944 turbo -91 | Djungeltrucken
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Det var trevligt att hälsa på i garaget och lära sig lite om piggybacken, jag funderade lite på vägen hem om du inte skulle försöka få ett chip som ligger närmre konfigurationsmålet än det du har nu. Om det nu inte är någon småsak som vi inte lyckades lista ut.
Jag måste läsa på lite hur din piggyback funkar, ska bli intressant att se.
Jag måste läsa på lite hur din piggyback funkar, ska bli intressant att se.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jim, var lambdasensorn inkopplad? Kanske skulle det funka bättre att koppla ur den under pillandet med piggybacken för att på så sätt inte ha ytterligare en parameter med i leken.
Med lambdan inkopplad försöker ju bilen automagiskt gå på 1 i lambda (14,7:1) under stadigt varvtal.
Med lambdan inkopplad försöker ju bilen automagiskt gå på 1 i lambda (14,7:1) under stadigt varvtal.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det var kul att du hakade på till garaget igår Anders! Tack för hjälpen
Du blev väl ordentligt sugen på att åka ut o fixa med din bil nu när du såg hur jättekul jag hade med min igår....? haha
Jag har en känsla av att det kommer gå grymt mycket lättare för dig att ställa in alltsammans med vitesseprylarna dock!
Jag tror du har rätt angående chippet - det skulle troligtvis bli mycket enklare att mappa om chippets mappning var närmare den korrekta mappningen för MAF:en än vad den är nu.. Då hade jag bara behövt finjustera med piggybacken ju. Men med tanke på vad det kostar att få fram ett customchip känner jag att jag ska ge piggybackmappningen ännu ett par försök innan jag ger upp..
Lambdasonden var inkopplad ja.. Jag har läst en del på rennlist angående att ha den inkopplad eller ej.. Jag tycker ändå att det ska gå att få fram en någotsånär vettig grundmapp med den fortfarande inkopplad.. Får försöka utan att ha den inkopplad om det inte vill ge med sig nu!
Mitt största problem nu är att övertala polarna som tröttnat på att dras med ut till garaget för att hjälpa att hålla koll på A/F:en och skruva rattar o sådant


Jag tror du har rätt angående chippet - det skulle troligtvis bli mycket enklare att mappa om chippets mappning var närmare den korrekta mappningen för MAF:en än vad den är nu.. Då hade jag bara behövt finjustera med piggybacken ju. Men med tanke på vad det kostar att få fram ett customchip känner jag att jag ska ge piggybackmappningen ännu ett par försök innan jag ger upp..
Lambdasonden var inkopplad ja.. Jag har läst en del på rennlist angående att ha den inkopplad eller ej.. Jag tycker ändå att det ska gå att få fram en någotsånär vettig grundmapp med den fortfarande inkopplad.. Får försöka utan att ha den inkopplad om det inte vill ge med sig nu!
Mitt största problem nu är att övertala polarna som tröttnat på att dras med ut till garaget för att hjälpa att hålla koll på A/F:en och skruva rattar o sådant

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Dags för en uppdatering! Det blir en lång historia eftersom det var längesen jag uppdaterade här 
Det har pendlat ordentligt mellan hopp och förtvivlan med min bil på sistone! Det hela började när jag ÄNTLIGEN hade plockat ihop bilen och det var dags att få ordning på luft/bränslemängden. Eftersom jag bland annat har bytt spridare, bränsletrycksregulator och installerat MAF var det såklart inte bara att tuta och köra. Men jäklar vilket strul jag fick med A/F:en! MAFkitet använder en piggyback för att justera Volten från luftmängdsmätaren till databoxen. Men hur mycket jag än försökte med att ställa in piggybacken fick jag det aldrig att bli som jag ville och bilen gick riktigt illa. Efter konsulterande på rennlist fick jag tips om att jag borde byta ut mina sandén chip till något som var mer inställt för mina större spridare och MAF:en. Med en grundmapp skulle det bli mycket enklare att ställa in värdena. Jag kontaktade gurra på Revlineracing och självklart kunde de hjälpa mig! Glad i hågen åkte jag ut till bilen med de nya chippen; installerade dem och startade bilen.
Tjoho! Perfekt tomgångs A/F direkt!! Nu skulle det bara vara att tuta och köra och bara behöva finjustera med piggybacken... Jag varvade lite med bilen stillastående.. SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL! Över 3000 varv skramlade det ORDENTLIGT om motorn och jag stängde av motorn i fasa. Efter allt strul jag haft med bilen på sistone orkade jag inte med mer och jag var påväg att antingen låsa in bilen enda till vintern eller bara köra ner bilen i ett dike och fjutta eld på skiten.
Räddaren för mitt svikande hopp blev revlineracing
Jag kontaktade dom om mitt problem och de erbjöd sig att titta till bilen åt mig. Glad för att slippa felsöka själv bärgade jag ut bilen till deras lokaler och gick hem och väntade. Efter någon dag kontaktade gurra mig och sa att de hade lokaliserat felet till att ett par lyftare troligtvis hade lagt av och att det var det som fick motorn att skramla. De erbjöd sig att fixa till det och glad för att slippa skruva mer på bilen efter att ha hållt på hela vintern och vår/sommaren bad jag dom göra det. Efter ännu ett par dagar återkom de till mig igen och sa att motorn lät och gick finfint efter de bytt ut tre lyftare och att det bara återstod för mig att finjustera A/F:en med piggybacken lite på mellanregistret!!
Igår bar det äntligen av för lite skruvande på piggybacken på E18
Jag fick med mig kompisen Henric som fick i uppdrag att justera och hålla koll på A/F:en medan jag körde (dvs han gjorde allt jobb
). Vi fick bättre och bättre pli på bilen och succesivt kände jag mig mer och mer säker på att gasa mer och mer... Vilket jäkla inferno det blir när turbon börjar vina! Skillnaden mellan originalturbon och original luftboxen känns enorm!! Men jag hade inte vågat att ge fullt ut ännu... Sen så kom vi till stavabacken i åkersberga och bestämmde oss för att dra på ordentligt för att se så A/Fen fortfarande såg bra ut vid full boost och last.... Motorvarvet rusade upp till dryga 6000 sen hörde vi ett högt POFF från motorrummet!!!! Motorn slöddrade till och la av.. Mitt hjärta var i halsgropen. Vi gick ut och kollade i motorrummet för att förhoppningsvis se vad som hade hänt... Puh! Boven i dramat var en slang som gick från BOV:en till MAFröret som jag minns att jag inte lyckades skruva på så bra. Den hade helt enkelt ploppat av! Jag skruvade fast den igen och åkte sakta hemmåt
Jag måste försöka få fast den slangen lite bättre innan vi åker ut igen på ännu en A/Fjustering! Igår körde jag bara på max 0.8-9 bar någonting så det kommer bli intressant att se hur bilen går (och vad som händer) när jag kör närmare 1.2! Först måste jag bara lista ut hur den där jäkla boost controllern egentligen fungerar!
Jag vill passa på att sända ett stort TACK till killarna på revline racing för all hjälp och alla råd under den här svåra tiden!!
Det krävs lite bilder för att lätta upp all denna text känner jag:

Det har pendlat ordentligt mellan hopp och förtvivlan med min bil på sistone! Det hela började när jag ÄNTLIGEN hade plockat ihop bilen och det var dags att få ordning på luft/bränslemängden. Eftersom jag bland annat har bytt spridare, bränsletrycksregulator och installerat MAF var det såklart inte bara att tuta och köra. Men jäklar vilket strul jag fick med A/F:en! MAFkitet använder en piggyback för att justera Volten från luftmängdsmätaren till databoxen. Men hur mycket jag än försökte med att ställa in piggybacken fick jag det aldrig att bli som jag ville och bilen gick riktigt illa. Efter konsulterande på rennlist fick jag tips om att jag borde byta ut mina sandén chip till något som var mer inställt för mina större spridare och MAF:en. Med en grundmapp skulle det bli mycket enklare att ställa in värdena. Jag kontaktade gurra på Revlineracing och självklart kunde de hjälpa mig! Glad i hågen åkte jag ut till bilen med de nya chippen; installerade dem och startade bilen.
Tjoho! Perfekt tomgångs A/F direkt!! Nu skulle det bara vara att tuta och köra och bara behöva finjustera med piggybacken... Jag varvade lite med bilen stillastående.. SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL! Över 3000 varv skramlade det ORDENTLIGT om motorn och jag stängde av motorn i fasa. Efter allt strul jag haft med bilen på sistone orkade jag inte med mer och jag var påväg att antingen låsa in bilen enda till vintern eller bara köra ner bilen i ett dike och fjutta eld på skiten.
Räddaren för mitt svikande hopp blev revlineracing


Igår bar det äntligen av för lite skruvande på piggybacken på E18



Jag måste försöka få fast den slangen lite bättre innan vi åker ut igen på ännu en A/Fjustering! Igår körde jag bara på max 0.8-9 bar någonting så det kommer bli intressant att se hur bilen går (och vad som händer) när jag kör närmare 1.2! Först måste jag bara lista ut hur den där jäkla boost controllern egentligen fungerar!

Jag vill passa på att sända ett stort TACK till killarna på revline racing för all hjälp och alla råd under den här svåra tiden!!

Det krävs lite bilder för att lätta upp all denna text känner jag:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by djungel-Jim on 2006-07-19 06:26:31, edited 4 times in total.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bild på slangen som ploppade... (man får tydligen bara ha tre bildattachments per inlägg)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Har som sagt en del småjusteringar kvar och vill få upp laddtrycket.. Sen är du mer än välkommen att hälsa på! Ställer mig samtidigt lite reserverad till att allt är 100%.. Vågar inte vara helt säker innan jag kört med gasen i botten med mitt 1.2 i ladd... jag har blivit så sårad förr!sweanders wrote:Kul Jim!
När får man en åktur?

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Trevlig historia, så det är stavabacken som är rekommenderadl "tuningbacke" i norrort
Angående lyftarna, gick du från en tyst motor till "skrammel" och 3st trasiga lyftare över en natt? Eller har du noterat ventiltickande tidigare?
/Jerre

Angående lyftarna, gick du från en tyst motor till "skrammel" och 3st trasiga lyftare över en natt? Eller har du noterat ventiltickande tidigare?
/Jerre
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
För dig är det bogesundsleden som gäller såklartJerre wrote:Trevlig historia, så det är stavabacken som är rekommenderadl "tuningbacke" i norrort![]()
Angående lyftarna, gick du från en tyst motor till "skrammel" och 3st trasiga lyftare över en natt? Eller har du noterat ventiltickande tidigare?
/Jerre


Angående lyftarna var det en jäkligt skum historia det där - jag har inte märkt något problem eller missljud alls tidigare så för mig verkar det som att det skett "över natten" (eller ja; över vintern!).. Jäkla skumt
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Haha jasså du hann se annonsen innan jag tog bort den??sweanders wrote:Inte ska du väl sälja bilen nu när den är klar?

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra det eller inte; jag har lite andra bildrömmar/planer jag har börjat skissa på... Men jag kom på att jag inte lär få något bra betalt för bilen såhär på sensommaren så det blir väl att jag sparar den till våren åtminstone och kanske sälja den då (om jag inte kommer på bättre tankar innan dess!)..
Om någon är intresserad av bilen är ni välkommna att PM:a mig så ska jag berätta mer

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
du kan ju inte sälja bilen precis när du trimmat färdigt den???
Om du åker lite med den så kommer du se att du aldrig vill sälja den
Jag vill ju få en provtur också
om du vill sälja zeitronixen så hojta till
Om du åker lite med den så kommer du se att du aldrig vill sälja den

Jag vill ju få en provtur också

om du vill sälja zeitronixen så hojta till

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
Re: 944 turbo -91 | Djungeltrucken
edit
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Hallå Jim, hur går det med mappandet? Färdigt?
Hur mycket laddar du max(eller siktar på att ladda)? Vore kul att se några A/F loggar från din MAFterburner!
/Jerre
Hur mycket laddar du max(eller siktar på att ladda)? Vore kul att se några A/F loggar från din MAFterburner!
/Jerre
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users