924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Skönt att du gjort shake down nu så du kan komma och leka med oss på nästa slalom.
Stockholm och svealand körde deltävling 1 tillsammans blev 47 tävlande och ett antal OR på förmiddagen.
Stockholm och svealand körde deltävling 1 tillsammans blev 47 tävlande och ett antal OR på förmiddagen.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Har inte fått bort all luft från bromssystemet, så bromskänslan suger stort.
Men det blev en "provtur" på 50 mil ner till Ronneby för Porsche Club Sverige Festival.
Ganska snart märker jag att soppapumpen (E85 moddad, 044 kopia) är mer högljudd än vanligt så fort jag gasar så tappar den trycket och lean-cut går in.
Lyckas köra den ner till Kalmar och funderar på att ta en tur till Biltema och köpa en av deras värdelösa 044 kloner. Men kommer på att jag har en ny Bosch 200 pump som egentligen ska in i 911an.
Det är bara att framför allt utgången är M10x1.0 istället för M12x1.5 som jag har AN-koppling för. Så jag kapar upp den medföljande adaptern som har M10 i ena änden och svetsar ihop den med en gammal mutter från hjulupphägningen som är M12x1.5 och får ihop alla delar. Det blir tätt på 2a försöket....
Kom fram sent till Kalmargaraget. En parkering full med mestadels nya Boxster och 911or.
Det kom ändå en hel del G-modeller (8-10) faktist, några 964or och 993or.
Jo, det fanns fanns väl ett kul bygge till, lite av en monster 996a med 1200 hk
Kul Simon!
Två transaxelbilar, det kom två till senare under helgen.
Festival-slalomen ska vi inte tala så mycket om....
Bromsarna utan känsla och fortfarande ett störigt missljud/vibbration från vänster fram. Körde nästan fel i bägge mina timade åk. En växellåda som knapt går att växla i fart.
Trodde jag byggt bort denna vibration med nya fjäderben utan glapp.
Nu visade det sig att vibrationerna troligen inte kom från fjäderbenet denna gång utan att jag inte dragit hjulmuttrarna ordentligt vänster fram.....
Svängde av fjärde åket direkt efter start och då tabbade jag hjulet, ännu mer
Men jag tar det positiva med mig att chassiet känns rätt bra, ganska lättkört ändå, har potential.
Placerade mig 2a i herrar klassik, eller näst sist, beror på om man är en "glaset är halvfullt eller halvtomt kille"
Men det blev en "provtur" på 50 mil ner till Ronneby för Porsche Club Sverige Festival.
Ganska snart märker jag att soppapumpen (E85 moddad, 044 kopia) är mer högljudd än vanligt så fort jag gasar så tappar den trycket och lean-cut går in.
Lyckas köra den ner till Kalmar och funderar på att ta en tur till Biltema och köpa en av deras värdelösa 044 kloner. Men kommer på att jag har en ny Bosch 200 pump som egentligen ska in i 911an.
Det är bara att framför allt utgången är M10x1.0 istället för M12x1.5 som jag har AN-koppling för. Så jag kapar upp den medföljande adaptern som har M10 i ena änden och svetsar ihop den med en gammal mutter från hjulupphägningen som är M12x1.5 och får ihop alla delar. Det blir tätt på 2a försöket....
Kom fram sent till Kalmargaraget. En parkering full med mestadels nya Boxster och 911or.
Det kom ändå en hel del G-modeller (8-10) faktist, några 964or och 993or.
Jo, det fanns fanns väl ett kul bygge till, lite av en monster 996a med 1200 hk

Två transaxelbilar, det kom två till senare under helgen.
Festival-slalomen ska vi inte tala så mycket om....
Bromsarna utan känsla och fortfarande ett störigt missljud/vibbration från vänster fram. Körde nästan fel i bägge mina timade åk. En växellåda som knapt går att växla i fart.
Trodde jag byggt bort denna vibration med nya fjäderben utan glapp.
Nu visade det sig att vibrationerna troligen inte kom från fjäderbenet denna gång utan att jag inte dragit hjulmuttrarna ordentligt vänster fram.....




Svängde av fjärde åket direkt efter start och då tabbade jag hjulet, ännu mer



Men jag tar det positiva med mig att chassiet känns rätt bra, ganska lättkört ändå, har potential.
Placerade mig 2a i herrar klassik, eller näst sist, beror på om man är en "glaset är halvfullt eller halvtomt kille"

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Kul att den är ute, börjar bli en hel del bränslepumpar nu, hade du nån försil? Minns inte riktig.. Hoppas du får en chans till att testa med hjulen åtdragna, även fast pcs slalom kanske inte är optimala banorna för den bilen:)
Vad tror du är problemet med bromsarna har du funderat/testat nåt mer?
Vad tror du är problemet med bromsarna har du funderat/testat nåt mer?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Det sitter ett en sil i pumpen typ, satte in ett förfilter i vintras, men det var tydligen för sent.Cédric wrote: ↑2024-05-17 15:42:10 Kul att den är ute, börjar bli en hel del bränslepumpar nu, hade du nån försil? Minns inte riktig.. Hoppas du får en chans till att testa med hjulen åtdragna, även fast pcs slalom kanske inte är optimala banorna för den bilen:)
Vad tror du är problemet med bromsarna har du funderat/testat nåt mer?
Bromsarna har nog luft i sig, måste vara det, mjuka. Ska ta tag i att lista ut vart det kan vara, fram eller bak, etc.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Byter ut hjulskruvarna mot fasta pinnskruvar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Vart hittade du pinnskruvarna?
Kul att du börjar få fart på bilen och kan börja sortera ut den.
Simon hade tokmeck med 996- turbon för att få ihop den i tid. Sista dagarna fick även jag hjälpa till, han kom fram och tillbaka utan problem men en hel del att sortera innan den blir snabb.
Kommer du till Lunda i helgen och kör med oss?
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
På navringar.se, ddesign hade en annan variant också med tjockare men kortare midja.
Nä, är borta hela kommande vecka och har lite mer att fixa med innan mer körning är aktuellt.
Nä, är borta hela kommande vecka och har lite mer att fixa med innan mer körning är aktuellt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Vi ser fram emot uppdateringar 
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Jag har bilbuttricks billigast backventil för bromsluftare..
Och för det priset måste jag säga att den funkar Rolex!
Fick olja kulan första gången jag använde den, men sen har jag aldrig gått bet på å lufta bromsar iaf.
Och för det priset måste jag säga att den funkar Rolex!

Fick olja kulan första gången jag använde den, men sen har jag aldrig gått bet på å lufta bromsar iaf.
-
- S-Poster
- Posts: 75
- Joined: 2021-05-04 07:46:27
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Såg din bil irl i lördags jävligt cool du delar garage med min kollega.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Tackar!
Viggo?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 75
- Joined: 2021-05-04 07:46:27
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Och vi andra vill ha uppdateringar 

- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Ja, såklart.
Ja, vad har hänt.... jo, jag började misstänka att den lyfte toppen och trycksatte kylsystemet när den laddade på.
Så jag kopplade in en tryckmätare som jag kunde se genom framrutan. Å jag hade väl rätt för när laddtrycket gick över ~1.5 bar så fick jag tryck i systemet som inte försvann.
Så jag rev bort toppen för att ersätta packningen med en MLS packning jag hade och ARP skruvar för att hålla toppen lite tajtare.
Allt sår rätt bra ut topppackningen visade tecken på läckage, men inget katastrofalt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
Jag fick ihop det det gick lite risigt och pissade vatten vid provkörningen...
Vattnet visade sig enkelt, det såg ut att komma från toppen, men kom från en slang som fick lite tätning på sig.
Att den gick lite risigt berodde troligen på att packningen är lite tjockare än original, så jag fick lire annorlunda kam-timing. Så nu är motorn "kompsänkt" 0.5mm typ.
Jag justerade om kammen och då kändes det som om den gick mycket bättre. Men macken hade slut på e85 så den gick på 98 och grundladdtryck, 0.5 bar.
Det tog lite tid mellan toppbytet och denna sista(senaste) provtur för jag råkade glömma nyckel på vevaxeln när jag startade motorn.... Bulten lossnade och pajade 2 sista gängorna i veven.... Det är jävligt hårt material i en vev! Fast jag hade en gängtapp så kunde jag inte få den att bita och fixa till gängorna.
Fick slipa bort det skadade istället....
Har man inte jobb så skaffar man sig jobb.
Nu har den bara stått ett par månader, den sista provturen ovan var till Rejsas 22 års kalas. Nu blir det att fokusera på 911orna över vintern. 77an är "klar", 69an är det rätt mycket kvar på.
Håller på med 931an också lite. Håller på att reparera bränsleledningarna för tillfället. Så jag kan börja montera tillbaka något på den.
Vattnet visade sig enkelt, det såg ut att komma från toppen, men kom från en slang som fick lite tätning på sig.
Att den gick lite risigt berodde troligen på att packningen är lite tjockare än original, så jag fick lire annorlunda kam-timing. Så nu är motorn "kompsänkt" 0.5mm typ.
Jag justerade om kammen och då kändes det som om den gick mycket bättre. Men macken hade slut på e85 så den gick på 98 och grundladdtryck, 0.5 bar.
Det tog lite tid mellan toppbytet och denna sista(senaste) provtur för jag råkade glömma nyckel på vevaxeln när jag startade motorn.... Bulten lossnade och pajade 2 sista gängorna i veven.... Det är jävligt hårt material i en vev! Fast jag hade en gängtapp så kunde jag inte få den att bita och fixa till gängorna.
Fick slipa bort det skadade istället....
Har man inte jobb så skaffar man sig jobb.
Nu har den bara stått ett par månader, den sista provturen ovan var till Rejsas 22 års kalas. Nu blir det att fokusera på 911orna över vintern. 77an är "klar", 69an är det rätt mycket kvar på.
Håller på med 931an också lite. Håller på att reparera bränsleledningarna för tillfället. Så jag kan börja montera tillbaka något på den.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users