
924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Hoppas den håller tätt nu, det är ju inte det lättaste jobbet med 2 bars laddtryck 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Japp, men håller det inte tätt så får man väl något annat sätt att hålla toppen på plats!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- fiskolja
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2024-07-04 15:52:35
- Bilmodell: 924 NA
- Årsmodell: 1977
- Location: Malmööö
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
F-n vad det kliar i fingrarna när man tar sig genom trådar som denna.
Sen är det ju rätt skönt att slippa all frustation du tagit dig genom när man sitter på denna sidan skärmen.
Fortsätter följa med intresse!
Sen är det ju rätt skönt att slippa all frustation du tagit dig genom när man sitter på denna sidan skärmen.
Fortsätter följa med intresse!
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Det är bara att göra! Man ska bara ha det som ett nöje inte ett måste. Bilen måste kunna få stå ett par månader ibland utan det gör något.
För mig handlar det om att göra något tvärtom mot mitt jobb och att fundera ut en lösning på ett problem är halva nöjet, speciellt när det fungerar.
Har lagt åtskilliga timmar utanför garaget på en lösning för kopplingen som är gatvänlig men klarar 600+ Nm och inte kostar en förmögenhet. Inte riktigt framme än.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
kul att följa din 924! hoppas du kan komma på träffen i Kalmar i sommar hade vart riktigt kul att se den 

- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Ska försöka!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
En uppdatering på annat i garaget. 924an får stå och vila för jag har 3 bilar till som behöver omvårdnad.
911 targan har haft en strulande koppling sedan förra hösten och fått stå stilla hela året, men nu i vinter har jag plockat ut motorn och kollat upp problemet.
Kopplings armen hade spruckit.
Allt fixat nu ska bara ut på provkörning för att justera kopplingen.
911 targan har haft en strulande koppling sedan förra hösten och fått stå stilla hela året, men nu i vinter har jag plockat ut motorn och kollat upp problemet.
Kopplings armen hade spruckit.
Allt fixat nu ska bara ut på provkörning för att justera kopplingen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
911 coupe 69an håller jag på att byta framskärmar på. Helt i glasfiber så jag blir av med lite rost.
Det är också en förberedelse inför ett större rost jobb planerat till nästa vinter.
Detta är skärmar jag hade liggandes på hyllan, men de kräver en del modifieringar för att passa. Så det tar lite tid.
Det är också en förberedelse inför ett större rost jobb planerat till nästa vinter.
Detta är skärmar jag hade liggandes på hyllan, men de kräver en del modifieringar för att passa. Så det tar lite tid.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Min 931a, jag har en äkta turbo också, ska det tas tag i också. Det har varit ganska mycket rostlagning på den, men sen har det legat vilande ett par år.
Har demonterat och fixat det mesta under bilen.
Det senaste var att göra bränsle och bromsrör rena, samt att byta ut en del av bränsle returen som var uppfostrad.
Självklart målas rören i en grön färg som är liknande original, lite för grön...
Inte helt enkelt att penselmåla tunna otympliga rör...
Har demonterat och fixat det mesta under bilen.
Det senaste var att göra bränsle och bromsrör rena, samt att byta ut en del av bränsle returen som var uppfostrad.
Självklart målas rören i en grön färg som är liknande original, lite för grön...
Inte helt enkelt att penselmåla tunna otympliga rör...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Oj, den gaffeln såg rätt klen ut, är det vanligt att dom spricker? Raceplast brukar ju vara för dom med mycket tålamod
, blir den också lättare förutom att du blir av med rost?kanske också billigare att laga om du råkar knåda en däckstrave.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Det är tydligt ganska vanligt att gaffeln spricker med lite tuffare koppling, vilket jag har.
Den gamla var sjukt sliten där den ligger an mot uttrampningslagret. 47 år gammal och 27.000 mil, så den har väl rätt att vara sliten.
Plasten har ganska bra passform, men den är begagnad och skadad, samt att skärmarna är gjorda för stora tröskellådor i plast. Så jag får modifiera nedre delen och en massa annat.... Men det får komma i en senare uppdatering....
Det blir plast dörrar också fast kanske inte i år, får se när skärmarna är klara om jag har tid.
Första banmötet är i april, men nu fungerar ju Targan också. Bra att ha en reserv bil eller två.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Kul att det rullar på ser fram emot lite uppdateringar på Early också. Alltid kul att följa sådana som inte följer strömmen 

- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Fixat en grej som legat på listan i nästan 2 år. Vindrutetorkaren, den har inte fungerat på passagersidan, länkaget hoppar ur och vill inte hålla ihop. Den lilla gummi/plast ringen hoppar av kulan.
Finns inte reservdelar att köpa längre.
Fick råna Bengts skrot 944 på ett par stag. De är inte likadana men jag tänkte att gummi bussningen skulle vara liknande, men det fungerade inte bra.
Så nödlösningen blev att borra och gänga ett hål i kulan och hålla kvar länkaget med skruv och bricka, Loctite också. Verkar fungera, får se hur länge.
Finns inte reservdelar att köpa längre.
Fick råna Bengts skrot 944 på ett par stag. De är inte likadana men jag tänkte att gummi bussningen skulle vara liknande, men det fungerade inte bra.
Så nödlösningen blev att borra och gänga ett hål i kulan och hålla kvar länkaget med skruv och bricka, Loctite också. Verkar fungera, får se hur länge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Kopplat in en liten enkel display på CAN-bussen till MaxxECU.
Bra att kunna få ut lite värden på den vid behov.
Jag är väl annars av filosofin att jag inte vill ha en massa data, temperaturer och tryck ut på en skärm. Går det för magert, för varmt, för nått annat, så vill jag att ECUn ska ta hand om det och bryta. Tända en röd varningslamp om den triggar på en "safety".
Ska väl bli en lite snyggare inramning till den sen....
Bra att kunna få ut lite värden på den vid behov.
Jag är väl annars av filosofin att jag inte vill ha en massa data, temperaturer och tryck ut på en skärm. Går det för magert, för varmt, för nått annat, så vill jag att ECUn ska ta hand om det och bryta. Tända en röd varningslamp om den triggar på en "safety".
Ska väl bli en lite snyggare inramning till den sen....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Fått hem nya vevstakar från Mittelmotor. Tillsammans med smidda kolvar så sparar jag 276 gram per cylinder!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users