Page 5 of 7

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

Posted: 2015-07-17 07:38:14
by belsebubbe
Det kommer att bli klart bättre än det var innan i alla fall :)

Igår luftade jag bromsar och koppling, idag monterade jag startmotor och avgassystemet.

Nu måste jag göra tanken klar, sen ska det bli kul att starta upp den och se hur den låter med extraktorröret och 2,5" :)

Re: 944 -85a Skabbgalten. Det finns hopp!

Posted: 2015-07-18 17:26:39
by belsebubbe
Jag jobbar vidare med soppatanken..
IMG_2011.JPG
Påfyllningsröret återstår och sen är det lite svetsning och provtryckning kvar......och nåt mer kanske...

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2015-07-18 18:09:55
by belsebubbe
Den här tråkiga biten behöver lite kärlek också..
IMG_2012.JPG
Det verkar inte som att jag kommer behöva svetsa nåt men det blir ju en del slipning och spackling..

Skyltbelysningen är användbar men är lite sprucken och ser tråkig ut. Nån som vet om det finns någon eftermarknads ledvariant att köpa som passar hyfsat?

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2015-09-16 07:36:32
by belsebubbe
Jag skulle göra ett startförsök på bilen förra helgen men fick inte soppapumpen att starta.
Säkringen är hel men jag är osäker på DME-reläet så jag har beställt ett nytt.

Ska det inte funka så att startmotorn går några sekunder när man slår på tändningen för att sedan stanna och starta igen när motorn snurrar?

Jag är även lite osäker på en annan sak.

När jag lyfte ur motorn monterade jag i rent oförstånd bort svänghjulsgivarna men jag tror att de sitter som de ska igen. Märkningarna på kablarna var borta och eftersom kontaktdonen är lika på båda så har jag bara gissat när jag kopplat ihop dem igen. Gnista finns när jag kör med startmotorn så saker borde ju vara ok.... :roll:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-10-04 08:04:28
by belsebubbe
Ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr..

En gammal 911 med soppalocket mitt i huven är ju fränt och jag har länge haft mina funderingar på att göra nåt kul på min gamla skabbgalt nu när jag ändå bygger ny tank.

Min första tanke var att jag skulle göra nåt motsvarande och ha locket centralt placerat i bakrutan istället men efter lite snack med både glasmästare och vattenskärarfolk så tvingades jag ge upp den idén..

Men jag ville ändå hitta på nåt..
image1.jpg
image2.JPG
Locket är bara grovfräst än så länge. Mot bilen är det ganska färdigt men på utsidan ska en hel del bort, jag har tänkt mig en sfäriskt svarvad utsida.

Jag har även behövt göra ett nytt påfyllningsrör eftersom det gamla inte har inloppet i rätt vinkel mot karossen.

Det här blir både tyngre och troligtvis mindre praktiskt än originalet men ibland går "stuk före bruk" som man brukar säga :D

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-10-08 14:24:21
by belsebubbe
IMG_2197.JPG
IMG_2198.JPG
IMG_2199.JPG
Färdigsvarvad och monterad!

Jag hade nog kunnat göra locket 5mm större i diameter för att få mindre "glapp" mellan lock och kaross men det går väl att göra ett nytt senare i så fall..

Jag tror att det kan bli ganska bra iaf :)

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-10-09 09:48:20
by patand
Hade kanske varit svårt att komma åt att skruva locket om du gjort det större? Man vill väl kunna få in fingrarna på den "taggade" kanten? :)

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-10-10 12:03:26
by belsebubbe
Lite större skulle det allt kunna vara, tanken är att "fingergreppet" ska sticka ut några millimeter av den anledningen. :)

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-10-10 12:20:47
by belsebubbe
Idag startade jag Skabbis igen efter att den stått i ungefär ett år. Efter lite meck och med tjuvkopplat DME-relä startade den ganska snällt med lite lagom slamrande ventiltryckare. Oljetryck och laddlampa slocknade direkt.

Jag gjorde ett startförsök för ett par helger sedan men då fick jag inte liv i soppapumpen. Jag visste att DME-reläet var ganska nytt men jag beställde ett till av Utzon ändå, det borde ju vara det som strulade tyckte jag, allt funkade ju när jag ställde bilen där.
Men idag gasade jag iväg till garaget med ett nytt relä i handen och likt förbannat var det inget liv i soppapumpen! Jag testade att koppla ström direkt på pumpen och då gick den så fint så jag gjorde den klassiska byglingen av reläet och då funkade den och när jag drog den några varv med startmotorn så hoppade motorn igång också.....

Pumpsäkringen är hel så det verkar helt enkelt som att styrsystemet inte aktiverar reläet, eller att det är nåt tjall på nån kabel på vägen..... Tips någon??

Vidare så bytte jag ju även motorkuddarna på bilen eftersom den stod och skakade ganska rejält på tomgång men nya kuddar verkar inte ha avhjälpt det problemet. Jag börjar fundera på om nån tidigare ägare kan ha fått remmen fel på balansaxeln eller nåt, remmen var ganska nybytt när jag köpte bilen för ett par år sedan.. Nån som har varit ute för det?

Jag lägger upp de här två frågorna under "Teknik och trim" också.

Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka

Posted: 2015-11-28 20:32:07
by belsebubbe
Fälgbreddning pågår! :)
IMG_2285.JPG
IMG_2287.JPG
Fälgarna är 5.5" från början och jag breddar 75mm fram och 85mm bak.
Centrumen ska även flyttas i fälgbanorna en del.

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2016-01-24 20:27:36
by belsebubbe
Idag ställde jag ned Skabbis igen efter att den stått på ställningen i ett och ett halvt år.
Det där med att få till höjden bak är inte det lättaste, i alla fall inte på första försöket, nu står den på genomslagsgummina. :)
Porsche på backen igen, lååg..jpg

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2016-01-31 20:22:48
by belsebubbe
Meckat lite ride height bak på bilen idag och nu blev det bättre men lite för HÖG istället....
Skabbis på backen, högre..jpg
590mm mellan golv och skärmkant, 20mm lägre hade inget gjort..
Skabbis högre.jpg

Nu får det vara såhär tills bilen är besiktad. Jag behöver inte bråka med torsionsfjädrarna för att få ned den så mkt som jag vill sen i alla fall.

Nej, jag har inte använt släggan för att justera höjden! :)

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2016-02-01 10:03:32
by Sebastu
Är släggan för att kolla Camber :)

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2016-02-01 11:26:29
by belsebubbe
Ja det skulle man ju kunna tro! :)

Innan jag höjde bilen bak igen så var den så låg att jag inte fick under domkraften, då passade släggskaftet bra att bryta upp bilen några cm med så jag kunde rulla in domkraften på plats :)

Re: 944 -85a Skabbgalten.

Posted: 2016-02-01 12:03:55
by chrix
Coolt med breddade Plåtisar...