att byta framskärmar på. Helt i glasfiber så jag blir av med lite rost.
Det är också en förberedelse inför ett större rost jobb planerat till nästa vinter.

Detta är skärmar jag hade liggandes på hyllan, men de kräver en del modifieringar för att passa. Så det tar lite tid.
20241027_165302.JPG
20241027_165313.JPG
20241024_214545.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#639 Post by safe »

Min 931a, jag har en äkta turbo också, ska det tas tag i också. Det har varit ganska mycket rostlagning på den, men sen har det legat vilande ett par år.
Har demonterat och fixat det mesta under bilen.

Det senaste var att göra bränsle och bromsrör rena, samt att byta ut en del av bränsle returen som var uppfostrad.
Självklart målas rören i en grön färg som är liknande original, lite för grön...

Inte helt enkelt att penselmåla tunna otympliga rör...
20241220_134734.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#640 Post by Cédric »

Oj, den gaffeln såg rätt klen ut, är det vanligt att dom spricker? Raceplast brukar ju vara för dom med mycket tålamod :) , blir den också lättare förutom att du blir av med rost?kanske också billigare att laga om du råkar knåda en däckstrave.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#641 Post by safe »

Cédric wrote: 2024-12-24 12:52:55 Oj, den gaffeln såg rätt klen ut, är det vanligt att dom spricker? Raceplast brukar ju vara för dom med mycket tålamod :) , blir den också lättare förutom att du blir av med rost?kanske också billigare att laga om du råkar knåda en däckstrave.
Det är tydligt ganska vanligt att gaffeln spricker med lite tuffare koppling, vilket jag har.
Den gamla var sjukt sliten där den ligger an mot uttrampningslagret. 47 år gammal och 27.000 mil, så den har väl rätt att vara sliten.

Plasten har ganska bra passform, men den är begagnad och skadad, samt att skärmarna är gjorda för stora tröskellådor i plast. Så jag får modifiera nedre delen och en massa annat.... Men det får komma i en senare uppdatering....

Det blir plast dörrar också fast kanske inte i år, får se när skärmarna är klara om jag har tid.
Första banmötet är i april, men nu fungerar ju Targan också. Bra att ha en reserv bil eller två.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Homegrown
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2005-09-26 09:49:44
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#642 Post by Homegrown »

Kul att det rullar på ser fram emot lite uppdateringar på Early också. Alltid kul att följa sådana som inte följer strömmen 8)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#643 Post by safe »

Fixat en grej som legat på listan i nästan 2 år. Vindrutetorkaren, den har inte fungerat på passagersidan, länkaget hoppar ur och vill inte hålla ihop. Den lilla gummi/plast ringen hoppar av kulan.
Finns inte reservdelar att köpa längre.

Fick råna Bengts skrot 944 på ett par stag. De är inte likadana men jag tänkte att gummi bussningen skulle vara liknande, men det fungerade inte bra.

Så nödlösningen blev att borra och gänga ett hål i kulan och hålla kvar länkaget med skruv och bricka, Loctite också. Verkar fungera, får se hur länge.

20250209_153952.JPG
20250209_154045.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#644 Post by safe »

Kopplat in en liten enkel display på CAN-bussen till MaxxECU.
Bra att kunna få ut lite värden på den vid behov.
Jag är väl annars av filosofin att jag inte vill ha en massa data, temperaturer och tryck ut på en skärm. Går det för magert, för varmt, för nått annat, så vill jag att ECUn ska ta hand om det och bryta. Tända en röd varningslamp om den triggar på en "safety".

Ska väl bli en lite snyggare inramning till den sen....
924_can_cecked_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering

#645 Post by safe »

Fått hem nya vevstakar från Mittelmotor. Tillsammans med smidda kolvar så sparar jag 276 gram per cylinder!
924_vevstakar_mittel_1.JPG
924_vikt_original.JPG
924_vikt_nya.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users